Steve Røkland på siste etappe fra Aurskog-Høland Rally, på vei mot sitt åttende NM-gull i rally.

Skrev norsk rallyhistorie – vurderer å skifte beite etter 14 år

Steve Røkland har allerede sikret NM-gullet. Men årets sesong har tent en ny idé for hva han skal gjøre neste år.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Han har vært kongen av forhjulsdrevne biler helt siden han tok førerkort og vant i sin første fulle NM-sesong på første forsøk i 2011. Når vi nå skriver 2024, og fire NM-runder er kjørt, så har Steve Røkland vunnet fire av fire runder mens konkurrentene bak ham har hatt sine uhell og problemer.

RALLY: Han har vært kongen av forhjulsdrevne biler helt siden han tok førerkort og vant i sin første fulle NM-sesong på første forsøk i 2011. Når vi nå skriver 2024, og fire NM-runder er kjørt, så har Steve Røkland vunnet fire av fire runder mens konkurrentene bak ham har hatt sine uhell og problemer.

Med full pott fra Aurskog-Høland Rally har Røkland nå 130 poeng i NM-sammendraget. Marius Holtet kjørte ikke, og Sindre Backe måtte bryte. Disse kan ta maksimalt 123 og 122 poeng dersom en av de skulle få full pott de to siste NM-rundene.

Delte med Valter

Med andre ord; Røkland har tatt sitt NM-gull nummer åtte i rally. Det betyr at han er Norges mestvinnende rallyfører. Etter Parc Fermés beregninger gjennom Bilsportbiblioteket delte Røkland og Valter Chr. Jensen denne statistikken med syv NM-gull hver.

Nå troner altså 31-åringen fra Kongsvinger på toppen av denne lista.

– Det er selvfølgelig stort, selv om det ikke nødvendigvis har vært noe mål eller noe jeg har tenkt på før jeg så statistikken som dere lagde tidligere år. Men alle rekorder man kan ta er selvfølgelig kjempemorsomt, sier Steve Røkland til Parc Fermé.

I mange år har Røkland dominert denne klassen fullstendig, og med få enkeltunntak er det kun klassen for nyere tohjulsdrevne biler han har konkurrert i. Samtidig har han i enkelte sesonger prøvd lykken i utlandet, uten det aller største gjennombruddet med unntak av et sterkt gull i det britiske mesterskapet (BRC) 2018.

Steve Røkland.

Steves nøkkel til suksess

Men nå har han kjempet hjemme er det få, om noen som har hamlet opp med han. Fram til i år der Sindre Backe har utfordret ham og flere ganger tatt ham på enkeltetapper på ren fart. Men Backe var uheldig og måtte bryte med tekniske problemer denne helgen, og da var NM-gullet servert.

– Det var en periode hvor konkurransen ikke var den høyeste, nei, hvor NM var mest trening til Junior-EM og BRC for min del. Men det er ikke til å legge skjul på at den store motivasjonen de siste sesongene har vært å en dag kunne sitte i en R5-bil. De siste to sesongene så føler jeg vi har måtte ta i for å vinne og da er det morsomt å kjøre bil, også i NM i en R2-bil, sier Steve.

– Hva har egentlig gjort deg så god i forhjulsdreven bil? Noen tips og triks du vil dele?

– Det jeg kanskje alltid har vært ganske god på er å være tøff der det går fort, og jeg har egentlig alltid hatt en ganske bestemt kjørestil. Så det ikke blir noe «nøling» liksom. Det jeg har blitt bedre på er å kjøre mer trygt, men i samme tempo.

Lukter på nasjonal

R5-muligheten har egentlig aldri bydd seg. Han tok en sjanse i 2020 under nettopp Aurskog-Høland Rally og imponerte med både tredjeplass totalt og en etappeseier mot resten av norgeseliten. Men de økonomiske forutsetningene for innkjøp og drift har, som med de aller fleste rallyførere, ikke vært til stede til å ha en forsvarlig satsing.

Men motivasjonen for å holde på i R2 har nettopp vært for å holde seg varm i trøya og holde seg til en viss grad aktuell dersom muligheten skulle dukke opp.

Men nå lefler Røkland med en ny og interessant tanke for å skifte beite neste år, ettersom han på nytt prøver å selge rallybilen han har hatt siden 2014, med andre ord i ti år. For konkurransen han har sett blant de eldre tohjulsdrevne bilene denne sesongen har tent nye ideer hvor Kongsvinger-gutten kan fortsette å bevise kaliberet sitt i rallyløypa.

– Jeg vil også kjøre R5, men budsjettene er dessverre ikke der per dags dato og det er litt vanskelige tider å skaffe samarbeidspartnere. Jeg utelukker ikke Nasjonal 2WD for å ta opp kampen med vepsebolet der i 2025, og det er nok kanskje det som er mest realistisk, sier Røkland.

Powered by Labrador CMS