Slik forandrer FIA på regelverket rundt gridstraffene

Nå er det slutt på det som ville blitt hundrevis av gridstraffer på papiret.

Publisert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.

Riktignok er debatten nå om dagen først og fremst om motorreglementet hvor det reduseres fra maks fire til maks tre motorer som en bil kan bruke i løpet av et år. Formålet er å holde kostnadene nede, men fordi flere av fabrikantene - spesielt Renault og Honda - har slitt med holdbarheten på motorene sine, så har det endt med flerfoldige gridstraffer til flere av bilene med disse motortypene.

(Foto: Andy Hone/LAT Images)

Riktignok er debatten nå om dagen først og fremst om motorreglementet hvor det reduseres fra maks fire til maks tre motorer som en bil kan bruke i løpet av et år. Formålet er å holde kostnadene nede, men fordi flere av fabrikantene - spesielt Renault og Honda - har slitt med holdbarheten på motorene sine, så har det endt med flerfoldige gridstraffer til flere av bilene med disse motortypene.

Nå har FIA forandret på regelverket, men ikke på antall motorer. I stedet er det nå slik at dersom du får mer enn 15 gridstraffer som følge av motortrøbbel, et typisk scenario hvor du bytter tre enheter første gangen, så blir du automatisk plassert bakerst i startfeltet.

Gridstraffer 2017
0 plasser

Esteban Ocon

3 plasser

Kevin Magnussen

5 plasser

Kimi Räikkönen

Sergio Perez

Felipe Massa

Lewis Hamilton

10 plasser

Romain Grosjean

Pascal Wehrlein

13 plasser

Lance Stroll

20 plasser

Sebastian Vettel

Marcus Ercisson

28 plasser

Valtteri Bottas

Daniil Kvyat

35 plasser

Nico Hülkenberg

Max Verstappen

45 plasser

Pierre Gasly

65 plasser

Brendon Hartley

70 plasser

Daniel Ricciardo

160 plasser

Fernando Alonso

218 plasser

Stoffel Vandoorne

LES OGSÅ: Flere sentrale elementer forsvinner i Formel 1 neste år

LES OGSÅ: Dansken bryr seg fint lite om å være en upopulær Formel 1-fører

Dersom dette gjelder flere, så er det ikke antall gridstraffer du ville fått i år som avgjør hvem som starter bakerst, men det handler om når i løpet av løpshelgen du må bytte motorenhetene.

Samtidig signaliserer FIA at de skal se på andre forandringer på regelverket. Følgende punkter er listet opp vedrørende dette:

  • Regler basert på prosedyrene for start og forsettelse av et løp bak sikkerhetsbilen
  • Forandringer på tidsplanene for å øke fleksibiliteten
  • Forsikring om at test av tidligere biler kun finner sted på baner som har 1 eller 1T-lisens fra FIA.
  • Bestemmelser rundt demo-kjøring av tidligere biler som ikke regnes som testing. Ingen demo-kjøringer skal overstige 50 kilometer i lengde, og det skal kun brukes dekk til dette løpet som er utpekt av leverandøren
  • Endringer som forsikrer om at olje ikke kan brukes som drivstoff
  • Introduksjon av detaljerte spesifikasjoner for olje
  • Minimumsvekt- og volum for batteriene
  • Forandring på plassering av camera og speil som tilpasses Halo-systemet

[td_block_ad_box spot_id="custom_ad_2"]

Powered by Labrador CMS