Stig Rune kjører «aldri» selv – likevel satte han norgeseliten i R2 på plass

Men den etablerte kartleseren har én konkret forklaring på hvorfor han mestret å være desidert beste tohjulstrekker på hjemmebane.

Publisert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.

Han har en ganske så akseptabel CV som rallyfører, men de siste årene har Stig Rune Skjærmoen fra Elverum livnært seg på å være kartleser på høyt nivå i R5-biler gjennom sitt engasjement i EVEN Management.

Stig Rune Skjærmoen og kartleser Martin Otterstad. (Foto: Roar T. Møllegård)

Han har en ganske så akseptabel CV som rallyfører, men de siste årene har Stig Rune Skjærmoen fra Elverum livnært seg på å være kartleser på høyt nivå i R5-biler gjennom sitt engasjement i EVEN Management.

Men da det var duket for rallyløp på hjemlige trakter i forbindelse med Romjulsrally, så måtte han tradisjon tro stille opp selv bak rattet når han selv eier en R2-bil han ellers leier ut. Og hva ble fasiten etter seks etapper? Jo, soleklar klasseseier, beste tohjulsdreven bil og åttendeplass totalt.

– Jeg må si jeg ble veldig overraska da jeg så tidene på SS1. Jeg vet jo at jeg kan kjøre bra, det er ikke det det står på. Også hadde jeg nye bra dekk og slik, sier Skjærmoen til Parc Fermé.

– Også hjelper det kanskje å være litt lokalkjent?

– Joda, det hjelper jo en god del. Når det er sagt er ikke Terningmoen en etappe jeg kan noe særlig godt. Melåsberget, derimot, er vel bare fire kilometer fra der jeg er vokst opp, og det er vel ikke til å legge skjul på at nettverket av veier rundt der har vært med på å legge grunnlaget for at jeg har lært meg noter, humrer 33-åringen.

Raskere fører av R5-lesing

Gullkandidatene i NM, Morten Storsveen og Ola Jr. Nore, måtte se seg grundig slått av elverumsingen. Men i all beskjedenhet så har Skjærmoen også en naturlig forklaring på hvorfor han hadde tempoet fra første meter. Selv om han nesten aldri kjører løp selv.

– Farta sitter jo i kroppen. Vanligvis kjører jeg jo, eller sitter på med mener jeg, biler som går ganske mye fortere. Det hjelper veldig mye. Da er det mye i en R2-bil som oppleves saktere, og da tør man også å være tøffere på raske partier, sier han.

– Så det at du har lest mye noter i rask bil de siste årene har også gjort deg til en bedre fører?

(Foto: Benjamin A. Ward / Parc Fermé)

– Absolutt, det vil jeg si. Det hjelper veldig å ha tempoet i kroppen. Husk hva Anders Jæger gjorde på Numedal i 2018 med en R5-bil. Aldri kjørt rally før, og hadde farta i kroppen fra før. Etter min mening var det en mye større prestasjon enn hva jeg gjorde i helgen, sier han.

– Alltid gira på å kjøre

Om det blir mer kjøring? Vel, Skjærmoen trives med tilværelsen som kartleser på heltid, i tillegg til at han også skal spille flere sentrale roller i forbindelse med managementets nye talentsatsing «Next Generation».

Svaret på om han blir mer gira av å kjøre mer sjøl etter et slikt resultat har han også rimelig klart for hånd.

– Nei, jeg blir ikke noe mer gira sånn sett. For jeg er jo alltid gira på å kjøre. Det morsomste jeg gjør er jo i å sitte i en rallybil. Hadde jeg hatt mer tid og penger, så selvsagt. Men jobben jeg har sammen med Johan (Kristoffersson, journ.anm.) setter jeg veldig høyt og trives veldig godt med, sier han.

Powered by Labrador CMS