Skade og sykdom stopper ikke Johny fra å kjøre rallycross

– Nå har det vært så mye plunder med skader og kreft at det er på tide å putte litt glede i kroppen igjen, sier Johny Sandmo, som er klar for full NM-sesong i rallycross.

Publisert

Vi skrur klokka 2,5 år tilbake, og den norske bilsportlegenden Johny Sandmo er døden nær i forbindelse med et NEZ-løp i rallycross i Litauen.

Etter halvannet år med skader og sykdom kjenner Johny Sandmo at det er på tide å sette seg bak rattet igjen. (Foto: Simen Næss Hagen)

Vi skrur klokka 2,5 år tilbake, og den norske bilsportlegenden Johny Sandmo er døden nær i forbindelse med et NEZ-løp i rallycross i Litauen.

Rallycrossbilen til datteren Lise Marie faller over ham mens han ligger under og skrur, og Sandmos tilstand ble betegnet som meget alvorlig med en rekke brudd- og knusningskader i store deler av overkroppen.

LES OGSÅ: Kjøresugen Eklund – men bilene settes bort til yngre krefter

Under et år etterpå gjør han comeback i bakkeløpet i Vikersund, men senere blir han rammet av nyrekreft og må legge bilsportsatsingen på vent.

Nå i 2018 er han kreftfri, men har noen senskader igjen etter ulykken. Det stopper uansett ikke Sandmo som er mer kjøresugen enn på lenge.

– Etter at jeg lånte bilen til Lise en gang i fjor høst, så var det gjort. Så nå er vi igang med å bygge opp Kadetten igjen, sier Sandmo til Parc Fermé.

Mer enn 30 NM-medaljer

Ja, du leste riktig. «Kadetten» er hans smått historiske Opel Kadett i Supernasjonal klasse 2, som han har hatt i nesten 20 år. En bil de fleste med interesse for norsk rallycross og bakkeløp drar god kjensel på.

Sandmo er mannen som har funnet ut at man ikke trenger bakhjulstrekk for å henge med i starter og på rundetider i klasse 2, og bilen har i mange år vært konkurransedyktig.

LES OGSÅ: Bakkeløpet i Vikersund avlyses – NM-runde i rallycross flyttes

Dog er ikke medaljer i NM det viktigste for Sandmo lenger, selv om han har scoret mer enn 30 medaljer i NM i rallycross og bakkeløp siden 1995. De aller fleste av dem med denne «Kadetten».

– Nå har det vært så mye plunder med skader og kreft at det er på tide å putte litt glede i kroppen igjen. Planen er å følge kjøringen til Lise, som skal kjøre NM og et NEZ-løp. Så da slenger vi med den andre bilen også, sier Sandmo.

Lise Marie kjører forøvrig en Volkswagen Polo S1600 i klasse 1, mens pappa Johny altså kjører i klasse 2. Sønnen Christian, som også lenge hevdet seg godt i europamesterskapet i Touringcar, også kjent som klasse 2 i Norge, har lagt rallycrosskarrieren på is en periode.

– Nå er det huskjøp og litt av hvert på han, så han er tydelgivis blitt mer voksen enn faren sin. Men Lise og Christian står på mye om dagen for å hjelpe til med å få bilen min klar, så det er helt fantastisk at de er med og skrur dag og natt, sier 50-åringen.

I tillegg får de veldig god hjelp av svenske Linnea Hamrin i forberedelsene til NM-sesongen. Hun er også en av de viktigste pådriverne til at Sandmo stiller til start igjen. LES OGSÅ: Ada (21) fikk blod på tann – vil erstatte rallycross med rally

Over 40 forhåndspåmeldte

Fristen for å melde seg på hele NM-sesongen gikk ut 1. mars, men det er ventet flere etteranmeldinger. Listen på nettet er ikke oppdatert i skrivende stund, men 27. februar kunne vi telle 40 forhåndspåmeldte i de ulike klassene.

Kravet for å få NM-status er minimum åtte forhåndspåmeldte per klasse.

Johny Sandmo fra bakkeløpet på Vikersund i 2016, et snaut år etter at han lå livstruende skadet med flere brudd- og knusningsskader i overkroppen. (Foto: Simen Næss Hagen)

– Hovedhensikten med fristen er å få etablert NM i alle klassene. Mange melder seg på i siste liten, og det er ventet at det kommer noen nå etter at fristen er satt, kan Vera Bakke Andresen, sekretær for rallycrosseksjonen fortelle til Parc Fermé.

Powered by Labrador CMS