Subaru er fortsatt gira på rallycross tross ARX-exit

Lite mesterskap til tross, så har fabrikkinteressen vært til stede i USA. Subaru vil også fortsette å satse.

Publisert

Rallycrossen har svingt i statene. Deltakelsen har aldri vært på nivå med det europeiske, men i Global Rallycross Championship gjennom dette tiåret har både Volkswagen og Subaru, og delvis Ford, involvert seg fra så å si øverste nivå for å satse.

(Foto: Subaru Motorsports USA)

Rallycrossen har svingt i statene. Deltakelsen har aldri vært på nivå med det europeiske, men i Global Rallycross Championship gjennom dette tiåret har både Volkswagen og Subaru, og delvis Ford, involvert seg fra så å si øverste nivå for å satse.

Etter årets sesong har Volkswagen valgt å takke for seg etter at Beetle-modellen også går ut av produksjon. Subaru står igjen som eneste rene fabrikkstøttede team med den amerikanske avdelingen tett i ryggen, i tillegg til at STI-ingeniører også har involvert seg i den amerikanske bilsporten - både med rally og rallycross.

Satser fortsatt på rally og rallycross

Og selv om nyheten om at ARX, etterfølgeren til GRC, også forsvinner etter bare to år, så ønsker ikke Subaru at det skal gå utover deres satsing. Det sier teamet selv i et intervju med den etablerte motorsportjournalisten Dominik Wilde.

– Subaru forplikter seg til både rally og rallycross, og vi har noen spennende planer for 2020, sier Subaru USAs motorsportsjef William Stokes til Wilde.

Etter det Parc Fermé erfarer er ikke USA-rally lenger aktuelt for Oliver Solberg som ønsker å rette fokuset sitt helt og holdent mot VM-løpene i en R5-bil. Men Subaru skal altså opperettholde sin omfattende satsing «over dammen», i tett samarbeid med Vermont SportsCar som har stått for selve driftingen.

Ordknapp Solberg

Etter at Petter Solberg også besøkte Japan for et heidundranes show i regi av Subaru, med stor oppmerksomhet og stor hyllest fra landet han er blitt ekstremt populær i, så var han også ordknapp på spørsmål om han visste noe om et eventuelt Subaru-comeback i WRC.

Det verserer enkelte rykter, dog ubekreftede som sådan, om at Subaru vurderer å komme tilbake til VM-sirkuset igjen med hybridinntoget fra 2022. Dette ønsket Petter dog ikke å bidra til noen spekulasjoner om, og sier følgende:

– Nei, det er det egentlig ikke noe meg å si noe om, sa Petter tydelig, men likevel litt nølende.

Subaru har involvert seg tungt i amerikansk rallycross. Sverre Isachsen var blant annet en lønnet fører over flere sesonger, selv om den amerikanske rallycrossdrømmen aldri ble den store sportslige suksessen sett over ett.

Tenker allsidig

Petter Solberg besøkte Japan nylig, men ville ikke bidra til spekulasjoner om hvorvidt Subaru er nært forestående et mulig WRC-comeback. (Foto: Naoki Kobayashi)

Likevel mener den japanske bilfabrikanten at de fortsatt har noe å gjøre i motorsporten.

– Bilene vi har bygd og anlegget til Vermont SportsCar er i seg selv designet for å være allsidig og tilpasningsdyktig til mange ulike behov, enten vi snakker rally, rallycross, bakkeløp, stunt og mer. Så vi regner med å ha mange muligheter å bruke dette i for 2020, sier Stokes.

Han snakker ikke mer spesifikt enn at de fortsatt ser i USA, selv om ARX forsvinner. Nitro Rallycross-løpet har de siste to årene vært en stor suksess, selv om dette har foregått utenfor mesterskap. Hvorvidt VM er aktuelt kommer heller ikke tydelig fram, verken for eller imot.

– Det er mange muligheter for rallycross i USA, og vi har hatt mange samtaler med andre aktører i sporten de siste månedene om hvordan vi kan se framover. Dette er en utrolig spennende sport med tonnevis av potensiale, og dette er en mulighet for de riktige menneskene til å involvere seg og skape noe nytt. Selv om ARX er borte, så har vi gode følelser for framtiden, og vi forventer å konkurrere i rallycross i 2020, sier Stokes.

Powered by Labrador CMS