Selvtilliten på topp - vil vise at nordmenn kan kjøre fort på asfalt

Sindre Furuseth er en glad gutt om dagen. Vil han være enda blidere lørdag kveld?

Publisert

Etter en strevsom vinter, spenning inn mot Rally Azorene og stor dramatikk på tampen av den første EM-runden, så har Sindre Furuseth kunne senket skuldrene inn mot årets andre EM-runde på Kanariøyene førstkommende helg, og den første på fast underlag.

Sindre Furuseth er klar for årets andre EM-runde. (Foto: Gregory Lenormand / DPPI)

Etter en strevsom vinter, spenning inn mot Rally Azorene og stor dramatikk på tampen av den første EM-runden, så har Sindre Furuseth kunne senket skuldrene inn mot årets andre EM-runde på Kanariøyene førstkommende helg, og den første på fast underlag.

I alle fall hvis vi skal tro ham selv.

– Selvtilliten er veldig bra etter Azorene. Olav (Bodilsen, coach, journ.anm.) og jeg har analysert en hel del, og selv om resultatet var bra, har vi funnet masse forbedringspotensiale også. Litt synd det ikke er noen løp igjen i år som ligner på Azorene, sier Sindre Furuseth til Parc Fermé.

Sjetteplass på kvalifiseringen

Torsdag gikk shakedown og kvalifiseringen av stabelen på Kanariøyene. Der endte Sindre på en sjetteplass og starter følgelig fra sjette startspor, ettersom man på asfalt gjerne plukker så tidlig startposisjon som mulig.

Samtidig var Furuseth klar på at startposisjon ikke var det viktigste å tenke på til dette løpet, og at han derfor skulle ta det pent på oppvarmingen for å spare bilen.

– Men det var en morsom kvalifisering. Jeg følte meg trygg i bilen, så jeg ga det et forsøk uten å ta risker. Det var flere som punkterte, også er det gøy når det er så jevnt, sier Sindre, som endte 2,1 sekunder bak bestetiden på den 3,15 kilomter lange testetappen.

https://parcferme.no/rally/nervedrama-pa-aller-siste-fartsetappe-det-smalt-hver-gang-jeg-gikk-pa-gass/

Men det er altså i morgen alvoret braker løs for fullt. Furuseth brukte mye av fjoråret på å utvikle seg på asfalt, og skal nå gjøre sitt første forsøk i ny bil for året.

– Jeg forventer at jeg skal prestere på mitt beste, og det kan holde til hva som helst. Jeg har relativt lite kunnskap om rallyet, og også hvor fort konkurrentene kommer til å kjøre her, men jeg vet at jeg har vært rask på lignende veikarakter før, sier Furuseth.

Raskere på asfalt enn grus

For nordmenn og asfalt har sjeldent vært den beste kombinasjonen, historisk sett. Petter Solberg tok for eksempel kun én VM-seier på asfalt, og Andreas Mikkelsen tok sin første VM-seier på asfalt - men utover dette er det gjerne lengre sør i Europa man finner de beste såkalte asfaltspesialistene.

Furuseth håper i så måte å vise litt mer unorske takter, og gjorde det beviselig godt på asfalt i fjor når bilen fungerte.

Sindre Furuseth fra årets første EM-runde på Azorene i slutten av mars. (Foto: Photo Gregory Lenormand / DPPI)

– Vi har faktisk vært raskere på asfalt enn på grus det siste året. Jeg har bygget opp et notesystem sammen med Olav som vi virkelig drar nytte av, spesielt på asfalt. Jeg har fått høre at jeg er «smooth» I forhold til mange av konkurrentene. Det er jo litt utypisk skandinavisk, men jeg tipper det har noe med bakgrunnen min fra gokart.

https://parcferme.no/rally/veronica-slapp-med-skrekken-pa-test-det-ser-mer-dramatisk-ut-enn-det-var/

– Men hvorfor har nordmenn generelt ikke vært de beste på asfalt?

– Fordi vi ikke har løp på asfalt i det hele tatt sammenlignet med Sør-Europa. Det går vel asfaltrally hver eneste helg i Frankrike og Spania og så videre, så jeg tror de stort sett vokser opp og utvikler seg som asfalt-førere, også lærer de seg grus-teknikk underveis i karrieren. For oss skandinaver som har lite tilgang på asfaltrally, så blir det på en måte omvendt, sier Sindre Furuseth.

Han er ikke eneste norske på startstreken i helgen. Veronica Engan er fast kartleser for Catie Munnings, som forøvrig er teamkollega med Sindre Furuseth og kjører identiske biler, og de kjørte inn til en 14. plass av 17 biler blant R2-bilene.

Totalt 16 fartsetapper skal gjennomføres over to dager, med start fredag formiddag og avslutning lørdag kveld.

Powered by Labrador CMS