
«Unfinished rallybusiness» for Andreas – derfor er han fortsatt motivert
Det er kanskje stille fra Andreas Mikkelsen om dagen. Men han mener fortsatt at han kan tilhøre verdenstoppen i rally.
RALLY: Til helgen befinner Andreas Mikkelsen seg på mange måter i begivenhetens sentrum når Formel 1-sirkuset tradisjonen tro inntar Monacos gater siste helgen i mai.
Mikkelsen er som kjent stasjonert i Monaco, i likhet med flerfoldige profesjonelle bilsportutøvere og andre idrettsstjerner på høyt, internasjonalt nivå, og denne uken stilte Andreas opp i veldedighetskampen for blant annet den avdøde Formel 1-føreren Jules Bianchis stiftelse.
Og dette er ikke den eneste smaken Mikkelsen får av Formel 1 denne helgen, for han tar alltid del i løpshelgen enten det er som tilskuer eller ulike roller, og som Pirelli-ambassadør skal han stille opp for dekkprodusenten med ulike kommersielle arbeidsoppgaver under Formel 1-arrangementet.
Men det er ikke Formel 1 som Mikkelsen ellers opererer med, fordi det er fortsatt rally som gjelder for ham. Selv om vi ikke har sett han på startlistene siden Rally Japan i fjor, så har han ikke gitt opp.
– Jeg jobber med dette hele tiden, bedyrer Mikkelsen overfor Parc Fermé.
Fortsatt kontakt med Skoda
Det ble med bare dette ene comebackåret i toppklassen som deltidsfører for Hyundai i fjor. Foreløpig. Siste nytt nå er at han har jobbet mot WRC 2-runder for et gresk rallyteam, samt å kjøre i det greske mesterskapet, men disse planene strandet grunnet budsjettmessige utfordringer for teamet.
Ambisjonen er likevel å kjøre noen WRC 2-runder i år. Han skal rett og slett fortsatt holde rallytrøya varm.
– Jeg har alltid hatt et godt forhold til Skoda, og gjorde en liten jobb for de også forrige helg. Så får vi se om det blir WRC 2-runder med de utover i sesongen, eller om jeg får stablet noe. Jeg jobber med forskjellige løsninger jeg ikke kan si så mye om enda, men det blir innenfor rally. Og jeg er ganske sikker på at jeg får kjørt løp i år, slår Mikkelsen fast.
Sånn er det intet nytt å melde kontra sist vi sjekket med ham, men den norske rallystjerna gir altså ikke slipp på rallysporten, selv om det begynner å bli lenge siden han jevnt var en etablert fører i toppen av det øverste sirkuset.

Fortsatt selvtillit
Så hvorfor er den 35-årige nordmannen motivert til det når han fikk «sin siste sjanse» i WRC -klassen i fjor - uten at det ga ham fornyet tillit?
– Jeg føler fortsatt at jeg kan kjøre fort. I alle fall på grus kan jeg hoppe rett inn og levere topptider. Det så du i Polen i fjor, som var det eneste løpet jeg fikk av de jeg ønsket meg. Med én testdag i forkant av løpet, så ledet jeg likevel etter første dag, jeg kjempet med Kalle Rovanperä på dag to, og fikk en punktering på dag tre. Men så slet jeg mer på asfalt. Der trengte jeg rett og slett mer tid og kilometer. Men Sentral-Europa og Japan i fjor var de eneste løpene som var tett på hverandre, og jeg viste på slutten i Japan at jeg også henger på der når alle andre også måtte gi gass på Power Stage for å kjempe om fabrikkgullet, sier Mikkelsen.
– Med andre ord; dersom du hadde feilet i Rally Polen, så hadde du innsett at du ikke lenger har noe i toppen av rally å gjøre?
– Ja, absolutt. Jeg trenger bare mer setetid på asfalt, men på grus kan jeg sette meg rett inn. Så, hadde jeg ikke levert i Polen, og tidene ikke hadde vært der selv om jeg hadde gjort mitt beste, så skulle man nok tenkt andre tanker. Men nei, jeg håper jeg får sjansen igjen.
Topptidene i Polen og glimtet av gammel asfaltstorhet i Japan gjør at han fortsatt har selvtillit som sjåfør. I tillegg er det turbulente tider i VM-eliten om dagen, der det fortsatt er usikre kort om framtidens regelverk.
Ja takk til Rally2 som toppklasse
Hyundai har på mange måter signalisert at de er på vei ut. FIA har signalisert at de vil gjøre tekniske og budsjettvennlige grep mot 2027. Men fortsatt er ikke det konkrete regelverket satt. Ingen fabrikker vet hva de går til om 1,5 år.
Denne usikkerheten er ikke nødvendigvis til noen ulempe for en topp motivert Andreas Mikkelsen. Han sier heller ikke nei takk til om Rally2-bilene etableres i toppklassen som en mellomløsning - slik det eksempelvis fungerer i Rally-EM - til et nytt klart regelverk for toppklassen er definert.
– Jeg tror det hadde vært en smart greie. Om det skjer i en mellomsesong med Rally2 i 2027 eller allerede neste år, det er vanskelig å si. Jeg tror det er litt kaos nå. Hyundai pusher fælt på hvordan regelverket skal bli i framtiden, pg truer med å trekke seg utifra hva FIA har kommet med så langt. Det er ikke heldig for mesterskapet, og det er ingen garanti for at noen nye kommer inn. Jeg tror alle klør seg i hodet, sier Andreas, og innrømmer at han også klør seg selv litt i hodet.
Men det siste forlengede håpet etter det som egentlig var hans siste sjanse i fjor, det er at han kommer topp motivert inn i et nytt regelverk og håper å time sin egen formtopp hvor alle stiller mer på blanke ark.
– Jeg, som alle andre, venter på hva som skjer i 2027. Da vil vel budsjettene halveres av det det er i dag. Det er i alle fall målet for teamene. Så vi får bare håpe at de reglene kommer snart, slår 35-åringen fast, før han setter avgårde mot nye opplevelser og arbeidsoppdrag tilknyttet helgens Formel 1-sirkus i hans daglige hjemby.