Tålmodighetsprøve for Oliver (18) - tror på egen erfaring fra rallycross

Første test på asfalt, is og snø er unnagjort. Oliver Solberg går ut med innstillingen om at han har alt å vinne.

Publisert

Testvideoene har florert på nett, slik det ofte pleier i forkant av VM-runder. Og selv om Oliver Solberg kjører med svensk flagg på sideruta i år, så venter det stor spenning blant norske fans om hvordan en full sesong vil arte seg for 18-åringen - med superskumle Rally Monte-Carlo som sesongpremiere.

Testvideoene har florert på nett, slik det ofte pleier i forkant av VM-runder. Og selv om Oliver Solberg kjører med svensk flagg på sideruta i år, så venter det stor spenning blant norske fans om hvordan en full sesong vil arte seg for 18-åringen - med superskumle Rally Monte-Carlo som sesongpremiere.

Dette var første gang Oliver Solberg prøvde seg i en R5-bil i fullfart på asfalt. Kombinert med at han også fant mer representative snø- og isforhold for å høste noen nye erfaringer som venter ham under Rally Monte-Carlo.

Må unngå venstrebremsing

– Basisen fra asfalt har jeg fortsatt fra da jeg hadde med Sebastien Loeb i R2-bilen for to år siden, men det er fortsatt mange småting å lære seg. Men i bunn og grunn handler det om gass, så brems og ikke venstrebremse altfor mye, og ligge på høyt gir og holde flyten, sier Solberg til Parc Fermé.

Monte-Carlo er kjent for sine uforutsigbare forhold. Selv om grunnbasen i løpet er asfalt, så gjør årstiden det til at det er vanlig med både snø og is i de høyereliggende områdene. Og en etappe kan inneholde både tørr asfalt og våt asfalt i tillegg.

– Man må lære seg overgangen fra tørr asfalt til blank is. Og ikke minst ha tålmodigheten og sakke helt ned. Det er skikkelig bra trening å være helt kald og rolig og stole på egen tålmodighet, sier 18-åringen.

– Halv gass, høyt gir og bare trille

Oliver Solberg i godt selskap under årets første test. Fra venstre, gravel crew-kartleser Denis Giraudet, rallylegende Didier Auriol og pappa Petter. (Foto: Privat)

I tålmodighetsprøven har Solberg riktignok en grunnerfaring å hente fram igjen. Da han konkurrerte i RallyX Nordic i 2017 og 2018 var det spesielt på regn og ufyselige forhold at han imponerte, og også gikk hen og vant. Hans første seier i Arvika i 2017 skjedde under våte forhold, og det samme gjorde også seieren på Kinnekulle samme år.

– Jeg følte jeg var litt tilbake til det, faktisk. Å ligge på halv gass, høyt gir og bare trille.

– Så det gir deg en trygghet der andre er usikre og nervøse?

– Jeg føler meg faktisk mest trygg på det glatte, med is og snø, men det blir en ny erfaring å kjøre med kryssa dekk (pigg og slicks i motsatte hjørner, journ.anm.). Og jeg har mye å hente på tryggheten på tørr asfalt. Men jeg er totalt sett trygg og rolig før løpet, fordi jeg ikke har noen erfaring fra før. Så for meg handler det bare om å overleve, sier han.

Solberg og kartleser Aaron Johnston stiller i deres privatdriftede Volkswagen Polo R5 under Rally Monte-Carlo, men Parc Fermé kjenner til at Skoda Motorsport skal være interesserte i å gi unggutten omfattende fabrikkstøtte for flere europeiske VM-løp i 2020.

Dette vil Solberg imidlertid ikke kommentere, der han nå fokuserer kun på Rally Monte-Carlo.

Powered by Labrador CMS