Vil blåse liv i R5-drømmen om gullet sikres neste løp

Kenneth Johnsrød har innfridd favorittstempelet i klasse 13 og føler det hadde vært på tide å prøve seg ett hakk opp i klassesystemet.

Publisert

– Jeg har alltid delmål i karrieren min, sier Kenneth Johnsrød med lurt smil til Parc Fermé.

Kenneth Johnsrød. (Foto: Simen Næss Hagen)

– Jeg har alltid delmål i karrieren min, sier Kenneth Johnsrød med lurt smil til Parc Fermé.

Vi har akkurat spurt han om hvor han égentlig er i karrieren sin. Han fyller 32 dette året, men har i likhet med de fleste andre nordmenn aldri fått muligheten til å prøve seg helt på det øverste nivået i rallysporten.

Trenger ett poeng

Budsjettet har det siste året strukket til full satsing i NM-klassen for eldre firehjulsdrevne rallybiler, eller klasse 13 som det også heter på papiret. I stedet for innkjøp av nyere og dyrere bil har han heller oppgradert sin Mitsubishi Lancer Evo 9 til å bli en «top notch» klasse 13-bil.

Han leder med 60 poeng sammenlagt etter den overlegne klasseseieren på Rally Sørland, som attpåtil betalte seg i karrierebeste med tredjeplass totalt.

Kun ett poeng trengs på Aurskog-Høland Rally for å sikre NM-gullet. Og det får Johnsrød til å leke med tanken.

– Hvis muligheten nå skulle by seg, og pengene strekker til - samtidig som gullet skulle sikres på Aurskog - så er drømmen å stille i en R5-bil på Rally Hedmarken, sier Johnsrød, tydelig inspirert av Søren Snartemo.

Sørlendingen leide seg nemlig en R5-bil til Rally Sørland, og beviste gulltempoet fra klasse 13 i fjor at han også kunne hevde seg i den gjeveste NM-klassen.

Det vil Johnsrød også få smake på nå.

– Da er det ingenting annet å skylde på og kun meg det står på. Da får jeg virkelig målt meg opp mot de beste gutta, sier Johnsrød, og henviser til at det er Anders Grøndal som er den klare eneren i NM om dagen.

Men som alle andre har han fått smake på at det er penga som rår i rallysporten. Et årsbudsjett på 400-500.000 må mest sannsynlig dobles dersom han skal ta steget opp i R5.

Kenneth Johnsrød i duell med Tom Kristian Lien på travbane-etappen utenfor Kristiansand sist helg. (Foto: Simen Næss Hagen)

– Men det er innkjøpet som er det store problemet, egentlig. Driftingen skal man alltids få til, og jeg må ikke kjøre med nye dekk hver gang om jeg får kjørt en R5-bil, sier han.

Stygg krasj hang i ett år

I 2015 opplevde Johnsrød kanskje karrierens mest dramatiske krasj. På Aurskog-Høland Rally opplevde han vannplaning i 150 kilometer i timen og dro rett fram i et veidele, inn i flere større veiskilt og havnet til slutt i en hage.

Én tilskuer ble også stygt skadet i smellen, men kom seg til slutt unna med livet i behold. En skrekkelig opplevelse også for Johnsrød, både for sinn og lommebok.

– Jeg måtte bruke en sesong på å kjøre den krasjen av meg, men den er heldigvis helt borte nå. Det tok også et halvt år å skaffe penga og bygge opp bilen igjen, og prislappen ble vel en kvart million bare i deler for å få den i stand igjen. I tillegg måtte man jo jobbe masse andre timer for å få inn pengene også, men det må sies at dette var før jeg ble forlovet, sier Johnsrød med et skjevt smil.

Se facecam-video av den dramatiske krasjen her:

Skeptisk til seg selv

Rally Sørland markerte også et nytt vendepunkt i karrieren ved siden av tredjeplassen sammenlagt. Han har gått dypere og mer profesjonelt til verks for å utvikle seg som sjåfør. Han har satt seg nøyere til med videotrening og notetrening og studert seg selv grundig.

Kenneth Johnsrød kunne sprette champagnen over tredjeplassen sammenlagt og klasseseieren på Rally Sørland sist helg. (Foto: Simen Næss Hagen)

– I det stille og det hele så har jeg jobbet mye med inboard, analysert nøye og vært skeptiske til oss sjøl. Det er den eneste måten man kan bli bedre på, å jobbe med hodet og med kjøretreningen. På notesiden har det handlet mye om å «ofre» én sving for å kunne attakere de neste svingene litt bedre, blant annet, sier 31-åringen.

Powered by Labrador CMS