Sjokkert over seg selv da han spiste kirsebær med R5-eliten

– Jeg vet jo hvor jeg taper, men jeg gidder ikke risikere noe som helst, sier 18-åringen.

Publisert

Før helgen la han vekk alt av press og forventninger om et snev av gode resultater. Rally Monte-Carlo er først og fremst en overlevelsesprøve hvor den med smartest hode og best erfaring ofte trekker det lengste strået.

Oliver Solberg. (Foto: @World / Oliver Solberg Media Office)

Før helgen la han vekk alt av press og forventninger om et snev av gode resultater. Rally Monte-Carlo er først og fremst en overlevelsesprøve hvor den med smartest hode og best erfaring ofte trekker det lengste strået.

Det er ikke til å stikke under en stol at WRC-erfaring er mangelvare for unge Solberg, som i stedet har forsøkt å kompensere med smart kjøring og sluking av mil uavhengig av resultattavla. Fasiten ble likevel tre fjerdetider blant samtlige R5-biler på fire etapper.

Ødela bakstillingen

Så må det selvfølgelig nevnes at den ene etappen det ikke ble noen knalltid i stedet ble et tidstap på over 20 minutter etter at han ødela bakstillingen i utgangen av en sving.

– Det var is utgangen på en «tight» høyre, og det hadde jeg ikke i nota. Så jeg dro i brekket og traff kanten. Så jeg gadd ikke kjøre noe fort til mål og ta noe risiko, men trillet heller rolig inn så jeg ikke ødela noe, sier Oliver Solberg på telefon fra transportetappen ned til Monaco lørdag kveld.

Feilen tar han med seg og graver seg ikke nevneverdig ned av det. Progresjonen gjennom fredagens etapper, kulminert i sterke totaltider gjennom lørdagen har sendt selvtilliten til værs og smilet i 360 graders omkrets rundt hodet.

– Jeg er i sjokk jeg, altså. Men jeg vet hvor jeg taper til de raskeste. Jeg er ikke komfortabel på asfalten, spesielt der det går veldig fort. Men da må jeg ta større risiko, og det gidder jeg ikke, sier Solberg.

– Så du føler deg tryggere og mer komfortabel på de glatte områdene?

– Jeg gjør vel det. Eller, tryggere og tryggere… Man føler jo at man kan leke litt mer da. Det handler om å finne en god flyt, og den føler jeg at jeg har funnet. Samtidig er det fort gjort å ladde for hardt når du vet at du behersker snø og grus også, sier 18-åringen.

Halvsekundet på kilometeren bak

Spektakulære scener for Oliver Solberg og kartleser Aaron Johnston under Rally Monte-Carlo. (Foto: @World / Oliver Solberg Media Office)

Topptidene, i den grad man kaller fjerdetider for topptider, kom brått på. Internt hadde de kalkulert en fart som tilsvarer en gjennomsnittsfart på 1,5-2 sekunder på kilometeren bak de raskeste. Og det var her han lå for det meste på de første etappene torsdag og fredag.

Men det løsnet etter service fredag, og det fortsatte på lørdag. Nå er det ikke mye over halvsekundet på kilometeren han har vært bak topptidene til Østberg, Veiby og de andre franskmennene.

– Nei, det er litt sjukt. Pappa sjekka tidene til Kalle Rovanperä fra hans Monte Carlo-debut, og der lå han for det beste over sekundet på kilometeren bak de beste. Vi hadde ikke forventet å være noe bedre enn det Kalle var første året her, sier Solberg.

Han hevder at han har unngått de største tilbudene foruten feilen han selv gjorde lørdag. Oppdraget om å fullføre Rally Monte-Carlo har han tatt på det aller største alvor. De gode tidene på lørdag gir ham styrket selvtillit uten at han har noe håp om å klare noe mer i løpet av de siste fire etappene søndag.

– Jeg har holdt meg midt i veien, jeg. Var en gang på gjørma det ble en litt vel heftig sladd, men for meg føltes det ikke ut som noe tilbud. Jeg syns det bare er moro å sladde og leke litt i gjørma jeg. Men jeg må jobbe mer med notene mine. De er for feige, men jeg vil jo ikke ta «risker» da, så da er det naturlig at de blir litt feige, sier han.

Powered by Labrador CMS