Slik hadde det foreslåtte poengformatet endret de 15 siste Formel 1-sesongene

Poeng til topp 12 ville ikke ha ført til noen nye verdensmestere, men likevel hadde den relativt milde endringen ført til flere interessante utslag. Vi har undersøkt konsekvensene endringen hadde fått de siste 15 sesongene. 

Publisert

FORMEL 1: Nå om dagen diskuteres et nytt poengformat i Formel 1. Forslaget til et nytt format ble tatt opp under forrige møte i Formel 1-kommisjonen og skal undersøkes nærmere de neste par månedene før det vil komme en avgjørelse om det innføres eller ikke i juli. Formatet vil i stor grad gi en fordel til teamene på endre halvdel, og det rapporteres at toppteamene ikke vil forsøke å blokkere endringen.

LES OGSÅ:

Formel 1 skal diskutere nytt poengformat

FORMEL 1: Nå om dagen diskuteres et nytt poengformat i Formel 1. Forslaget til et nytt format ble tatt opp under forrige møte i Formel 1-kommisjonen og skal undersøkes nærmere de neste par månedene før det vil komme en avgjørelse om det innføres eller ikke i juli. Formatet vil i stor grad gi en fordel til teamene på endre halvdel, og det rapporteres at toppteamene ikke vil forsøke å blokkere endringen.

Det foreslåtte formatet er ikke så drastisk at alle førere nå vil få poeng, men man ønsker å utvide til at de tolv fremste førerne får poeng. Tanken er å beholde strukturen for topp syv med 25, 18, 15, 12, 10, 8 og 6 poeng. Endringen kommer fra 8. plass hvor man vil dele ut 5, 4, 3, 2 og 1 poeng istedenfor 4, 2 og 1 poeng slik det er i dag.

Men hvilke utslag vil dette formatet gi? Flere eksperter mener at en endring til topp tolv ikke vil utgjøre en forskjell av betydning, mens andre mener det kan utgjøre en avgjørende forskjell for teamene bakover på griden.

Parc Fermé har gått gjennom resultatene fra 2010-sesongen da det nåværende formatet ble innført frem til dags dato for å finne ut av hvilke utslag som hadde vist seg om det foreslåtte formatet hadde vært gjeldende. 

2010

Med det foreslåtte formatet ville Sebastian Vettel fortsatt blitt verdensmester, men det med kun et poengs margin ned til Fernando Alonso. Fra 2010 til og med 2018 preges også endringene av at det i den perioden ikke ble delt ut poeng for raskeste runde, noe som eksempelvis utgjør de ekstra poengene i Alonsos lomme. 

Forskjellene blir større lenger nede på listen da vi finner førere som faktisk har plukket 11. og 12. plasser. Eksempelvis hadde Michael Schumacher tatt 15 flere poeng, uten at det hadde endret plasseringen i mesterskapet.

Den første endringen i plassering vinner vi på 14. plass hvor Force India-fører Vitantonio Liuzzi hadde hoppet forbi Nico Hülkenberg som den gangen kjørte for Renault. 

Den andre endringen i plassering fra 2010-sesongen finner vi på 16. plass ved Toro Rosso-fører Jaime Alguersuari. Han ble opprinnelig nummer 19 med fem poeng, men med fem 11. plasser og tre 12. plasser ville han blitt nummer 16 med 24 poeng.

2011

Det er kun i 2010 at endringene er i nærheten av å gjøre en forskjell i kampen om VM-gullet, og det er som nevnt i stor grad grunnet poeng for raskeste runde som allerede har blitt innført.

Men det er endringer å finne lenger nede på listene - også i 2011. 

Nick Heidfeld hadde blitt passert av bpde Kamui Kobayashi og Paul di Resta, mens Pastor Maldonado hadde gått forbi Bruno Senna i kampen om 18. plassen i førermesterskapet. 

Ikke minst ville formatet også denne sesongen utgjort en forskjell i konstruktørmesterskapet ved Force India som ville passert Renault.

2012

2012-sesongen hadde en rekke ulike løpsvinnere, og en rekke ulike førere som plukket 11. og 12. plasser. Såpass spredt var det at ingen team ville fått nok poeng til å avansere i konstruktørmesterskapet.

Økningen i poeng ville også vært spredt i førermesterskapet, men noen endringer er det. Nico Rosberg ville gått forbi Romain Grosjean i kampen om 8.plassen, mens Paul di Resta ville slått Michael Schumacher i kampen om 13. plassen med sine 16 ekstra poeng. Den siste endringen finner vi internt i Toro Rosso hvor Daniel Ricciardo ville endte som nummer 17 foran Jean-Eric Vergne. 

2013

Nico Hülkenberg ville også i 2013 blitt påvirket av det foreslåtte formatet. Tyskeren er i det hele tatt en gjenganger hva gjelder å bli flyttet på basert på formatet som nå diskuteres. Hülkenberg som bel nummer 10 i 2013 ville med dette formatet blitt nummer 12 bak Sergio Perez og Paul di Resta. Perez ville fått den største økningen med 22 poeng ekstra i lomma. 

Valtteri Bottas slo teamkamerat Pastor Maldonado i sin første sesong for Williams, men med det foreslåtte formatet ville Maldondo endt foran finnen i mesterskapet. Han ville gått fra 1 til 12 poeng, mens Bottas hadde stoppet på 9 poeng. 

2014

I 2014 var Mercedes suverene i front, og det nye formatet ville naturlig nok ikke ført til noen endringer på det faktum. 

Selv om flere førere ville økt egen fangst med et tosifret antall poeng er det nesten ikke endringer å finne i noen av mesterskapene denne sesongen. 

Den eneste endringen ville vært at Daniil Kvyat ville passert Romain Grosjean i kampen om den gjeve 14. plassen i førermesterskapet. Formatet ville dog pyntet på resultatet for flere, ikke minst for Adrian Sutil, Marcus Ericsson og Esteban Gutierrez som alle ville plukket poeng - noe de egentlig ikke gjorde. 

2015

I sesongens første løp i Australia hadde ikke alle fått poeng ettersom kun 11 førere fullførte det løpet. 

Daniel Ricciardo hadde fått 24 poeng ekstra denne sesongen, noe som hadde gjort han til beste Red Bull-fører foran Daniil Kvyat. 

Toro Rosso-duoen Max Verstappen og Carlos Sainz hadde passert hver sin Lotus-fører ved henholdsvis Romain Grosjean og Pastor Maldonado, noe som samtidog ville resultert i at Toro Rosso hadde passert Lotus i konstruktørmesterskapet. 

Marcus Ericsson hadde også passert Fernando Alonso i kampen om den gjeve 17. plassen i førermesterskapet. 

2016

I bunn gjør det foreslåtte formatet flere utslag i 2016. Esteban Gutiérrez, Marcus Ericsson og Esteban Ocon står alle i historiebøkene med 0 poeng fra 2016-sesongen, men med poeng til topp 12 ville de tre stått med henholdsvis 12, 5 og 1 poeng. I dette scenarioet hadde Rio Haryanto vært den eneste føreren uten poeng dette året. 

Gutierrez hadde samtidig hoppet helt opp til 17. plass, mend Ericsson hadde inntatt 19. plassen. Felipe Nasr, Pascal Wehrlein og Stoffel Vandoorne ville alle tapt to posisjoner i proosessen. 

Høyere opp på mesterskapslisten hadde også Daniil Kvyat gått forbi Romain Grosjean til 13. plass. I tillegg ville Felipe Massa fullført innenfor topp ti på bekostning av McLarens Fernando Alonso. 

2017

Som i sesongen før hadde Felipe Massa tjent på det foreslåtte formatet. I det som var hans siste sesong i Formel 1 ville han tatt med seg hele 22 poeng ekstra og følgelig også avansert til 9. plass på bekostning av både Carlos Sainz og nok en gang Nico Hülkenberg. 

Fernando Alonso hadde tapt en posisjon både i 2015 og 2016, men i 2017 ville han tjent en posisjon og tatt 14. plassen foran Kevin Magnussen. 

Lenger nede hadde Daniil Kvyat igjen tjent på formatet ved å passere både Jolyon Palmer og Pascal Wehrlein. 

2018

Kimi Räikkonen ble nummer tre i førermesterskapet i sin siste sesong i Ferrari, men med det foreslåtte foreslåtte formatet ville han blitt passert av både Valtteri Bottas og Max Verstappen i kampen om den siste pallplassen i sammendraget. 

Nico Hülkenberg ville nok en gang tapt posisjoner, denne gangen til fordel for både Sergio Perez og Carlos Sainz. Esteban Ocon ville på sin side passert Fernando Alonso. Lenger nede hadde Marcus Ericsson og Brendon Hartley klatret en posisjon hver på bekostning av henholdsvis Stoffel Vandoorne og Lance Stroll.

Racing Point fikk kun poeng i konstruktørmesterskapet fra og med runde 13 etter Lawrence Strolls oppkjøp av teamet. Konsekvensen er naturlig nok at de mister en posisjon i mesterskapet med det nye formatet. 

2019

Med det foreslåtte hadde blant annet George Russell tatt sine første poeng for Williams i Tyskland Grand Prix to år før han i realiteten gjorde det under Ungarn Grand Prix 2021.

I førermesterskapet hadde Kimi Räikkonen falt ned et par plasser til fordel for Daniil Kvyat og Nico Hülkenberg. Lenger oppe hadde også Pierre Gasly, som i likhet med Albon kjørte for både Red Bull og AlphaTauri den sesongen, passert McLarens Carlos Sainz i kampen om sjetteplassen. 

I konstruktørmesterskapet hadde AlphaTauris førere samlet nok peng til å passere Renault og innta femteplassen

2020

I 2020 hadde Alexander Albon passert Carlos Sainz og fullført som nummer seks i mesterskapet. 

Esteban Ocon hadde også passert Lance Stroll og tatt 11. plassen, Daniil Kvyat ville gått forbi Sebastian Vettel til 13. plass mens Nico Hülkenberg nok en gang hadde tapt en plassering - denne gangen til fordel for Kimi Räikkönen som hadde inntatt 15. plassen.

I bunnen ville Nicholas Latifi med det foreslåtte formatet passert Kevin Magnussen og gått opp til 20. plass.

I konstruktørmesterskapet ville Renault dratt inn 30 ekstra poeng, noe som ville tatt de forbi Racing Point og opp på fjerdeplass. 

2021

I den minneverdige 2021-sesongen som blant annet inneholdt et spesielt Belgia Grand Prix hvor det kun ble delt ut halve poeng fører det nye formatet til få endringer. 

De ekstra poengene ville fordelt seg relativt jevnt ut blant førerne, og det er kun Antonio Giovinazzi som ville dratt en fordel av de ekstra poengene med tanke på plasseringen i førermesterskaet. Med 15 poeng ekstra ville han passert 15. mann Nicholas Latifi.

Poengene ville også hjulpet Alfa Romeo i konstruktørmesterskapet hvor de hadde passert Williams. 

2022

2022-sesongen byr på flere endringer enn den forrige, blant annet for Sebastian Vettel som ville passert Daniel Ricciardo i førermesterskapet i det som var tyskerens siste sesong i Formel 1. 

Lenger ned ville det nye formatet hatt negativ effekt for Haas-førerne Kevin Magnussen og Mick Schumacher. De to hadde begge tapt to plasser - Magnussen til fordel for Pierre Gasly og Lance Stroll, og Schumacher til fordel for Yuki Tsunoda og Gunayu Zhou. 

Det ville også påvirket teamet negativt i konstruktørmesterskapet der AlphaTauri ville fratatt de 8. plassen. Samtidig ville Aston Martin gått forbi Alfa Romeo til 6. plass. 

2023

Fjorårets mesterskapsstilling ville som de foregående sesongene endret seg med det foreslåtte formatet. 

Ikke minst gjelder det for Yuki Tsunoda som hadde hatt 22 ekstra poeng i lomma. Det hadde ført til at han hadde passert Alexander Albon, og japaneren hadde stått igjen som "best of the rest" utenfor de fem toppteamene. Poengfangsten ville også sendt AlphaTauri forbi Williams i konstruktørmesterskapet. 

Daniel Ricciardo ville på sin side tapt to posisjoner til Guanyu Zhou og Kevin Magnussen, mens Liam Lawson hadde blitt passert av Logan Sargeant. Det er dog ikke overraskende ettersom de kjørte få løp. Nyck de Vries, den trejde føreren som kjørte AlphaTauris andre bil, hadde tatt et poeng. 

2024

Beregningen gjelder til og med Kina Grand Prix 2024.

Nico Hülkenberg ville som nevnt tapt en rekke plasseringer gjennom årene med det foreslåtte formatet, men om det hadde vært innført før årets sesong ville han allerede hatt tolv poeng i lomma fremfor de fire han faktisk står med. Det hadde ført han opp til 11. plass i førermesterskapet, og sammen med Kevin Magnussens ekstra poeng ville Haas ha passert Visa RB i konstruktørmesterskapet. 

I tillegg ville Alexander Albon. Esteban Ocon, Guanyu Zhou og Daniel Ricciardo alle stått med poeng, noe de ikke gjør i dag.

Høyere opp ville Fernando Alonso ha passert George Russell og inntatt syvendeplassen. 

Powered by Labrador CMS