Sesongen er nesten fullbyrdet allerede før den har startet

Gjennom 30 sesonger med billøp har ikke Herbjørn Haug opplevd maken til sesongstart, og det lenge før sesongen egentlig er igang.

Publisert

«Lenge før» er kanskje å ta i, men friskusen Herbjørn Haug har nådd viktige milepæler på bilsportfronten før hovedsatsingen i Rallycross-NM har startet. For sesongpremieren skjer på Konsmo denne helgen, men allerede nå har Haug rukket å juble mer enn han hadde trodd og håpet på.

Herbjørn Haug er ikke veldig vant til baneracing, og slapp derfor jubelen løs så til de grader da han klarte å sikre to av tre finaleseire på Rudskogen sist helg. (Foto: Johan Marius Svingen / Racing NM)

«Lenge før» er kanskje å ta i, men friskusen Herbjørn Haug har nådd viktige milepæler på bilsportfronten før hovedsatsingen i Rallycross-NM har startet. For sesongpremieren skjer på Konsmo denne helgen, men allerede nå har Haug rukket å juble mer enn han hadde trodd og håpet på.

NM-sølvet i bakkeløp for to uker siden beskriver han som sin «beste prestasjon gjennom tidene». Sist helg var det duket for en ny arena, nemlig GT5-klassen i baneracing, der han klinte til med to seire og en andreplass på første forsøk i en Chrysler Neon han har fått disponere av Hans Liheim.

NM-sølv i bakkeløp

Med så mange gode resultater på kort tid, så ble det nesten litt for mye for mannen som ikke er redd for å både vise seg fram og kjøre med følelsene utenpå kroppen.

– Jeg har jo gjort mye rart gjennom sesongene i både positiv og negativ forstand, men dette er de største prestasjonene jeg har gjort, sier Herbjørn Haug til Parc Fermé, med adresse til NM-sølvet i klasse fire, samt dobbeltseieren og NM-ledelsen etter første runde på Rudskogen sist helg.

Han er kanskje både elsket og hatet i depotet og ikke redd for å innrømme at han til tider kan framstå som kontroversiell, men fortsatt er gleden og motivasjonen til stede for å kjøre fort med bil. Baneracing er en ganske så ny arena for mannen som har kjørt rallycross «i alle år».

177 km/t inn i «Angsten»

(Foto: Johan Marius Svingen / Racing NM)

Og selv om farten kanskje er mer brutal i «Store Super» i rallycross, så ga baneracingen også nye opplevelser for 47-åringen fra Grinder i Grue.

– Jeg ser jo at jeg kanskje bremser en billengde senere enn de fleste og gir på en billengde før de andre. Du kjenner at du lever når du kommer i 177 kilometer ned i «Angsten» (kjent sving på Rudskogen, journ.anm.) mens den slipper på alle fire, sier Haug videre.

– Firehjulsladd hørtes vel alt annet enn effektivt ut i racingsammenheng?

– Neida, jeg deltar i en klasse hvor vi kjører med fire ishockeypucker man skulle tro er mer ment for å slå ihjel folk med enn å kjøre med. Og det er med denne typen hjul jeg kan hevde meg med. Hadde vi kjørt på vanlig racingslicks, så hadde jeg brent dem opp for lenge siden.

– Du finner deg godt til rette i baneracingen?

– Jeg syns det er kult. Men jeg skal innrømme at jeg kanskje er litt flau over oppmerksomheten vi har fått. Jeg forstår at vi kanskje tar litt mye plass i forhold til de andre. Det er jo et nytt miljø for oss, innrømmer Haug åpenhjertig.

Slått av 17-åring

Marius Sollie Poulsen (17) var den eneste som klarte å slå Haug på Rudskogen sist helg. (Foto: Johan Marius Svingen / Racing NM)

Han vil også understreke at han selv brenner for unge utøvere og at han elsker å se nye talenter komme opp og fram. Derfor er han klar og tydelig på at andreplassen i siste finale ble fullført med et stort smil om munnen.

Hans overmann i det løpet ble 17-årige Marius Sollie Poulsen fra Holmestrand. 

– Det er mulig Marius var mer glad enn meg etter finalen, men jeg jublet for ham og var så glad på hans vegne. De har en knallbra bil, men han er også en ung gutt med glimt i øyet som er vanvittig god til å kjøre bil. Og i en så ærlig kamp er det helt greit å bli slått. Jeg er fortsatt litt satt ut over å ha tatt 122 NM-poeng på ni dager, sier solungen.

Tilbake i gammel doning

Herbjørn Haug har børstet støvet og pusset rusten av sin gamle Mercedes C299 for «Store Super» denne sesongen. Her fra avslutningsløpet på Lyngåsbanen i 2013. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

NM-sesongen i rallycross starter altså til helgen, og rundt 100 deltakere er ventet til Konsmo hvor premieren avholdes. Herbjørn Haug er tilbake i sin «gamle» Mercedes C299 han kjørte i ti sesonger på rad fra 2006 til 2015, etter at han de siste sesongene har kjørt Ford Puma i Supernasjonal klasse 4.

Årsaken er todelt, at han ikke føler han har noe valg med vektreglementet som tillater maks 57 prosent vekt på bakakslingen - et reglement han har uttrykt sterkt misnøye med og ønske om å øke til 60 prosent. Dette parallelt med at han har oppdaget at det ble for vanskelig å få optimale nok kjøreegenskaper med så kort akselavstand som Pumaen hadde.

– Vi lærte jo det at så mye effekt på så kort akselavstand går ikke. Det skulle ikke store dytten til før det ble en ordentlig snurring. Og de smellene som blir fatale med Pumaen tilsvarer kun en liten sprekk i bakfangeren på Mercedesen. Ulempen er at med så lang akselavstand på Mercedesen så blir det veldig vanskelig å starte slik vektfordelingsreglementet er nå, konstaterer Haug.

Powered by Labrador CMS