Slik klarte familien Hansen å berge en full VM-sesong

– Vi er jo litt dumme i hodet, alle sammen. Men vi elsker rallycross og vil bli verdensmestere.

Publisert

Onsdag 6. mars var datoen hvor flere måneders usikkerhet fikk en avslutning, med tanke på hvordan Rallycross-VM skal se ut uten flere av de største profilene og mest profilerte teamene.

Timmy Hansen, her i duell med Johan Kristoffersson i Höljes i fjor. (Foto: Simen Næss Hagen)

Onsdag 6. mars var datoen hvor flere måneders usikkerhet fikk en avslutning, med tanke på hvordan Rallycross-VM skal se ut uten flere av de største profilene og mest profilerte teamene.

Med norske øyne dreide onsdagen seg som at Andreas Bakkerud, bokstavelig talt i 12. time, rakk å melde seg på, selv om han fortsatt må gjøre en jobb både personlig og med teamet for å være sikker på at 2019 blir en sesong han kommer seg igjennom.

Et annet team som også såvidt rakk å sende inn påmeldingen innen tidsfristen fredag forrige uke, det var den svenske Hansen-familien sitt team, som nå driftes i tett samarbeid med østerrikske Max Pucher.

Fortsetter som familieteam

Tidligere i år uttrykte Timmy Hansen overfor Parc Fermé at han hadde et håp og en drøm om å få til en kjøring. Nå kan han omsider avsløre planene og detaljene for hva som ligger bak «comebacket» av det rene familieteamet Hansen Motorsport - nå med navnet «Team Hansen».

– Vi har vært innstilt på at vi skulle få til dette. Og det blir som vi har håpet på. At vi er tilbake igjen som et familieteam, og at alle sammen tar i et tak. Jobben min er ikke lengre bare å kjøre bilen. Jeg må bidra til å holde teamet i gang. Det samme med Kevin, sier Timmy Hansen til Parc Fermé.

Pappa Kenneth forblir «team principal» mens mamma Susann blir «team manager».

Kenneth, Kevin, Timmy og Susann Hansen er ett av de mest kjente familieteamene i internasjonal rallycross. Nå får de fortsette i VM. (Foto: FIAWorldRallycross.com)

– Hva er egentlig forskjellen?

– Hehe, nei i et lite familieteam så kan vi ikke ha noe hierarki som i store selskaper. Det er ikke så himla nøye. Alle må gjøre 100 prosent av sin egen kapasitet for å få maks ut av teamet. Vi er jo litt dumme i hodet alle sammen, men vi elsker jo rallycross, og vil bli verdensmestere , sier Timmy.

Mindre bortskjemt hverdag i møte

Bilen som Kevin Hansen kjørte i fjor, altså den nest ferskeste fabrikkbilen fra Peugeot, er den versjone som brødrene skal kjøre i år. (Foto: Simen Næss Hagen)

Han innser at det å være fabrikkfører for Peugeot på mange måter føltes litt «bortskjemt» med tanke på hvor enkel og tydelige arbeidsoppgavene var. Og at det er naturlig i et team som har et stort budsjett og stort apparat av mennesker.

Nå er han forberedt på, og gleder seg til, at alle må yte litt mer enn bare én enkelt rolle i teamet.

– Å være fabrikkfører, så får man lønn for å kjøre bilen. Og da handler det bare om å kjøre. Det er klart at det var fantastisk. Og lastebilsjåføren, han var bare lastebilsjåfør, mens mekanikeren - ja, han var bare mekaniker. Helt ærlig er det litt ensformig og kjedelig at det må være sånn. Så det at vi er flere som involveres i teamet på mange plan, det skal bli supermorsomt. Det blir veldig gøy, sire Timmy håpefullt og optimistisk.

https://parcferme.no/rallycross/rallycross-vm-hansen-familien-mjp-sant/

Formelt heter teamet nå «Team Hansen MJP». MJP står for selskapet til Max Pucher, mannen som etablerte GRC Europe, i manges øyne en direkte konkurranse mot EM og VM. Timmy mener på sin side at Puchers involvering i deres team, først og fremst som en partner for å bruke Timmys egne ord, markerer at østerrikeren ikke ønsker å utkonkurrere VM på noen som helst måte.

– Hadde det ikke vært for Max og den han er, så hadde vi verken kjøt GRC eller VM. Han fortjener å ha sitt navn som en del av teamet. Han betyr mye for oss. Max startet GRC for rallycrossens skyld, og han vil rallycrossens beste, men han har stor respekt for VM og han syns det er viktig å beholde VM. Med GRC vil han vise hvordan rallycrossen kan forbli bra med lavere kostnader og klassiske baner, sier Hansen.

Rent finansielt får de også videre støtte fra Red Bull, slik de har gjort siden 2014, i tillegg til at vinteren har blitt brukt til å skaffe alle eksterne sponsormidler som er mulig.

Bilene de skal kjøre er fjorårets Peugeot 208 WRX. Det vil si, ikke den aller nyeste modellen som Timmy og Sebastien Loen kjørte fra og med Höljes. Bilene forblir i Frankrike, av logistikkmessige årsaker - men bilene er nå tatt ut av PSA-garasjen.

– Nei, bilen som Loeb og jeg kjørte var en slags 2018 pluss-versjon. I år skal vi kjøre 2018-modellen, som kom før sesongstart. Det er samme type som Kevin avsluttet sesongen med. Vi anser den som en enklere bil å drive. Den andre ble mer komplisert. Også var det jo denne bilen som vant et løp, og jeg tenker at den nok er minst like bra. Den er effektiv, bra å serve, og som et lite team er det viktig at alt går raskt, smart og effektivt, sier Timmy på vegne av hele teamet.

«Astronomisk» forskjell på budsjett

Rene budsjettall går han ikke inn på, men han er tydelig på at forskjellene på årets budsjett kontra fabrikkteamets er «astronomiske». Samtidig tror han at Team Hansen MJP kan drifte årets team minst like bra og konkurransedyktig som Peugeot-fabrikken gjorde i fjor.

Og at de sportslig naturlig nok har ambisjoner om å ta hjem tittelen.

– Budsjett er jo en ting, og alle som jobber skal ha sin lønn, og man skal betale reise og reservedeler. Men når alt slikt er klart, så er det først da jobben gjøres. Og da handler det ikke nødvendigvis bare om penger, men det du gjør på banen. Klart, med er penger får man testet mer og brukt flere folk, men det handler om å få mest mulig ut av det du har. Og i år vil det utgjøre den største forskjellen, tror Hansen.

https://parcferme.no/rallycross/alt-er-ikke-pa-stell-enda-men-jeg-har-folt-et-stort-ansvar-for-a-kjore-vm/

Glad på Bakkeruds vegne

Han uttrykker også oppriktig stor begeistring for at Andreas Bakkerud sikret seg påmeldingen til VM. I likhet med at Hansen betyr svært mye for svenske rallycrossfans, har Hansen stor forståelse for ansvaret Bakkerud følte for norske rallycrossfans.

Og at de til tross for å være sterke konkurrenter, både ute på banen, med konkurrerende hovedsponsorer og at de har hatt sine feider, så er Hansen glad for at han kan fortsette å duellere mot sin norske rival.

– Det er så sinnssykt viktig at han klarte det, for rallycrossens skyld Sporten er ingenting uten rivaler. Når det er sagt, så er vi faktisk veldig gode venner, selv om mange ikke tor det. Vi har hatt mange strider ute på banen, men vi er ganske gode på ikke å ta ting personlig. Jeg må si jeg gleder meg veldig over at Andreas fikk det til, sier Hansen.

Powered by Labrador CMS