Emil Gjerdrum (18) skifter beite:
– De viser at de har veldig tro på meg
GT3-reisen fortsetter for Emil Gjerdrum, som i 2026 skal kjøre Ford for Haupt Racing Team.
FORMEL 1: Emil Gjerdrums første sesong i GT3-bil er overstått, og nå er også planen klar for den neste. 18-åringen skal fortsette i GT Masters, men det skjer i en ny bil og i et nytt team.
Gjerdrum hopper inn i Haupt Racing Team i en Ford Mustang GT3-bil. Det er samme bil som Dennis Olsen kjører som fabrikkfører for Ford i Langdistanse-VM og IMSA.
– Vi var jo i dialog med mange og teste blitt forskjellig, men vi ser at Ford er veldig spennende om dagen med alt de gjør i GT og også at de går inn i HyperCar. Det er foreløpig også et relativt lite program med et så stort merke, og når de en dag trenger flere fabrikkførere er det ikke feil å være på stedet hvor de trenger det, forteller Emil Gjerdrum til Parc Ferme.
Flere muligheter
Håpet er at samarbeidet med teamet kan vare over lang tid fremfor å igjen starte på et nytt prosjekt om et års tid.
– De viser at de har veldig tro på meg. Vi kjente han ene direktøren litt fra GT Masters, så vi snakket med de på det siste løpet også dro vi ned til Barcelona og testet, og da var han ganske overbevist om at vi skulle få til noe sammen. Det handler om å få relasjoner i teamet og forhåpentligvis ha et langsiktig forhold med de, som jeg ikke har hatt i de andre teamene jeg har vært i, forteller han.
Haupt Racing Team drifter Fords GT3-biler i en rekke mesterskap, eksempelvis GT Masters, DTM, GT World Challenge og Nurburgring Langstrecken Series. I GT Masters vant de både team- og førermesterskapet forrige sesong.
– De driver også med GT World challenge, så det kan jo komme en mulighet i 24-timersløpet på Spa for eksempel. Det å kunne ha 24-timeren på Nurburgring, 24-timeren på Spa og andre mesterskap i samme team er veldig interessant, forteller unggutten.
Nevnte Dennis Olsen har kjørt for teamet på Nurburgring, og om han ender opp med å kjøre DTM i 2026 er det for nettopp HRT. Olsen har vært en støttespiller for Gjerdrum i prosessen mot å signere for teamet, og det settes pris på.
– Jeg har snakket med han en del faktisk om bilen og teamet. Dennis har hjulpet meg litt med å ta beslutningen, så det er alltid fint for meg å ha de mer rutinerte som kan hjelpe til.
Bil i utvikling
I år har 18-åringen kjørt en Lamborghini, og det var en tydelig overgang å hoppe inn i mustangen.
– Det er en veldig morsom bil å kjører, og det er natt og dag sammenlignet med Lamborghinien. Det er jo en bil som går raskt rett frem, men nå med den nye evo-pakken som kommer er det mer aerodynamikk foran, så det blir spennende å teste ut det også. Hele setet rister så du kjenner det opp i halsen av den V8-motoren, så det er jo veldig gøy, sier han.
Testingen fortsetter om en drøy ukes tid, og det skjer med nye deler på mustangen som stadig er i utvikling,
– Vi har allerede fått de nye evo-delene for å dra å teste på Portimao nå i desember etter at Ford testet det på Daytona.
GT Masters-sesongen følger DTM-sirkuset store deler av året, og ruller i gang fra 24. til 26. april på Red Bull Ring.