«Yellow house» og store deler av Ouninpohja fjernes i VM-løpet

Over halvparten av etappesammensetningene er helt nye for førerne.

Publisert

Rally Finland er ubestridt en av de mest klassiske løpene på VM-kalenderen, og løpet fatter også stor interesse her hjemme i Norge.

Kakaristo-veidelet er ett av de største publikumsmagnetene i Rally Finland. (Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)

Rally Finland er ubestridt en av de mest klassiske løpene på VM-kalenderen, og løpet fatter også stor interesse her hjemme i Norge.

Etter at arrangøren la ut det første rute-kartet over årets etapper, så tok vi en nærmere kikk på å se hvordan årets blir. Og flere radikale endringer er gjort på 2018-utgaven av Rally Finland.

40 prosent nye veier

I tillegg til at 8 av 11 etappestrekninger er nye for førerne, så melder arrangøren at så mye som 40 prosent av veiene er helt ubrukte i tidligere Rally Finland-sammenhenger.

LES OGSÅ: Rally Finland tvinges til å få ned hastigheten på etappene

LES OGSÅ: Sju ganger har etappene i Finland gått raskere enn «lovlig»

Av størst interesse er det selvfølgelig Ouninpohja som mange av rallytilhengerne bryr seg om. Men dem som hadde tenkt seg på det legendariske hoppet ved det gule huset, må planlegge ruta si på nytt, for i år sløyfes denne delen av Ouninpohja.

Det skal forøvrig understrekes at det ikke er unormalt at denne seksjonen uteblir fra VM-løpet. Vi skal ikke lengre tilbake enn til 2014 for å finne sist gang Rally Finland ikke ble kjørt forbi det klassiske hoppet.

I tillegg er også selve Ouninpohja-navnet borte i år, og erstattet med Kakaristo. Mange drar sikkert kjensel på navnet fra hårnål-veidelet ute på jordet som tiltrekker seg tusenvis av fans.

Det var også her målgangen var på etappen i fjor, men arrangøren har nå forandret etappen slik at den kommer inn midtveis slik man kjenner den lange utgaven av Ouninpohja, mens siste strekningen før mål også er ny for de aller fleste førerne.

Mads Østberg og Torstein Eriksen over hoppet ved det kjente gule huset på Ouninpihja i fjor. (Foto: Red Bull Content Pool)

Arrangøren melder dog på sin side at det likevel skal bli store og spektakulære hopp i Rally Finland, som om ikke løpet har nok av dette fra før.

Lover megahopp på Power Stage

Power Stage-etappen Ruuhimäki, som for det meste har vært Shakedown-etappen det siste tiåret, skal blant annet tilby et gigantisk hopp helt på slutten av etappen.

– Etappen har gjennomgått en dramatisk forandring. Den første delen er helt ny og svinger seg gjennom Ruuhimäki-landsbyen. Etappen har også litt asfalt i seg. Løpet avsluttes med et helt nytt monster-hopp som fans fra fjern og nær virkelig må komme å se på. Det blir noe spektakulært man aldri har sett maken til, lover assisterende løpsleder Kari Nuutinen.

Det er nettsiden rally-maps.com, en uavhengig Google Maps-tjeneste over VM-løpene og en rekke andre rallyløp, som har gitt oss muligheten til å sammenlikne årets etapper med tidligere etapper av Rally Finland.

Vi gjorde noen enkle notater for å få en klarhet i hvor mye som er nytt og gammelt, og legger like gjerne ved notatene vi skrev ned før vi publiserte denne artikkelen.

Harju: Byetappen kjøres identisk helt siden 2014. Ble også brukt i en litt annen variant gjennom 80- og 90-tallet.

Moksi: Selve strekningen er ny, men hele eller deler er brukt siden 1986.

Urria: Selve strekningen er ny, men deler er brukt siden 1986.

Ässamäki: Siste halvdel helt ny, første halvdel brukt i 2016 og 2017

Äänekoski: Kjøres identisk som i fjor, var ny i 2016.

Oittila: Nordre halvdel, slutten av etappen, er kjent og kjørt som Oittila i 2016 og 2017. Denne ble også brukt gjennom 80 og 90-tallet som Mutanen. Første halvdel i syd er helt ny. Eneste etappe som kjøres kun én gang.

Urria: Selve strekningen er ny, men deler er brukt siden 1986.

Pihlajakoski: Kjøres identisk som i 2017, vært relativt lik siden 2014 med unntak av en bitteliten ekstrasløyfe mot slutten.

Kakaristo: Kun deler kjørt som Ouninpohja i fjor, og selve strekningen i seg selv er ny fra A til B. Men hele eller deler er blitt brukt i samtlige år siden 1985.

Tuohikotanen: Selve strekningen er ny, men hele eller deler er brukt siden 1985.

Laukaa: Kjøres identisk som i 2017, eksakt samme sløyfe ble brukt gjennom 2000-tallet, og hele strekningen er blitt kjørt 19 ganger i ny og ne siden 1988.

Ruuhimäki: Like kjent som shakedown-etappen, men går i år som fullverdig etappe, stort sett likt som de fleste år siden 80-tallet, med en modifikasjoner på slutten.

Powered by Labrador CMS