Arvid Lindblad etter hovedløpet i Formel 2 på Hungaroring, 2025.

Arvid Lindblad:

Stjerneskuddets vei til toppen

Svensk, indisk og britisk - men først og fremst Red Bull og Helmut Markos nye stjerneskudd. 

Publisert

FORMEL 1: Igjen gjør Red Bull flere endringer, og igjen kommer en ny fører opp fra akademiet. Yuki Tsunoda trer til side og blir erstattet av Isack Hadjar i Red Bull, mens Liam Lawson får selskap av Arvid Lindblad i Racing Bulls.

FORMEL 1: Igjen gjør Red Bull flere endringer, og igjen kommer en ny fører opp fra akademiet. Yuki Tsunoda trer til side og blir erstattet av Isack Hadjar i Red Bull, mens Liam Lawson får selskap av Arvid Lindblad i Racing Bulls.

Lindblad skal kjøre Red Bulls bil i første fredagstrening i Abu Dhabi denne uken, før han neste sesong kastes inn i en ny æra med helt nye biler. 

Ikke ulikt Mercedes Andrea Kimi Antonelli var det nærmest bestemt fra Red Bulls side at Lindblad skulle inn i Formel 1. For han selv føles det helt naturlig å nå kinne kalle seg en Formel 1-fører. 

Arvid Lindblad har ofte vært å se på sidelinjen. Neste sesong kjører han fast for Racing Bulls.

– Jeg vet egentlig ikke hvorfor, kanskje jeg var litt naiv, men jeg hadde bare denne indre troen på at jeg ville være der. Ikke på en arrogant måte, det var mer som om jeg visste at jeg ville være i F1, og at jeg skulle gjøre hva som helst for å få det til. Fra det øyeblikket jeg startet så jeg aldri for meg en fremtid der jeg ikke var det. Jeg har alltid trodd at jeg ville være i F1, forteller Lindblad til Motorsport.com

For fem år siden kom et bevis på nettopp det da han ga beskjed til Lando Norris om at de ville sees i Formel 1 da briten var innom karting-banen Lindblad kjørte på. 

– Jeg visste egentlig ikke hva jeg skulle si, og det første som kom ut var «Jeg vil at du skal huske meg. Jeg skal se deg om fem år». 

– Jeg tror han ble litt overrasket og sa noe sånt som «Å, det er hyggelig å tenke på det», Jeg er sikker på at det er mange som sier den slags ting, så det betydde egentlig ingenting den gangen, men som sagt hadde jeg denne troen på at jeg ville komme meg til F1. Jeg hadde det da jeg sa det til Lando, og jeg har den samme troen i dag. Det er en morsom historie å se tilbake på, for den vil bli sann. Det vil ta fem år.

Svensk og indisk bakgrunn

Ikke ulikt diskusjonen rundt Oliver Solbergs nasjonalitet her i Norge er Arvid Lindblads nasjonalitet et hett tema i Sverige. Lindblad har svensk far, indisk mor og er født i Storbritannia. På resultatlistene finner du han under britisk flagg. 

– Mine besteforeldre på farssiden bor fortsatt i Sverige, så jeg besøker dem så ofte jeg kan. Min mors foreldre bodde i Storbritannia, og de holdt fast ved sine tradisjonelle indiske røtter og kultur. Jeg har alltid likt å spise bestemorens fantastiske indiske mat. Jeg dro til India for første gang i fjor, og jeg ble virkelig oppslukt av den indiske kulturen.

Lindblad er tydelig stolt over generasjonene før han, som altså stammer fra både India og Sverige, og som førte frem til at han kunne satse på racingen i Storbritannia. 

– Når jeg ser på foreldrene mine, er det største jeg har lært av dem at jeg er veldig heldig som er født inn i en familie der jeg har muligheten til å bli racerfører. Fordi dessverre, med måten sporten er på, er det ikke en mulighet alle har. Faren min kommer fra en liten landsby i Småland og har en veldig ydmyk start. Han hadde en jobb da han var 11, vasket toaletter og jobbet som avisbud. Han jobbet virkelig hardt hele livet for å skape de mulighetene jeg har, og jeg har enorm respekt for ham.

Arvid Lindblad i aksjon for Red Bull under trening tidligere denne sesongen.

– Det samme gjelder moren min. Besteforeldrene mine bodde i en del av India som ble Pakistan, og de mistet alt. De måtte jobbe ekstremt hardt. De endte opp med å flytte til Storbritannia for å bli leger. Det er et portrett av bestemoren min på et museum fordi hun jobbet som fastlege til hun var 82. Hun pensjonerte seg for bare et par år siden, forteller Lindblad. 

Marko-favoritt

Martinius Stenshornes første Formel 3-seier kom foran Arvid Lindblad i Australia 2024. Lindblad vant fire løp dette året.

Her i Norge har mange et negativt inntrykk av Red Bulls mektige rådgiver Helmut Marko etter at Dennis Hauger forsvant ut av juniorsystemet. 

Lindblad har ikke overraskende et mer positivt styr på den omstridte veteranen. 

– Det er morsomt, for jeg hører og leser ting, men det er ikke det jeg opplever. Jeg har alltid hatt et veldig godt forhold til Dr. Marko. Vi har alltid vært veldig ærlige med hverandre. Han liker egentlig ikke unnskyldninger. Jeg liker egentlig ikke å komme med unnskyldninger. Vi har alltid vært veldig åpne, noe som har hjulpet meg å utvikle meg. Jeg er takknemlig for muligheten, men jeg må også takke hele Red Bull Junior-programmet, sier 18-åringen. 

Det har gått unna i karrieren så langt. Tredjeplass i sin første fulle sesong i italiensk Formel 4 kombinert med seier i Macao Grand Prix i 2023 overbeviste Helmut Marko om å forberede unggutten mot Formel 1 med privat testing og simulatorkjøring. I 2024 fulgte han opp med fjerdeplass i Formel 3, og i år ligger han på 6. plass i Formel 2 før årets siste løpshelg. 

– For å være ærlig, tror jeg ikke jeg er 100 prosent klar, men det er normalt. Jeg har gått oppover gradene veldig raskt, så jeg er vant til å være i en posisjon der jeg liksom blir kastet ut i det og må finne en måte å løse det på. Jeg har full tillit til meg selv om at jeg vil finne en måte, sier Formel 1s nye stjerneskudd. 

Powered by Labrador CMS