Det blir en annerledes hverdag i Rallycross-VM neste sesong. Ole Christian Veiby har delte meninger om endringene som nå innføres.
Det blir en annerledes hverdag i Rallycross-VM neste sesong. Ole Christian Veiby har delte meninger om endringene som nå innføres.

Ole Christian Veiby:

Blandede følelser rundt endringer i Rallycross-VM

Norges eneste VM-fører er positiv til en retur for fossilbilene neste sesong, men han stusser over andre endringer i formatet.

Publisert Sist oppdatert

RALLYCROSS: Denne uken ble årets siste møte i «World Motorsport Council» avholdt i Baku. Her ble en rekke avgjørelser tatt inn mot 2024 i ulike mesterskap, og det er nå klart at Rallycross-VM gjør en rekke endringer foran neste sesong.

RALLYCROSS: Denne uken ble årets siste møte i «World Motorsport Council» avholdt i Baku. Her ble en rekke avgjørelser tatt inn mot 2024 i ulike mesterskap, og det er nå klart at Rallycross-VM gjør en rekke endringer foran neste sesong.

Mesterskapet har ikke klart å holde på en like stor interesse hos publikum etter at fossilbilene takket av til fordel for elbilene, og det hjalp ikke akkurat at en storbrann på Lydden Hill førte til at det ikke har blitt kjørt løp med RX1e-bilene siden starten av juli. 

Fosilbilene returnerer

En sentral endring er at forbrenningsmotorene returnerer til mesterskapet og at fossilbilene skal konkurrere side om side med elbilene. FIA omtaler det hele som «Teknologikampen», og mener at man nå får det beste fra to verdener. 

Ole Christian Veiby satte pris på opplevelsen det var å kjøre VM-løp i Hong Kong denne sesongen, selv om de ikke fikk kjørt med RX1e-bilene.
Ole Christian Veiby satte pris på opplevelsen det var å kjøre VM-løp i Hong Kong denne sesongen, selv om de ikke fikk kjørt med RX1e-bilene.

Målet er å øke deltagelsen i mesterskapet, og det garanteres samtidig at bilene vil kunne konkurrere på lik linje. Detaljene rundt hvordan dette vil gjennomføres er ikke kjent, men det vil tillates opp mot 16 førere til start. Det blir også mulig å stille til start i enkeltløp. 

– Vi trenger flere biler som sagt, og vi har jo kjempet for at bensinbiler skal kunne kjøre med oss. Viktig at de også opprettholder de maks 16 plassene for at investeringen med elbilene ikke skal være bortkastet, forteller Ole Christian Veiby til Parc Fermé.

Nytt format

Man endrer også på løpsformatet. «Superpole shootout» skrotes, og man går heller rett inn i heatene med en forhåndsbestemt startrekkefølge. 

Veiby tror at noen av endringene kommer for å sørge for at hans teamkamerat Johan Krisstofferson ikke lenger skal være like overlegen.
Veiby tror at noen av endringene kommer for å sørge for at hans teamkamerat Johan Krisstofferson ikke lenger skal være like overlegen.

– Jeg har ikke helt skjønt hva de mener med at «superpole» blir fjernet og hva «pre determined starting positions» betyr. At superpole» blir borte mener jeg er helt tullete.. det var virkelig en kul greie, og veldig fair, sier Veiby.

I tillegg skrotes stoppeklokka. Det vil si, man tar så klart tiden men den har ikke særlig stor betydning lenger når det nå er resultatene i heatene som i seg selv blir avgjørende for veien videre. Det gjøres tilsynelatende for at formatet skal bli enklere å forstå samt å skape tettere dueller og mer spenning gjennom løpshelgen. Det vil også deles ut poeng i alle heat helt frem til finalen. 

– At det blir poeng i både heat og semi tenker jeg er bra, men synd at vi tar bort det med tid. Da handler det mest om å komme i et heat med «treige» førere, og det er ikke alltid den raskeste som vinner. Men de gjør jo alt dette for at Johan ikke skal være så overlegen, så det forundrer meg ikke.

Detaljene for hvordan startrekkefølgne settes til de første heatene og hvor mange poeng som vil deles ut underveis er ikke kjent. Forøvrig er det heller ikke hugget i stein at Veiby skal kjøre Rallycross-VM neste sesong, men mye tyder på at Kongsvinger-mannen igjen blir å finne til start. Sannsynligvis blir det i den samme elbilen som tidligere, selv om teamet også bygger opp fossilbiler. 

Powered by Labrador CMS