Helt siden 2016 har det vært bil med tak som gjelder for Dennis Olsen. Og fram til nå har han kun kjørt for ett bilmerke; Porsche.
Helt siden 2016 har det vært bil med tak som gjelder for Dennis Olsen. Og fram til nå har han kun kjørt for ett bilmerke; Porsche.

Dennis Olsen ferdig i Porsche etter åtte sesonger:

 – Det er mitt eget valg

Norges største racingprofil skal ut på nye eventyr i 2024.

Publisert Sist oppdatert

RACING: Onsdag smalt Andreas Mikkelsen til med en storstilt nyhet for sin egen karriere. Dagen etter er det Dennis Olsen sin tur blant de største norske bilsportutøverne, men umiddelbart ikke av like positiv karakter.

RACING: Onsdag smalt Andreas Mikkelsen til med en storstilt nyhet for sin egen karriere. Dagen etter er det Dennis Olsen sin tur blant de største norske bilsportutøverne, men umiddelbart ikke av like positiv karakter.

27-åringen fra Våler i Viken har siden 2016 vært omtalt som «Norges store Porsche-profil», men nå er det altså slutt, og eventyret er over for bilmerket som restartet hans karriere etter at han ga opp Formel 1-drømmen.

– Det er mange tanker som surrer i hodet. Det er selvfølgelg ikke lett. Jeg har vært der i åtte år. De berget karrieren min og har bavket meg opp i gode og harde tider. De har vært veldig tillitsfulle, sier Dennis Olsen til Parc Fermé.

Med tanke på den solide posisjonen han har hatt innad i Porsche kan kunngjøringen virke som en sjokknyhet. Olsen er blitt spådd en lang og spennende racingkarriere sammen med sportsbilmerket, men nå skilles altså veiene.

DTM har vært Dennis Olsens hovedsatsing de to siste sesongene. Hva som skjer neste år er uvisst, annet enn at det er klart han skal kjøre profesjonelt ute i verden - men for en annen bilfabrikant.
DTM har vært Dennis Olsens hovedsatsing de to siste sesongene. Hva som skjer neste år er uvisst, annet enn at det er klart han skal kjøre profesjonelt ute i verden - men for en annen bilfabrikant.

Spilt med åpne kort

Selv er han klar på at ballen lå hos han, og at de har spilt med åpne kort om mulighetene som finnes ute i verden. For Olsen skal over til en annen bilfabrikant, men på nåværende tidspunkt holder kan kortene tett til brystet. Og i første omgang er fokuset på at han, i alle fall enn så lenge, har kjørt sitt siste løp i en Porsche.

– Det er mitt eget valg dette. Det har jo vært mye fram og tilbake, om hva de kan tilby og hva framtiden bringer, og at man er i kontakt med andre fabrikanter. Nå gikk også kontrakten min ut, og jeg har vært åpen og ærlig med Porsche og diskutert mye. De har vært med i loopen, og jeg ville ikke fått noe dårlig program om jeg hadde blitt. Jeg har god kontakt med sjefene og alle andre som jobber der, så det er ikke det det står på, sier Olsen.

– Du forlater en solid arbeidsplass, men har samtidig vært langt bak i køen med tanke på å få sjansen i toppklassen. Er det mangelen på denne sjansen som gjør at du søker deg vekk?

– Njæææ. Selvfølgelig, det er jo mange førere om beinet, og stallen har vært satt fra begynnelsen, så har jeg kommet og bygd meg opp. Sånn sett kan det selvfølgelig være vanskelig å få tatt det neste steget, litt også fordi jeg ikke har hatt denne siste fabrikkontrakten. Men det har lite å si i det store bildet, så det er heller ingen «deal breaker».

Hyllest fra Porsche

Fra Porsche-leieren synes det også å være god stemning og gjensidig forståelse for at veiene deres nå skiller. Internt i Porsche har Dennis Olsens valg vært kjent den siste uken, og dette ble også delvis markert under et internt arrangement sist helg, kalt Porsche Night of Champions i Weissach.

– Dennis Olsen har prestert på høyt nivå med Porsche. Når nye dører åpner seg, som igjen gir nye muligheter vi kanskje ikke kan tilby våre motorsportutøvere, er det normalt at noen forlater oss. Vi ønsker å rette en stor takk og gi et lite råd til Dennis: Hvis det kommer en Porsche bakfra, vennligst vik til siden, sa Porsches motorsportsjef Thomas Laudenbach med smil og munnen og glimt i øyet.

Også her hjemme hylles Dennis for hans bidrag sammen med den tyske sportsbilgiganten.

– Da vi møtte Dennis for første gang var han et stort talent, nå er han en av de største profilene i norsk motorsport. Dennis har vært en viktig ambassadør både i Norge og internasjonalt for Porsche. Det har vært spennende å følge Dennis’ reise siden 2017 og vi ønsker ham masse lykke til videre, sier Michael Hiller, administrerende direktør for Porsche Norge, i en pressemelding.

Flere sterke resultater

Oppturene har vært flere, selv om det har vært to krevende år i DTM de siste to sesongene. Men i sitt andre år som Porsche-fører tok han en sterk andreplass i Porsche Supercup, kombinert med en solid mesterskapstittel i den tyske Carrera-cupen.

Ellers henger totalseieren fra Intercontinental GT Challenge i 2019 høyt, som et slags uoffisielt VM for GT3-klassen, mens enkeltseierne på 12-timersløpet på Bathurst i 2019 og DTM-seieren på Spa-Francorchamps også er blant hans største enkeltprestasjoner. To ganger har han også kjørt 24-timersløpet på Le Mans, i Pro-klassen i 2019 og Am-klassen i 2021, hvor det ble en hederlig syvendeplass i debuten i 2019.

2017 ble Dennis Olsens store gjennombruddsår i Porsche. Han dominerte den tyske Carrera-cupen, her fra Hockenheim i 2017 hvor han tok sin første seier. Samme år var han også kandidat til å vinne Porsche Supercup, der han endte med sølvmedalje.
2017 ble Dennis Olsens store gjennombruddsår i Porsche. Han dominerte den tyske Carrera-cupen, her fra Hockenheim i 2017 hvor han tok sin første seier. Samme år var han også kandidat til å vinne Porsche Supercup, der han endte med sølvmedalje.
Dennis Olsen, her sammen med Nick Tandy og Mathieu Jaminet fra 9-timersløpet på Kyalami, hvor nordmannen stakk av alene med tittelen i prestisjefylte Intercontinental GT Challenge, som fram til i dag er hans sterkeste mesterskapstriumf sammenlagt.
Dennis Olsen, her sammen med Nick Tandy og Mathieu Jaminet fra 9-timersløpet på Kyalami, hvor nordmannen stakk av alene med tittelen i prestisjefylte Intercontinental GT Challenge, som fram til i dag er hans sterkeste mesterskapstriumf sammenlagt.
Den enkeltseieren som kanskje henger høyest i Dennis Olsens Porsche-karriere synes å være DTM-seieren på Spa-Francorchamps i 2022, som er hans hittil eneste seier i DTM.
Den enkeltseieren som kanskje henger høyest i Dennis Olsens Porsche-karriere synes å være DTM-seieren på Spa-Francorchamps i 2022, som er hans hittil eneste seier i DTM.

Hva som skjer neste år er han altså svært hemmelighetsfull om foreløpig, og det er av hensyn til den nye kontrakten han har signert. Men han håper å presentere dette om kort tid, selv om han ikke levner et hint om hva det er snakk om.

– Hvor i verden skal du kjøre?

– Ingen kommentar.

– Er det et europeisk bilmerke?

– Ingen kommentar. Hehe. Jeg er blitt god på dette nå, er jeg ikke, flirer østfoldingen.

Om han fortsetter i DTM er også derfor ikke klart, eller om han skulle få sjansen i toppklassen, som defineres som Hypercar eller LMDh litt ettersom hvilken bilfabrikant og chassisleverandør det er snakk om.

Link til australske Supercars

Parc Fermé kjenner også til at Dennis Olsen har hatt en link til Australia om et mulig inntog i den prestisjefylte Supercars-serien, noe han også bekrefter har vært delvis på agendaen, men utelukker at det er dit han skal nå.

– Men jeg ville veldig gjerne ha testet en slik bil. For å se om jeg syns det er fett å kjøre. Jeg tror det hadde vært et fett mesterskap å være med på. Konseptet er likt DTM, selv om bilene seg i mellom er mer like. Så det er egentlig ganske interessant, samtidig som det hadde vært litt for tidlig i karrieren å gjøre det. Det som er skummelt er at du kan falle ut av radaren i Europa og USA. Så det hadde vært et stort valg å ta, sier Dennis om en mulig Supercars-opptreden.

– Men har du fått et konkret tilbud om å kjøre der?

– Ja. Det har vært et tilbud. Jeg har et nettverk der nede basert på kontakter gjennom Porsche. Men igjen, det er en ny verden du reiser til, og det hadde vært et stort valg å ta nå, slår han fast.

Mange mål gjenstår

Han holder derfor døra på gløtt om å kunne bli den første nordmannen i ett av verdens mest prestisjefylte serier av nasjonal status, sammen med DTM. Men før det er det andre ting han vil oppnå.

– For det første ville jeg ikke legge DTM under en stol. Uansett hva jeg gjør videre i karrieren, så skal jeg tilbake og vinne den dritten der. Der er litt unfinished business, det der. Men jeg vil også vinne 24-timersløpene på Spa, Daytona, Le Mans, det meste. Så det er fortsatt en del ting som står igjen å vinne.

Olsen skal altså ikke gi seg med å kjøre racerbil, som hans epoke i Porsche nå er over i denne omgang. Hvilket bilmerke og hvilket mesterskap han skal delta i vil altså bli kunngjort på et senere tidspunkt.

Powered by Labrador CMS