Tar seg råd til karantene etter at Nürburgring-seieren brast

Han er kjent for å bevise at han er rask uten særlig mye kjøretrening. Det kan Christian Krognes bevise nok en gang denne helgen.

Publisert

For det kjøres ikke bare én, men to VLN-runder denne helgen. For ordens skyld har det tyske langdistansemesterskapet nå skiftet navn til NLS (Nürburgring Langstrecken-Serie), så vi bruker den nye forkortelsen her etter.

Christian Krognes. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

For det kjøres ikke bare én, men to VLN-runder denne helgen. For ordens skyld har det tyske langdistansemesterskapet nå skiftet navn til NLS (Nürburgring Langstrecken-Serie), så vi bruker den nye forkortelsen her etter.

Vanligvis kjøres det ett fire-timersløp lørdag i tillegg til trening på fredag og kvalifisering lørdag morgen. Nå blir det dobbelt format med kjøring hele helgen.

– Det blir ekstremt mye kjøretid. Jeg tipper jeg kjører like mye denne helgen som man ellers gjør en hel NM-sesong hjemme. Vi er tre på bilen på lørdag, men på søndag er vi bare to som skal dele på kjøringen. I tillegg er det mye trening og kvalifisering i tillegg, sier Christian Krognes til Parc Fermé.

En av de raskeste førerne

Som vanlig på Nürburgring er NLS-serien svært innholdsrik fram til 24-timersløpet. Normalt går det i slutten av mai, men er nå flyttet til senere i høst. Derfor er NLS-løpene fortsatt svært attraktive. Prestisjen er høy, og i GT3-klassen er det ventet rundt 30 biler.

For det er 24-timersløpet som gjelder, også for nordmannen som sies å være kanskje den raskeste GT3-føreren på Nürburgring. Han innehar fortsatt den uoffisielle rekorden rundt NLS-konfigurasjonen, på tiden 7:52,578, satt under kvalifiseringen i sesongfinalen i 2018.

Til tross for dette omdømmet mangler fortsatt VLN-seieren, der hans eneste seier på den legendariske banen kom under kvalifiseringsløpet til 24-timeren i fjor. Men hans teamkamerater rodde i land en sterk seier i sesongåpningen for to uker siden. Hjemme satt Christian Krognes korona-fast, enkelt og greit fordi han ikke kunne ta på seg karantenen som ville ventet på vei hjem.

– Det var brutalt å være hjemme. Helt ærlig, skikkelig brutalt for teamet. Bra for teamet at vi dro i land seieren, men jeg skulle jo så gjerne vært med, sier Krognes.

– Hvorfor var karantenen uaktuell?

– Jeg hadde en del arbeid uka etter som innebar mange møter. Og i møtene er det ofte en del eldre du møter i tillegg. Jeg hadde ikke veldig lyst til å dra ned dit, droppe karantene og jukse på det. Sånt føltes bare helt feil. Jeg ble hjemme denne gangen, men nå er karantenen kortere - og det er også ferie. I tillegg blir det jo lettelser nå fra 15. juli, sier Krognes.

24-timersløpet betyr alt

Christian Krognes ror i land sin første Nürburgring-seier i fjor, men det var under kvalikløpet til 24-timeren. Fortsatt mangler selve NLS-seieren. (Foto: BMW)

Han frykter ikke for mangelen på kjøretrening. Ikke siden andreplassen i IGTC på Kyalami i Sør-Afrika i fjor høst har han fått kjørt noe særlig. Men han er en av utøverne som er blitt kjent for å utnytte simracing til det fulle, og ta med seg mye mental styrke fra denne plattformen.

I tillegg har NLS-serien satt opp virtuelle løp med kun de faste innslagene fra virkeligheten.

– Jeg tipper jeg har kjørt mot 80 prosent av de jeg møter til helgen, sier Krognes, som tradisjonen tro kjører for Walkenhorst Motorsport, et av BMW største og viktigste kundeteam.

Selv om seieren mangler, så er det resultatene og utviklingen mot 24-timersløpet som gjelder. Han mangler et relativt knirkefritt og suksessfullt 24-timers på «Ringen», selv om han allerede har seier fra 24-timersløpet på Spa-Francorchamps på CVen. Med seg på bilen skal han med gode BMW-kjenninger i David Pittard og Mikkel Jensen, de to som tok seieren alene for to uker siden.

– En NLS-seier hadde selvfølgelig smakt godt, men det viktigste blir 24-timersløpet. Det hadde smakt så godt å kunne i alle fall komme på pallen der, sier hamargutten.

Norske Dennis Olsen er også på plass, sammen med KCMG-teamet. Det er et tidligere Nissan-team som nå har blitt Porsche-kunder - der Dennis skal kjøre sammen med flere andre profesjonelle Porsche-førere, som Richard Lietz, Patrick Pilet og Romain Dumas.

Parc Fermé har ikke lykkes å få et intervju med Olsen før helgens løp på Nürburgring.

Powered by Labrador CMS