Sindre Madsen Moe fra supportløpet under VM-runden på Lånkebanen i fjor. I år er det ham og resten av det beintøffe NM-feltet som blir hovedattraksjonen på VM-arenaen.

Sindre vender tilbake til et enda større vepsebol i supernasjonal

2023 endte med bråstopp og et delvis vrak av en BMW. Når Sindre Madsen Moe vender tilbake tror han at motstanden til være tidenes tøffeste i norsk supernasjonalklasse.

Publisert

RALLYCROSS: Det endte med et smell på Momarken, hjemmebane attpåtil, på høsten i fjor. Skadene ble så omfattende at Sindre Madsen Moe fra Trøgstad ikke rakk å få klar bilen til finaleløpet på Flisa.

Sindre Madsen Moe, her fra NM-runden på Grenland i 2021.

RALLYCROSS: Det endte med et smell på Momarken, hjemmebane attpåtil, på høsten i fjor. Skadene ble så omfattende at Sindre Madsen Moe fra Trøgstad ikke rakk å få klar bilen til finaleløpet på Flisa.

Og det er ingen selvfølge i det hele tatt å komme tilbake, med mindre man får god hjelp fra nære og kjære og sitter på god kunnskap og motivasjon til å kaste seg rundt.

Sindre var ikke alene i fjor høst om å få ødelagt bilen sin, men givergleden i norsk rallycross var så stor at til tross for flerfoldige kronerullinger til andre utøvere, så drypte det over 26.000 kroner også til Sindre. I tillegg stilte nye og gamle sponsorer opp.

Og sammen med et hundretalls timer i garasjen siden den gang, så står hans BMW M3 i Supernasjonal klasse 4 klar for nye utfordringer.

– Mye jobb, men også mye lærdom. Vi fikk orden på karosseriet, har hentet delebil og reparert alt sjøl. Og da er det moro å se resultatet på hvordan bilen til slutt blir etter at man har hatt en sånn krasj, sier Madsen Moe til Parc Fermé.

Stor støtte lokalt

23-åringen unngår dog å regne på hva dette har kostet ham i garasjetimer.

– Det har jeg ikke turt, vet du. Det har vært utallige timer siden Momarken. Man har sveiset og rettet opp, og når bilen først har vært oppe så har man hatt muligheten til å gjøre noen endringer utifra ideer man får underveis, sier Sindre, som også har fått god hjelp av Tobias Hagelund til å snekre sammen bilen igjen.

Kronerullingen var han ikke forberedt på. Det avgjorde mye av jobben, selv om Madsen Moe dessverre ikke rakk å hastereparere bilen til sesongfinalen på Flisa en snau måned senere.

– Det kom inn 26.500, og det er jo helt rått. Selv om det ikke dekker alt, så dekket det å få bilen rett igjen. Broren til stefaren min ordnet også med et delekarosseri, og det kom inn sponsorer etter Momarken som støttet med stort og smått. Helt gull, uttrykker trøgstingen takknemlig.

Snuser på rally

Nå er han klar for sesongstarten på VM-arenaen Lånkebanen utenfor Stjørdal. Sindre spår et bikkjeslagsmål av dimensjoner i Supernasjonal klasse 4, med førere som kommer tilbake igjen, som oppgraderer bilene fra lavere klasser og førere som kommer inn fra andre klasser og serier.

– Topp 5-tidene begynte å komme på slutten i fjor. Kommer du til A-finale i det hele tatt nå, så er du i toppen. Det kommer til å bli hardt. Jeg tror det kanskje blir ett av toppårene i klassen på lang tid. Det er både norgesmestere og europamestere som kommer, sier 23-åringen.

I tillegg er det ikke utenkelig at det blir rally på ham også senere i år. Men enn så lenge kun i høyrestolen.

– Jeg og kameraten min, Jesper Morad, har tatt rallylisens nå. Han har kjøpt seg en Volvo 240 i nasjonal klasse. Så da skal jeg lese. Det blir moro å prøve det, men det hadde vært gøy å kjøre sjøl en gang og. Å kunne kjøre på tid og slippe å ligge i kø, humrer Sindre.

Powered by Labrador CMS