Veiby og teamet var forberedt på at brannen kunne oppstå

Volkswagen mener å ha funnet feilen som har forårsaket fem branner. Ole Christian Veiby skal også få fortsette å kjøre i samme bil.

Publisert

Det var i forbindelse med Rally Portugal sist helg at to stykk Volkswagen Polo R5 tok fyr, og totalt tre samme helg da en bil i Sveits også tok fyr. Samme brann, som oppstod bak på bilen, har også skjedd på to andre R5-biler fra den tyske bilfabrikanten.

Ole Christian Veiby. (Foto: @World / EVEN Management)

Det var i forbindelse med Rally Portugal sist helg at to stykk Volkswagen Polo R5 tok fyr, og totalt tre samme helg da en bil i Sveits også tok fyr. Samme brann, som oppstod bak på bilen, har også skjedd på to andre R5-biler fra den tyske bilfabrikanten.

Dog kom ikke brannen nødvendigvis som julekvelden på kjerringa. Det bekrefter Tommy Kristoffersson, eier av KMS som formelt sett eier bilen via et samarbeid med EVEN Management.

– Vi var heldige og hadde flaks. Vi var også på mange måter informert om at dette kunne skje. Vi visste at det hadde skjedd før, og fått instruksjoner om hvordan man skulle håndtere situasjonen dersom den oppstod. I tillegg var Ole og Jonas våkne som stoppet akkurat der det stod en brannbil. Så skadene ble minimale, og har gjort det mulig å lokalisere årsaken, sier KMS-sjef Kristoffersson til Parc Fermé.

Bensintanken er roten

(Foto: @World / EVEN Management)

Nå har Volkswagen Motorsport funnet feilen. Ifølge Rallye-Magazin, i tillegg til andre kilder Parc Fermé har snakket med, skal hovedårsaken ligge i en ekspansjon av bensintanken etter en feil på en overtrekksventil, og ved at bensintanken kommer i kontakt med områder som et glovarmt eksosanlegg og bakaksling, forårsaker dette nye skader som igjen er årsak til brannen.

Disse undersøkelsene har blitt gjort på blant annet Veibys bil, ettersom brannen ble slukket raskt. Flere av de andre tilfellene er endt med fullstendig utbrent biler, uten mulighet til å finne årsak. Etter det Parc Fermé kjenner til skal Volkswagen nå se på tilsvarende konstruksjon som er gjort hos Skoda for at dette ikke skal skje igjen med deres Polo.

Uansett er bilen til Veiby nå på vei til Sardinia, hvor de i forkant av mandagens pre-event-test skal få montert på den nye løsningen med direkte hjelp og støtte fra Volkswagen Motorsport.

– Dialogen fortløpende med Volkswagen har vært veldig bra. Det er naturligvis ikke bra det som har skjedd, og vi er skuffet over å bryte et løp i ledelse, men ting skjer i motorsport og det er man alltid forberedt på. Vi føler oss i trygge hender nå som Volkswagen er direkte inne og bidrar til at dette skal ordne seg, forteller Kristoffersson.

Får støtte fra Volkswagen

Tommy Kristoffersson. (Foto: Micke Fransson / McKlein)

Det er KMS som formelt sett eier bilen som Ole Christian Veiby disponerer. KMS har igjen et tett samarbeid gjennom norske EVEN Management. EVEN-sjef Erik Veiby, far til Ole Christian, ønsker ikke å kommentere det tekniske rundt det som skjer med R5-bilen, og henviser til Kristoffersson.

Han er heller ikke kjent med hvordan dette blir løst homologeringsmessig. Selv har Volkswagen uttalt at de vil utnytte «jokerene» som gir mulighet til å homologere nye deler på bekostning av utvikling av ytelse og konkurransedyktighet for at sikkerheten ivaretas.

KMS og EVEN har i alle fall fått beskjed om å forberede seg til Rally Sardinia.

– Det var viktig for oss å få denne beslutningen da vi hele tiden hadde planlagt å kjøre Sardinia. Vi har også bedt om support fra Volkswagen, noe vi får, bekrefter Veiby overfor Parc Fermé.

Det ryktes også at FIAs egen bensin fra VM kan ha spilt en sentral rolle i deformasjonen av bensintanken. Kristoffersson har ikke fått dette offisielt bekreftet, men har selv fått indikasjoner på at dette kan ha en sammenheng. 

– Vi vet ikke, men det kan ha noe med det å gjøre. Vi kjører jo med en annen type bensin her hjemme, og det har aldri vært et tema her hjemme heller i andre nasjonale løp, hevder Kristoffersson.

Powered by Labrador CMS