Tidsdrama etter klassisk kniving mellom Grøndal og Larsen

Selv om Anders Grøndal sikret NM-tittelen, var det neimen ikke lett å kåre en vinner av Aurskog-Høland Rally.

Publisert

Det har vært en trend med svikt i tidtakningen i norsk rally hvor resultatlistene ikke nødvendigvis har stemt med både tidskort, publiserte resultater og ekvipasjenes egen tidtaking.

Frank Tore Larsen på Østrengkroken-etappen utenfor Bjørkelangen. (Foto: Oliver Alfredsen/oafoto.net)
Frank Tore Larsen på Østrengkroken-etappen utenfor Bjørkelangen. (Foto: Oliver Alfredsen/oafoto.net)

Det har vært en trend med svikt i tidtakningen i norsk rally hvor resultatlistene ikke nødvendigvis har stemt med både tidskort, publiserte resultater og ekvipasjenes egen tidtaking.

Under Aurskog-Høland Rally, som til slutt ble et forkortet NM-løp av flere ulike omstendigheter, skulle kun tidelene skille mellom toppene i spesielt de internasjonale NM-klassene.

Tidstrøbbel i to klasser

For da de første bilene rullet over målstreken på den siste publikumsprøven ved Kjelle nord for Bjørkelangen sentrum, så både trodde og følte Frank Tore Larsen og Anders Grøndal begge at de hadde vunnet løpet. De hadde i mellomtiden kjempet en durabel kamp seg i mellom, noe de ofte har gjort i NM-sammenheng de siste årene.

Samme situasjon oppstod mellom Håkon Sveen Frøslid og Morten Storsveen i klassen for nyere tohjulsdrevne biler der det til slutt skilte kun tideler.

Enden på visa ble at Frank Tore Larsen ble tilkjent totalseieren, mens Morten Storsveen kom vinnende ut av tidelstriden med Sveen Frøslid med kun to tidels margin. Frøslid tok samtidig et lite jafs i kampen om NM-gullet hvor én runde gjenstår.

– Man ønsker jo at det skal bikke i sitt favør, men det er uansett kjempegøy at det har vært så jevnt i hele dag, sier Frank Tore Larsen til Parc Fermé.

EM-satsingen han hadde store planer om fikk en bråstopp på Azorene med en kostbar skade som har tatt tid å få både bil og fører tilbake på veien igjen. Aurskog-Høland Rally var det neste naturlige stoppestedet for Larsen, som kjempet om tideler og skiftet posisjoner med sin lokale rival og gullkandidat Anders Grøndal gjennom dagen.

Begge to i hver sin identiske Ford Fiesta R5.

– Etter en smell skal du gjerne komme tilbake fort, men det er to måneder nå og jeg har kjent på rattrusten. Men tempoet har vært noen lunde bra, oppsummerer Larsen, som hadde med seg Gøril Undebakke som kartleser etter at Torstein Eriksen hadde WRC-forpliktelser denne helgen sammen med Mads Østberg.

Grøndals femte NM-gull i rally

Uansett sikret Anders Grøndal NM-tittelen, hans femte i rallysammenheng og 13 medbregnet bakkeløp-gullene, før finalerunden på Hamar i september gjenstår. Det setter ham i en posisjon til å bli tidenes mestvinnende norske bilsportutøver i gullmedaljer.

For Grøndal var det viktig å komme i mål dette løpet, selv om han ønsket å stå på sitt og få tilkjent seieren - noe han altså ikke fikk. Det viktigste var likevel at NM-gullet var sikret, ettersom Grøndal har valgt å jobbe hardt for å sanke gullmedaljer etter at han aldri fikk det til å løsne på den internasjonale arenaen for noen år tilbake.

Anders Grøndal kunne juble for sitt demte NM-gull, her fra kalddusjen etter seieren på Rally Sørland. (Foto: Simen Næss Hagen)
Anders Grøndal kunne juble for sitt demte NM-gull, her fra kalddusjen etter seieren på Rally Sørland. (Foto: Simen Næss Hagen)

– Vi har kjørt fort, men ikke tatt den siste risikoen. Også hadde vi ett tilbud, og fikk en aha-opplevelse om hvor fort man kan risikere å miste en gullsjanse. Men jeg måtte holde tempoet, samtidig som jeg ikke var forberedt på å ta noen risiko i dag, sier Grøndal til Parc Fermé.

– Det var greit å få litt matching fra Frank Tore likevel?

– Ja, det gjorde det litt lettere for meg også, for vi holdt følge med tidene hans og kunne henge på, sier drammenseren.

At det ikke ble totalseier på ham påvirker kun statistikken over antall totalseire. NM-gullet ble sikret, men Grøndal hadde håpet for alle sin del av det var større forutsigbarhet rundt tidtakningen, noe som har vært et stort diskusjonstema i norsk rally i mange år og spesielt de siste årene.

– Det er jo litt kjedelig at det er så mye feil tider og at man da kjører på feilinformasjon. Det var det mange steder, og i tidbøkene var det mye som ikke stemte i forhold til nettet. Det gikk begge veier i favør og disfavør for både Frank Tore og meg, sier han.

Slik gikk det i de andre NM-klassene

Det fikk som sagt 2WD-klassen også merke, men det ble altså Morten Storsveen som til slutt ble kåret som vinner, fulgt av Håkon Sveen Frøslid og Lars Martin Stensbøl, sistnevnte forøvrig med ny bil for anledningen da deres Renault Twingo er blitt byttet ut med en Peugeot 208.

I nasjonale klasser for firehjulstrekke kunne Kenneth Johnsrød sikre NM-gullet ved å ta ett eneste poeng, men østfoldingen klinte gjerne til med nok en klasseseier, foran Bernt Kollevold og Stein-Erik Brynildsen.

I den tohjulsdrevne nasjonale klassen var det Tom Kristian Lien som tok nok en seier foran Mats Peder Hvambsahl og Rune Kittelsen.

Fullstendige resultatlister kan du se her!

Powered by Labrador CMS