Trosser legens råd - kjører rally få uker etter at han brakk foten

Når Kenneth Johnsrød blir invitert til å kjøre rallyløp i Litauen, så skal verken gips eller smerter stoppe ham fra å delta.

Publisert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.

Det er gjennom hans sponsor Samsonas at han er påmeldt til Samonas Rally Rokiskis som kjøres denne helgen. Men for Johnsrød ble oppladningen til dette løpet av den dramatiske sorten.

Kenneth Johnsrød og kartleser Eirik Borge på plass i Litauen rett før Kenneth klipte av seg gipsen - én uke før ideell tid. (Foto: Privat)

Det er gjennom hans sponsor Samsonas at han er påmeldt til Samonas Rally Rokiskis som kjøres denne helgen. Men for Johnsrød ble oppladningen til dette løpet av den dramatiske sorten.

Tidligere i sommer ble det nemlig påvist to små brudd i høyre fotblad i en hjemmeulykke han beskriver som følgende:

– Vi har kjøpt en lett lastebil som vi pusser opp som servicebil. Jeg drev og vasket vekk gammelt lim før den skulle folieres. Så skulle jeg hoppe ned fra framdekket for å hente mer vaskemiddel, og da klarte jeg å lande feil på foten og vred hele vrista rundt, forteller Johnsrød til Parc Fermé, på spørsmål om vi kunne få vite «storyen» i forkant av løpet.

– Jeg burde vel ha kommet opp med en kulere story enn hva som egentlig skjedde, flirer rallyføreren selvironisk.

Naturlig nok trosser han rådene og tipsene han har fått fra medisinsk hold om at dette er belastning han ikke bør utsette beinet sitt for. Gipsen skulle egentlig vært på i seks uker, altså fram til én uke etter at løpet denne helgen hadde vært kjørt.

Men Johnsrød tyr til alle midler for å stille til start, selv om han er spent på hvordan dette kommer til å gå.

– Muskler og ledd er ganske stivt, så jeg har ikke peiling på hvordan dette kommer til å gå, sier Johnsrød.

Ettersom Johnsrød i år har gått til anskaffelse av sekvensiell girkasse på sin Mitsubishi Lancer, så vil høyrefoten stort sett kun brukes på gasspedalen mens det clutches og bremses med venstrefoten.

Rent sportslig sikter han seg inn blant de ti beste. I Litauen har de et såpass liberalt regelverk at han møter mye diverse biler med ulikt utgangspunkt.

– De har en tilnærmet lik Klasse 13-sak som vi har meldt oss på, hvor de har Gruppe A-restriktor og cirka like mye effekt. De har noen Evo-er som går helt jævli, i tillegg til at de tillater såkalte Proto Cars, som er Evo-drivlinje på diverse karosserier, sier Johnsrød.

Deriblant denne klassen finnes det også flere ordinære R5-biler, og han forventer ikke å være på tempo med de raskeste hjemmeførerne.

– Nei, det jeg vet er at de er rimelig gærne og kjører hardt, så man får bare respektere at man er på andres territorium. Veiforholdene er ganske annerledes enn her hjemme i Norge, sier han.

Powered by Labrador CMS