Stor optimisme etter at et nytt tidtakersystem ble testet ut
Ingenting er hugget i stein riktig enda, men det ser lyst ut med tanke på tidtakningen i norsk rally framover.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.

I forbindelse med Rally Hadeland for en drøy uke siden ble det testet et alternativt transpondersystem på noen utvalgte biler. Dette for å teste hvorvidt dette systemet egner seg i rallysammenheng, og resultatene skal ha vært positive.
– Dette ser meget lovende ut. Så langt vi kan se, er samtlige biler som var påmontert chip blitt lest på begge punktene. Den største utfordringen var egentlig å få festet dem på isete ruter, men når de først er montert så sitter de der, kan leder for rallyseksjonen og løpsleder for Rally Hadeland, Arne-Ingar Stulen fortelle til Parc Fermé.
Løsningen på Hadeland var altså en påmontert chip som enkelt og greit ble teipet på sideruten. Dette er bare én av flere alternativer som kan benyttes i rallysammenheng.
Bilsportforbundet og rallyseksjonen vil riktig nok være på den sikre siden før dette innlemmes for fullt. I tillegg til at det skal fungere i praksis, er også kostnadene en faktor som må diskuteres.
Det ble ikke foretatt noen liknende forsøk på Rally Finnskog, og det er ikke fastsatt når dette neste gang skal testes igjen.
– Vi har ikke avtalt noe konkret framover, men ved neste møte skal vi bestemme videre fremfart.
– I tillegg må den tradisjonelle tidtakningen kanskje beholdes som en sikkerhet?
– I første omgang må man nok det. Men dette er også en del av diskusjonene, nettopp for stabilt det er, sier Stulen.
– Hvordan vil et slikt transpondersystem påvirke resultatservicen for publikum? Vil det bli muligheter for split-tider, for eksempel?
– Det finnes masse muligheter her. Det er bare økonomi og fantasien som setter grenser, sier seksjonslederen.
Debatten har vært stor i norsk rally i mange år som følge av tidtakningsfeil i stort sett de fleste rallyløp som kjøres, og etter Romjulsrally før nyttår eskalerte debatten ytterligere på sosiale medier og videre på Parc Fermés plattformer.
Dette har altså nå Norges Bilsportforbund og rallyseksjonen tatt på alvor for å finne bedre løsninger til.

LES OGSÅ: Flere profiler med sterkt ønske om nytt system for tidtakning
KRONIKK: En kompleks, men likevel løsbar situasjon for norsk rally