Tom Kristian har kjørt siden slutten av 90-tallet – nå var det på tide å inntre rollen som arrangør

Som etablert rallyfører og ikke minst president i NMK mener Tom Kristian Lien at det er på tide å få innsikt og erfaring i hvordan det fungerer å arrangere et norgesmesterskap.

Publisert

Selv er Tom Kristian Lien en markant profil i norsk rallysammenheng og bilsport forøvrig. Han har kjørt rally selv i 20 år, han har kone og to døtre som begge er aktive i bilsporten, han driver nettbutikken TK-Sport, og det siste året han har også tredd inn i rollen som president for Norsk Motor Klubb (NMK), som sammen med KNA utgjør de to største motororganisasjonene tilsluttet norsk bilsport.

Tom Kristian Lien. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Selv er Tom Kristian Lien en markant profil i norsk rallysammenheng og bilsport forøvrig. Han har kjørt rally selv i 20 år, han har kone og to døtre som begge er aktive i bilsporten, han driver nettbutikken TK-Sport, og det siste året han har også tredd inn i rollen som president for Norsk Motor Klubb (NMK), som sammen med KNA utgjør de to største motororganisasjonene tilsluttet norsk bilsport.

Men én viktig ting har manglet på CVen til Tom Kristian Lien. Og det er nemlig det å være arrangør. Som assisterende løpsleder skulle dog opptakten til Sigdalsrally bli alt annet enn sømløst og strømlinjeformet. Selv om været nå er på arrangørens side, så er ikke koronaviruset det.

Det medførte blant annet at de denne uken måtte komme med den tunge beskjeden om å utsette løpet inntil videre, uten at de vil velge avlysning med en gang.

– Vi kan ikke begynne å trosse anbefalingene og smittevernstiltakene som har kommet. Det må vi ta seriøst. Vi har også funksjonærer som må ta andre hensyn i forhold til de nye tiltakene, og da ble det for vanskelig å gjennomføre løpet for oss. Når vi fikk den nye anbefalingen fra kommunelegen nå, så var det ikke noe vanskelig avgjørelse å ta. Vi føler det var det eneste riktige å gjøre, sier Tom Kristian Lien til Parc Fermé.

Han understreker at de uansett har planer om å arrangere flere løp i framtiden. Derfor føles det feil å trosse beredskapsgruppa i kommunen og kommunelegen. Men Lien kan avsløre at de allerede har fått innvilget ny dato, selv om det kan medføre en annen risiko enn selve koronasmitten dersom den avtar slik myndighetene nå håper med de nye, strenge tiltakene.

– Vi må faktisk helt til 6. mars. Det kan være en risikabel dato på grunn av været, men nå er det 1,5 meter snø her og det er i alle fall større sjans at vi kan ha vinter i begynnelsen av mars enn mange andre steder på Østlandet, sier Lien.

Dermed bekrefter han altså at Sigdalsrally har fått innvilget 6. mars og blir dermed løpet som avslutter vintersesongen i stedet for å innlede sesongen slik løpet pleier å gjøre.

Tom Kristian Lien har god kjenskap til løypene til hjemmeløpet sitt Sigdalsrally, her fra 2019. I år blir han imidlertid å finne på sidelinjen. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Han må understreke at han er svært imponert over det arbeidet som pågår i kulissene av et rallyløp, og legger ikke skjul på at dette er en viktig og nyttig erfaring som alle aktive i bilsportsammenheng burde hatt med seg. Lien er klar på at det er mange aha-opplevelser han registrerer når han skal bistå løpsleder Inge Tangen med å ha kontroll på løpet.

– Det ligger utrolig mye jobb bak, og ikke minst hvor mange avtaler som må gjøres. De jeg har med meg har utrolig god kontroll på de tingene, men det er imponerende. Skjemaer og logger blir ført på hver minste ting, og på løpsdag skal man altså ha oversikt over hvor alle her, og ha tilgang på alt av telefoner og slikt, sier Lien.  

Powered by Labrador CMS