Emil Gjerdrum forlater bilen etter kjempekrasjen-

Slik opplevde Emil (18) karrierens verste krasj

I 230 kilometer i timen sa dekket takk for seg, og Emil Gjerdrum dundret inn i veggen. Unggutten er kritisk til sikkerheten.

Publisert

RACING: Sesongens fjerde løpshelg i GT3-mesterskapet GT Masters gikk denne helgen av stabelen på Østerrikske Salzburgring, og Emil Gjerdrum (18) var som vanlig til start. Denne gangen også med lillebror Storm (16), som kjørte i samme team. 

RACING: Sesongens fjerde løpshelg i GT3-mesterskapet GT Masters gikk denne helgen av stabelen på Østerrikske Salzburgring, og Emil Gjerdrum (18) var som vanlig til start. Denne gangen også med lillebror Storm (16), som kjørte i samme team. 

Teamet, Engstler Motorsport, var ikke fornøyde med utfallet av «Balance of Performance», og slet i kvalifiseringene. Likevel avanserte Emil Gjerdrum og teamkamerat Jonas Karklys frem til 9. plass i lørdagens løp, og tok samtidig sin tredje seier for sesongen i PRO/AM-klassen. 

Kjempekrasj

Her smeller det for Emil Gjerdrum.

I søndagens løp valgte teamet å ikke bruke tid på å bytte dekk i det første av to stopp, noe som gjorde at Emil Gjerdrum endte opp i ledelsen da han tok over bilen. 

Dessverre tok det ikke lang tid før det gikk galt. I den raskeste svingen på banen endte Gjerdrum plutselig i veggen på voldsomt vis. 

– Jeg hadde en punktering på venstre bakdekk i 230 kilometer i timen, også traff jeg veggen i 210. Jeg gikk fra å lede løpet til å plutselig stå i veggen, så det var ikke så fett det, forteller Emil Gjerdrum til Parc Fermé.

Hendelsen oppsto ut av det blå for Gjerdrum, som unnslapp det hele uten skader. 

– Det er jo selvfølgelig veldig skummelt, men alt oppleves i sakte film. Jeg begynte bare å tenke på hvordan jeg skal redde det greiene her, og det var bare å slippe rattet, sier 18-åringen. 

Ut mot sikkerheten

Emil Gjerdrum er kritisk til arrangøren.

I etterkant går Gjerdrum hardt ut mot sikkerheten. Dekkene har vært ustabile for flere førere gjennom helgen. 

– Det har vært en svakhet med dekkene på denne banen med mye punkteringer, også var jeg uheldig som fikk en punktering i den raskeste svingen på banen. Det var en annen bil som hadde en lignende hendelse på samme sted på torsdag, og han havnet over gjerdet. De burde jo bare avlyst hele greia da, slår han fast. 

Flere førere skal ha vært enige om at løpshelgen ikke burde gjennomføres, uten at det medførte endringer fra arrangøren. 

– Alle har egentlig vært enig om at det ikke har vært trygt, men de har bare pushet videre, så vi får ikke gjort så mye med det. Det er mye politisk i det. De gjorde denne helgen for å teste ut om DTM kunne komme hit senere, men så annonserte de neste års kalender uten Salzburgring, og da er jo egentlig denne helgen her litt meningsløs. 

Ny løpshelg

Emil Gjerdrum håper å være tilbake i bilen om få dager.

At krasjen skjer grunnet en punktering gjør det hele mer frustrerende.

– Det er så irriterende når det ikke har noe med meg å gjøre, at det kun er en teknisk svikt. Det er veldig kjipt når sånt skjer, sier Gjerdrum. 

– Hadde det vært min egen feil kunne jeg lært av det, men når det blir sånn at man tror man har en bil man kan stole på også skjer sånt, da kommer det nok til å ta litt tid før man får tilbake selvtilliten tror jeg, fortsetter han.

For Gjerdrum bærer det rett videre til en ny løpshelg. Kommende helg er det på Red Bull Ring det gjelder, og håpet er at bilen kommer i orden i tide slik at han kan komme tilbake i bilen og få tilbake selvtilliten så raskt som mulig. 

– Jeg får bare håpe de får bilen klart til det, avslutter Gjerdrum. 

Parc Fermé kommer tilbake med mer fra lillebror Storm, som har gjennomført sin første løpshelg i GT3-maskineri.

Powered by Labrador CMS