Veiby i samtaler med Hyundai - Tidemand jobber for WRC-mulighet

2018 har vært et krevende år for EVEN-førerne, som nå sikter seg inn mot et vesentlig lysere 2019.

Publisert

EVEN-eier og manager Erik Veiby ligger ikke på latsiden selv om man inntar de siste ukene av året, der man ellers bruker tiden på å roe ned et hektisk år.

Pontus Tidemand fra Rally Sweden 2014, sist gang han kjørte WRC-bil i et VM-løp. (Foto: Simen Næss Hagen)

EVEN-eier og manager Erik Veiby ligger ikke på latsiden selv om man inntar de siste ukene av året, der man ellers bruker tiden på å roe ned et hektisk år.

Denne sesongen har vært krevende på mange måter for EVEN Management, som har fem aktive førere på høyt nivå i internasjonal rally og rallycross.

Lyspunktene har vært nok en dominerende Johan Kristoffersson i Rallycross-VM, mens Esapekka Lappi har tatt ytterligere store steg bak rattet i en WRC-bil.

Johan holdt statistikken oppe

– Det er i motgang man blir god, og vi lærer av alt vi gjør. Det er bare å brette opp ermene. Vi har flåset med at vi vinner en internasjonal tittel hvert år, og i år har Johan holdt på dette ved å være totalt «outstanding». I tillegg har «EP» gjort seg fortjent til en kjempekontrakt med Citroën, og med Ogier inn der så har vi veldig troen. Testen virket også veldig positiv for ham, sier Veiby til Parc Fermé om sine to lyspunkter.

Selv om Volkswagen har trukket seg fra Rallycross-VM, er Kristoffersson såpass attraktiv at det ligger an til en sesong i verdenscupen for standardbilracing, WTCR, selv om dette ikke er bekreftet enda. I tillegg vil det bli både ett og flere rallyløp for Kristoffersson - med Romjulsrally om to uker som første «shakedown» før han etter planen jobber mot Rally Sweden i deres Volkswagen Polo R5.

https://parcferme.no/rally/unik-gullhistorie-bilsportverden-sett-maken/

Lappi fikk sikret framtiden sin i WRC ved å signere én av de to eksklusive setene til Citroën, ved siden av å bli nummer fem sammenlagt i år.

I tillegg til en tung sesong for Andreas Mikkelsen i Hyundai, så har det også svingt for Ole Christian Veiby og Pontus Tidemand. Førstnevnte hadde en god sesong fram til rullingen i Finland og Skoda-exiten før kontrakten var fullført, mens Tidemand måtte se seg slått av Jan Kopecky i WRC 2 i kampen om å forsvare VM-tittelen - samtidig som Skodas stortalent Kalle Rovanperä hadde en kanonavslutning på sesongen.

Men vanskelige sesonger til tross, så kan 2019 by på nye utfordringer. Ole Christian Veiby har prøvd seg i to løp med Citroën, men fant aldri komforten i denne bilen og kommer heller ikke til å fortsette med en C3 R5.

Derfor er Hyundai aktuelt

Ole Christian Veiby. (Foto: @World/Even Management)

Pappa og manager Erik har dog andre planer med sønnen etter en krevende avslutning på sesongen, og er nå i kontakt med Hyundai Motorsport - selv om 22-åringen naturlig nok ikke har noen WRC-mulighet.

– Vi har studert tallene bak det Jari Huttunen har levert med R5-bilen til Hyundai i år, og den ser atskillig mer konkurransedyktig ut enn inntrykket man kanskje får. Noen tekniske problemer og flere førerfeil gjør at resultatene kunne vært bedre. Så vi jobber nå med en samarbeidsavtale med Hyundai for Ole, selv om det ikke er tatt noen beslutning enda, sier Erik Veiby.

Han er fortsatt opptatt av å holde Ole Christian inne i den internasjonale varmen, framfor å stable på plass et eget opplegg med en konkurransedyktig bil på egne premisser. Men de har gjort seg opp noen erfaringer som gjør at de nå tenker annerledes.

– Den erfaringen vi har gjort med Pontus er at du ikke automatisk får noe WRC-sete selv om du blir WRC 2-mester. Så nå har vi endret strategi, spesielt med tanke på at WRC 2 Pro nå kom opp. Da tenker vi det er viktigere å være nærmere tilknyttet WRC-teamene som har en R5-bil, sier Veiby, som dermed trekker kompasset i retning Hyundai framfor Citroën eller M-Sport.

Slik kan Pontus få kjørt WRC

Pontus Tidemand. (Foto: Simen Næss Hagen)

Når det kommer til Pontus selv, så valgte han å hoppe av Skoda-lasset, selv om han fikk tilbud om å forlenge kontrakten. I en alder av 28 år ønsker svensken nå å komme seg videre, selv om han ikke klarte å forsvare WRC 2-gullet i år.

Håpet var å få en WRC-mulighet denne sesongen, men den har aldri dukket opp. Nå forsøker de å få til enkeltløp hvor han kan bevise at han holder WRC-nivå.

– Pontus jobber knallhardt med å få kjørt litt WRC, og Sverige er hans første mål. Det er for tidlig å si noe nå, men det finnes noen muligheter. Han fikk spørsmål om å fortsette i Skoda, men det takket vi nei til, sier Veiby.

– Hvorfor takket dere nei der?

– Skoda ville ikke bekrefte om de ville få ham til å kjempe om tittelen. De tenker nok mer på Kalle der. Men det blir ikke riktig for karrieren til Pontus, i så fall.

– Hvordan skal Pontus få til et WRC-sete?

– Han jobber nå med å finne sponsorpenger. Men vi trodde helt ærlig at han skulle få en WRC-mulighet da vi gikk inn i sesongen. Vi tenkte at det er Pontus sin sjanse. Men det skjedde mye nå. Citroën har en bil mindre, og i Toyota har de tauet inn Kris Meeke fra sidelinjen. De største mulighetene for en bil er hos M-Sport, men da må det betales, og vi kan ikke betale den summen, så Pontus må ha inn flere sponsorer. Det jobber han med nå, sier Veiby.

Erik Veiby, EVEN Management-sjef. (Foto: Simen Næss Hagen)
Powered by Labrador CMS