Silly season RX003: Flerfoldige bilfabrikanter vil inn i Rallycross-VM

Den dagen elbilene får hovedklassen i Rallycross-VM, da står fabrikkene i kø til å bygge biler.

Publisert

Sist vi spekulerte i hva som skjer med VM-sirkuset i rallycross den kommende tiden, så dro vi fram positiviteten rundt hvor mange ulike bilmerker som potensielt stiller til start i rallycross. Mens WRC i mange år har slitt med variasjon og mangfold av modeller og karosserier, og en bred konkurranse rundt dette, kan mulighetene være annerledes i rallycross. Riktignok må vi understreke at 2017 kanskje har vært det jevneste hva gjelder hele startfeltet av biler sammenliknet med tidligere i Rally-VM, bare så vi har tatt det forbeholdet.

(Grafikk: Simen Næss Hagen)

Sist vi spekulerte i hva som skjer med VM-sirkuset i rallycross den kommende tiden, så dro vi fram positiviteten rundt hvor mange ulike bilmerker som potensielt stiller til start i rallycross. Mens WRC i mange år har slitt med variasjon og mangfold av modeller og karosserier, og en bred konkurranse rundt dette, kan mulighetene være annerledes i rallycross. Riktignok må vi understreke at 2017 kanskje har vært det jevneste hva gjelder hele startfeltet av biler sammenliknet med tidligere i Rally-VM, bare så vi har tatt det forbeholdet.

Forskjellen er dog at fabrikkene enn så lenge ikke er så tungt inne i Rallycross-VM. PSRX, Peugeot-Hansen og EKS blir av mange betraktet som «fabrikkteam», men på papiret er ikke disse noe annet enn fabrikkstøttede team. Men er det noe sporten trenger, for å være på linje og nivå med de andre verdensmesterskapene og de andre større seriene i verden, så er det «full commitment» fra fabrikkene.

Silly Season på Parc Fermé
Vinteren kan være lang og kjedelig, og sesongene i de ulike grenene og seriene er for lengst på hell. Silly Season-spalten på parcferme.no er etablert for å kaste oss litt på ryktebørsen som går i bilsportens verden, både basert på kilder vi sitter på selv men også hva som lirer av seg av det som finnes av troverdige nyheter og spekulasjoner i andre medier.

Altså rene fabrikkteam, med hovedfinansiering og hoveddrift fra fabrikkenes egne sportsavdelinger.

Og det kan skje om ikke så altfor lenge. Men da må vi tåle at det er elbiler som er framtiden, selv om dette fremdeles ikke er godt mottatt blant fansen. I 2020 kommer det til å skje noe på den fronten.

Timo Scheider. (Foto: Simen Næss Hagen)

SILLY SEASON RX001: Grönholm-flørt med WRC-bil fra Hyundai

Kilder jeg har vært i kontakt med har ubekreftet sagt at så mye som seks, syv og til og med åtte bilfabrikanter har konkret interesse, planer og dialog om å gå inn i rallycrossen for fullt om elbil er framtiden. Til sammenlikning har Rally-VM og Formel 1 fire bilfabrikanter inne som også produserer gatebiler og bruker sporten til relevant teknologiutvikling for personbilsalget.

Dermed er potensialet enormt for rallycross. Ikke så rart, mange enes om at rallycross er det beste formatet for å utvikle elbil-teknologi. Og enten vi vil eller ikke, hva som er riktig og galt - men vi må lytte til bilfabrikantene. Og når fabrikantene sier at elbiler er det de vil satse på, så må vi per i dag godta det. Det er bare å se på Formel E hvordan den grenen suger til seg team og fabrikanter fra store serier som World Endurance Championship og DTM for å nevne noen.

Hvilke fabrikanter er da blant disse seks-syv-åtte som har reelle planer for å satse fullt på rallycross når elbilene får fotfeste? Vi kan liste opp så mange som ni fabrikker, delt inn i hvorvidt de har klare planer, hvorvidt det er realistisk at de har planer og hvorvidt de «burde» ha planer, etter vårt skjønn.

Volkswagen - bekreftet interesse

Volkswagens tekniske sjef Frank Welsch var tidlig ute i 2016 og uttalte at rallycross er deres perfekte sport for å utvikle elbilteknologi. Samme år gikk Volkswagen ut av WRC med hovedbegrunnelse i at de ikke skal bruke penger på fossilt drivstoff. I år har de støttet Petter Solbergs team, selv om teamet har vært selvfinansiert, men Volkswagen har med årets suksess etablert seg godt i rallycrossmiljøet.

Petter Solberg har også selv overfor Parc Fermé at han tenker langsiktig med Volkswagen, og at framtiden utvilsomt innebærer elbiler.

– Jeg tror elbilene kommer til å gå enda raskere, sier Solberg til Parc Fermé.

Peugeot - bekreftet interesse

Etter at teamsjef Kenneth Hansen «truet» med at Peugeot kunne forlate VM på grunn av manglende ressurser til å henge på resultatene som Volkswagen leverte, kom kontrabeskjeden i høst at Peugeot kommer til gå enda hardere inn i rallycrossen.

I tillegg uttalte Peugeot- og PSA-sjef Maxime Picat også i fjor at elbil er framtiden og høyaktuelt for Peugeot. Signalene blir forsterket ved at den franske fabrikanten fortsetter å satse i rallycrossen, blant annet i tett samarbeid med Sebastien Loeb.

– Rallycross er et format med mye potensiale. Vi vil definitivt bidra til utviklingen av en elbilkategori. Det er mye å hente på å få ny energi inn i motorsporten og dette er en av de beste ideene. Å gjøre noe slikt i rallycross så raskt det lar seg gjøre er meget interessant, uttalte Picat til Interex Motorsport.

Audi - bekreftet interesse

På samme måte som Peugeot lå det en liten trussel fra Audi at de ville forlate sporten, men som følge av framtidens elbiltankegang, så er en satsing på dette som musikk i stereoanlegget hos Audi og VAG-konsernet.

De har allerede trukket seg ut av langdistanseracing til fordel for Formel E, de truer med å trekke seg fra DTM av samme årsak, men samtidig har de nå en fot innenfor rallycrossen med Mattias Ekström i hovedrollen. Og Ekström har fått beskjed om å fortsette satsingen med nye biler for neste år.

I en Autocar-artikkel vinklet på at Audi ser for seg en elbil-framtid i rallycross, så ble det uttalt følgende fra Wolfgang Durheimer i Audi Sport:

– Det er mye potensiale i at rallycross i fremtiden vil bli kraftfulle biler, med rundt 800 hestekrefter. Rallycross har et distanseformat som lett kan gjennomføres med batteri-krefter.

BMW - ikke bekreftet

Men racingprofilen og rallycrossfører Timo Scheider har sterke bånd til BMW, da dette er hans hovedarbeidsplass. Til Autosport i november la han ikke skjul på at han er i tette samtaler med BMW om rallycross, og det samme bekrefter han overfor Parc Fermé når vi tar kontakt med ham onsdag.

– Alt er opp til hvordan IMG legger det opp og hvordan reglementet i framtiden blir. Men BMW lytter til det som skjer, og vil nok tilpasse seg det som vil skje. Men BMW ønsker å få et helt bilde på plass og finne de riktige svarene først, sier Scheider til Parc Fermé, og samtidig legger til at det ville vært «en drøm å få BMW inn i rallycross».

SILLY SEASON RX002: Med BMW inn vil bredden av merker være fantastisk for sporten

Hyundai - ikke bekreftet

Det vi vet er at Hyundai og Marcus Grönholm er i gode samtaler om å få til en bil i Rallycross-VM neste år. Det vil i så fall være Hyundai Motorsports første link inn til rallycross-sporten. Hva framtiden vil bringe etter dette vil avhenge av mange faktorer. Men Hyundai er ikke ukjente hva gjelder elbil-teknologi.

Sportslig sett er de allerede godt etablerte i rallysporten, som enn så lenge ikke har den høyeste aktualitet hva gjelder elbil-utvikling. Samtidig leverer Hyundai godt på personbil-segmentet med elbiler om dagen. Derfor er det ikke utenkelig at det koreanske selskapet bør være i samtaler med de riktige organene for framtidens elbil-rallycross.

Renault - ikke bekreftet

Til neste år er det Prodrive som bygger en rallycrossbil i deres varemerke, men Renault er likevel en sterk fabrikant når det kommer til motorsport. De er allerede i Formel 1 og Formel E-sirkuset, og på personbil-fronten gjør de god salgssuksess med Renault Zoe. Som forøvrig er modellen som er brukt i et test forsøk på å utvikle en elrallybil.

Fabrikken er tungt involvert i Formel E og har en klar plan på elbiler i framtiden. Med en fot inne i rallycrossen via Prodrive bør det heller ikke være utenkelig at Renault som fabrikk tenker i disse baner.

Så har vi tre fabrikanter hvor vi har svært lite holdepunkter på hvorvidt de er aktuelle i rallycross eller ikke. Men heller ikke følgende biler er utenkelige å se for seg i framtiden, men vi understreker at dette er ren spekulasjon:

Toyota?

Vi hørte et særdeles ubekreftet rykte om at Toyota kunne vært aktuelle i rallycross-sammenheng etter inspirasjon fra Volkswagen og det vi nå ser med Hyundai, men det er lenge siden vi hørte noe om det, og det er ikke sikkert det er helt relevant med det første.

På en annen side så har de kunnskapen fra rally som kan være aktuell å adaptere til rallycross, samtidig som de utvikler seg tungt i hybrid-sammenheng i langdistanse-racing. Og Toyota er en fabrikk med motorsport-tradisjoner, og som er åpne for utvikling av elbilteknologi for framtiden.

Mercedes?

Gjør gigant-suksess i Formel 1 og skal inn i Formel E i 2019/2020. De selger også personbiler av både ren elkraft og hybridkraft. Det er klart at Mercedes tenker elbil i framtiden, og igjen har Mercedes mye historie å leve på. Men de er ikke så vant med at det sladder under hjulene. Likevel har de et godt rallycross-chassis i A-klassen, og før Petter Solberg lanserte VW-satsingen så var det mange spekulasjoner rundt hvorvidt Solberg skulle bygge en A-klasse grunnet hans daværende tette samarbeid med Mercedes-import Bertel O. Steen. Hva Mercedes internasjonalt tenker vedrørende rallycross har vi ingen informasjon eller formening om - men helt uaktuelle kan de neppe være.

Nissan?

Bestselger på elbil-fronten med Leaf, og har vært med på hybrid-utvikling i langdistanseracing. Skal fra neste høst også inn i Formel E-sirkuset, som en rekke andre fabrikanter, og de kan gjøre vel så store elbil-skritt ved å satse på rallycross.

Summa summarum er det potensielt ni fabrikanter vi snakker om her. Og vi har sikkert glemt flere. Og vi får neppe full pott med ni fabrikkteam i rallycross på sikt. Men med tre relativt sikre fabrikker, tre høyaktuelle fabrikker, og tre potensielle fabrikker, så skal det særdeles mye til om ikke Rallycross-VM vil bli en av de mest attraktive plattformene for fabrikkene til å utvikle framtidens elbil-teknologi.

Og det er et potensial som det internasjonale rallycrossmiljøet skal ta på det største alvor dersom man ønsker å gjøre sporten enda større enn i dag.

Powered by Labrador CMS