– Vanskelig å beskrive hvor mye kaos det egentlig har vært

Rollen som teamsjef ble raskt mer intens og kompleks enn Andreas Bakkerud kanskje kunne se for seg.

Publisert

For det er nettopp det han er. Teamsjef. Ikke akkurat noe han så for seg før tiden begynte å røyne på, og han måtte sette sammen et lag.

Andreas Bakkerud og Liam Doran under pressekonferansen på Spa-Francorchamps for to uker siden. (Foto: Frederik Herregods / RX Cartel)

For det er nettopp det han er. Teamsjef. Ikke akkurat noe han så for seg før tiden begynte å røyne på, og han måtte sette sammen et lag.

Teamsjef rollen fikk han fordi formaliteter og priser rundt lisens løste seg på en raskest og mest effektiv måte her i Norge med god hjelp fra Norges Bilsportforbund med å utstede lisensen som gjør at Bakkerud kunne danne teamet han trengte for å melde seg på en full sesong.

– Fikk gåsehud

Selv om mye av driften og økonomien også er hentet fra England, i tospann med Liam Doran og hans kone.

– Selv om jeg er teamsjef, så er det vel vi tre som styrer teamet sammen. Men jeg merket at når man er nummer én og to fra samme team, som vi var underveis i Belgia, så var det jo helt magisk. Det er første gang jeg er på den siden, både som fører og teamsjef, og jeg fikk gåsehud da jeg så vi pisset på de, liksom, sier Bakkerud til Parc Fermé om suksessen teamet opplevde i Belgia.

Den gang med god veiledning fra Petter Solberg. Denne gangen skal teamet klare seg på egenhånd. For de er vesentlig mindre nå enn det EKS var med to biler i full drift med omfattende fabrikkstøtte.

Fra 100 til 20 millioner i budsjett

Andreas Bakkerud fikk god støtte av Petter Solberg under runden i Belgia hvor han ble nummer to i finalen. (Foto: Frederik Herregods / RX Cartel)

Budsjettet er kuttet med nesten 80 prosent, og mannskapet er redusert fra 50 mennesker til 10. Ingen testing og ingen utvikling av bil gjør at de kan spare betydelige kostnader sammenliknet med hva de tre store teamene med fabrikkstøtte i fjor kunne rutte med.

– Ja, det var kanskje 100 millioner i budsjett i fjor. Nå er vi på rundt 20 millioner på to biler. Også har vi en prosjektleder fra EKS på deling med Szabo. Ellers er vi ti personer med kokk, trailersjåfør, mekanikere, spottere og så videre inkludert oss førere, sier Bakkerud.

For det å være sin egen teamsjef, og andres for så vidt, det har gitt ham noen utfordringer han ikke kunne forestille seg da han tenkte og drømte om hvordan 2019 skulle bli,

– Det er vanskelig å beskrive hvor mye kaos det egentlig har vært. Det er så mange faktorer som spiller inn. Å sørge for «cashflow» er én ting, for det er noen sinnssyke regninger som dukker opp titt og ofte. Også er det jo alt av sponsorkontrakter, bestille kjøreutstyr, hjelmdesign, legge opp strategi for løp og oppsett, og all den biten der. Det er mange nye roller, sier han.

Optimistisk

(Foto: Frederik Herregods / RX Cartel)

Bergenserne er sterkt optimist inn mot helgens VM-runde på Silverstone i England. Samme bane som han ble nummer to på i fjor.

– Det er kanskje det løpet gjennom hele fjoråret jeg følte vi faktisk matchet tempoet til Johan Kristoffersson, konstaterer han.

Selv om han sitter i ett av feltets beste biler, så bedyrer Bakkerud at de mangler litt på toppfart i forhold til Peugeot og Hyundai, men at de har god traction og en bil som fungerer godt på tekniske baner. Og er det noe Silverstone-banen er, så er det teknisk.

– Vi var gode der i fjor, og vi legger også masse forventninger på oss selv. Jeg begynner å bli mer optimistisk i forhold til sesongstarten vi fikk. Det er et viktig løp for oss, og spesielt for Liam som er på hjemmebane og har mange gjester. Vi har til og med leid inn en egen stor trailer for hospitality. I tillegg har jeg med 50 Bakkerud Blue-gjester fra Bergen, sier 27-åringen. 

Powered by Labrador CMS