![Slik så bilen til Morten Karlsen-Haugen ut etter det som bare var en ørliten avkjøring og det han trodde var et beskjeden skade på høyresiden bak på bilen.](https://image.parcferme.no/197653.webp?imageId=197653&x=0.00&y=24.42&cropw=100.00&croph=45.61&width=960&height=548&format=jpg)
Trodde bare felgen var ødelagt – så eksploderte bensintanken
– Bilen var så overtent at vi brukte ikke mange sekundene å prøve å la være å sette fyr på hele Sørlandet.
![På bare få minutter var Morten Karlsen-Haugens Subaru Impreza fullstendig overtent, og det var ingenting å redde. I stedet måtte de sette alle kluter til for at det ikke skulle utvikle seg noen skogbrann.](https://image.parcferme.no/197659.webp?imageId=197659&x=0.00&y=18.98&cropw=83.65&croph=39.75&width=720&height=454&format=jpg)
RALLY: Det sier Morten Karlsen-Haugen til Parc Fermé, som denne helgen opplevde noe av det verste en rallyfører kan oppleve.
Det var under Rally Sørland, denne gang uten NM-status, at det gikk fryktelig galt for Karlsen-Haugen og kartleser Ronald Haug. De var i god flyt på SS2 og kuttet en sving som vanlig, før hjulet ble slått opp i lufta - der de så seilet ut til andre siden av veien og slo i stykker høyresiden bak på deres Subaru Impreza.
I utgangspunktet en relativt udramatisk krasj, slik Morten selv opplevde det, men nok til at han skjønte at løpet var over.
– Da røyk den felgen, sa jeg til kartleseren. Så jeg var i ferd med å løsne beltet for å varsle bilen bak, og i det jeg løsner beltet så ser jeg flammene over skuldrene. Da jeg snur meg ser jeg at hele bakpartiet står i full fyr, sier Morten.
– Hvilke tanker rekker man å gjøre på disse sekundene?
– Det er sikkert litt fra folk til folk, men jeg tror ikke jeg tenkte noe som helst. Jeg bare gjorde. Men jeg rakk ikke mer enn å løsne beltet, også går bensintanken i lufta. Vi var ikke langt unna å kunne bli truffet av et eller annet. Det føltes som en dynamitt gikk av i bagasjerommet, sier 37-åringen.
Skal tilbake igjen
På to minutter var bilen fullstendig overtent. Også gress og kratt rundt avkjøringsstedet begynte å ta fyr. Bilen var det ingenting å gjøre med.
– Bilen var så overtent at vi brukte ikke mange sekundene å prøve å la være å sette fyr på hele Sørlandet. Vi fikk varslet Bakkerud (Andreas, kjent som rallycrossfører, journ.anm.) som var første bil bak oss, så var det ut med alle brannslukkere vi hadde for å få stoppet en eventuell skogbrann. Jeg vet ikke hvor mange brannslukkere som ble brukt, men det var mange helter der den dagen.
![Morten Karlsen-Haugen slår armene ut etter å ha fått igjen et askebeger av en rallybil etter storbrannen på Sørlandet. Nå er 37-åringen topp motivert til å komme seg tilbake i rallyløypa igjen.](https://image.parcferme.no/197657.webp?imageId=197657&width=960&height=548&format=jpg)
Morten framstår klar og fattet og lar ikke hendelsen prege ham nevneverdig. Han har mistet en rallybil til en verdi på over 200.000 kroner, men er fast bestemt på å komme seg tilbake i sporet igjen.
– Man reflekterer jo litt over det, men jeg har såpass stor kjærlighet til rally, at jeg skal tilbake i en rallybil igjen så fort jeg har mulighet, sier Morten, motivert til å returnere bak rattet igjen.
![Morten Karlsen-Haugen og Ronald Haug fra Rally Hadeland tidligere i vinter. Nå er denne rallybilen historie.](https://image.parcferme.no/197661.webp?imageId=197661&width=960&height=548&format=jpg)
20.000 kroner på Spleis
Og den motivasjonen finnes i miljøet også. Det er ikke uvanlig blitt at kronerullinger blir satt igang når noen opplever å miste en mulig karriere på denne måten. Skotselv-mannen er rørt over den umiddelbare responsen han har fått, der Spleis-siden som er opprettet i skrivende stund har passert 20.000 kroner.
– Ja, det har vært telefoner med tilbud om å låne og leie bil, og det går unna. Folk vil ha oss tilbake. Det er helt overveldende. Jeg er ikke så glad i så mye oppmerksomhet, selv om jeg tenker at jeg sikkert kunne gjort det samme for andre om man kan. Så da er det veldig hyggelig å se at dette går alle veier, sier Morten.
Han kjemper i NM for eldre firehjulsdrevne biler, og har også fartstid med en Volvo i klasse 10, som kjøres i NM for eldre tohjulsdrevne biler. Når han er tilbake, og hva slags bil er ikke sikkert enda, men det er blir enten eller.
– Jeg har en annen bil stående i deler, men jeg rekker ikke få den ferdig helt med engang. Så finnes det en stående i klasse 10 som jeg kan låne. Så det blir en av klassene, sier Karlsen-Haugen.
Rally Sørland ble forøvrig totalvunnet av den norsk-svenske unggutten Isak Reiersen, som slo Frank Tore Larsen med 6,7 sekunder. Anders Grøndal ble nummer tre, drøye halvannet minuttet bak.