Oscar Piastri, George Russell, Alexander Albon, Carlos Sainz, Oliver Bearman og Fernando Alonso er blant førerne som uttaler seg om Formel 1s regnproblem.

Formel 1-førernes regndilemma:

– Den verste følelsen

De har alltid lyst til å kjøre og skape best mulig underholdning, men dagens biler gjør livet vanskelig for Formel 1-førerne i regnvær. Dette sier de til Parc Fermé om Formel 1s regnproblem.

Publisert

FORMEL 1: Regn i Formel 1 har gått fra å skape spennende løp og krevende strategivalg, til å skape langvarige opphold. 

FORMEL 1: Regn i Formel 1 har gått fra å skape spennende løp og krevende strategivalg, til å skape langvarige opphold. 

Problemet er at førerne nesten ikke ser noe som helst grunnet vannet som kastes opp bak bilene. 

– Det handler ikke om regndekk eller intermediate, det er bare mengden vann på banen. Noen ganger kjører jeg på langstrekket og kan ikke se noen ting, og det er da det blir litt skummelt, forteller Oliver Bearman til Parc Fermé på Hungaroring, hvor regn ble tema blant alle førerne. 

– De som er mest uttalte om å ikke kjøre er førerne. Vi er tydelige når vi tror det er klart til å kjøre, men for øyeblikket er ikke regndekkene og baneforholdene kompatible. Det er ikke at dekkene er gode nok, det er bare at vi ikke kan se, og dessverre er det bare vi som virkelig kan fortelle dere hvordan et er. Vi er i en litt vanskelig posisjon fordi vi ser svake ut og som de som klager, men et godt eksempel ville vært Isack og Kimi på Silverstone. Det er den verste følelsen å kjøre i 200 kilometer i timen og ikke kunne se 20 meter foran deg, forteller Alexander Albon. 

Alexander Albon mener dagens situasjon i regn ikke er til å leve med.

Fernando Alonso mener det har vært en større utfordring siden 2017 med bilene som da ble innført med tilhørende dekk. 

– Siden 2017 med de reguleringene og bredere dekk har sikten blitt verre. Det er et vanskelig tema for vi vil alle kjøre men om vi er i en gruppe kan du ikke se noe og vi har hatt for mange dårlige eksempler, spesielt på Spa med dårlig sikt og store ulykker. Vi vil alle være modige og kjøre, men når en ulykke skjer blir vi minnet på at det ikke er noe galt med å vente en halvtime. Jeg tror de brede dekkene definitivt gjorde sikten dårligere, og asfalten på banen er litt annerledes enn før, sa Fernando Alonso.

Alonso har kjørt Formel 1 siden tidlig 2000, og selv om det var bedre den gang mener spanjolen at forskjellen ikke bør overdrives. Det var skremmende også den gangen. 

– Nei, det er ganske likt. Det var bedre tidlig på 2000-tallet, men det var skremmende som det var nå, sier Alonso.

Støtter FIA

Sikten bak bilene er svært dårlig i regnvær.

Sist i rekken av regnløp er Spa-Francorchamps, hvor man ventet til banen nesten var tørr før løpet rullet i gang. I ettertid mente en stor andel fans og eksperter at FIA ventet alt for lenge med å gi grønt lys. 

– Det var definitivt litt for konservativt. Vi startet nok for sent. De gjorde rett i å vente til at det massive regnet skulle gi seg. Da vi startet å kjøre så var det tørket opp så mye, så da startet vi nok litt for sent, sa Isack Hadjar.

Formel 1-førerne er dog langt mer støttende til FIAs avgjørelse. På forhånd hadde det blitt varslet at de ville ta en konservativ tilnærming på banen hvor det tidligere har oppstått dødsulykker. 

– På grunn av historien. Og det forstår vi. Vi vil ikke at noe skal skje. Det er ikke det beste stedet å kjøre i vått. Det er definitivt morsomt, men ikke morsomt når man ikke kan se noe, sier Hadjar.

– De advarte oss på torsdag at de ville ta en veldig konservativ tilnærming. Kanskje de burde gjort en bedre jobb med å kommunisere det til fansen og verden at vi skal gjøre det på grunn av det som har skjedd i fortiden. Jeg syns vi kunne kjørt litt tidligere enn de gjorde, men vi må også sette oss inn i skoene til de som trykker på knappen og sier «go», også blir det en stor ulykke på grunn av dårlig sikt. Til syvende og sist er de ansvarlig for det om de trykker på knappen, så jeg forstår den konservative tilnærmingen de tok, selv om jeg som racerfører skulle ønske at vi kunne kjørt tidligere, sier Carlos Sainz.

– Det er enklere å forklare hvorfor du har vært for konservativ enn å forklare hvorfor du har satt førerne i en farlig situasjon, sier Pierre Gasly. 

– Det FIA gjorde var riktig på Spa. Vi vil ikke lenger kjøre i forhold hvor vi ikke kan se to meter foran. Det er å be om at katastrofe skal skje igjen, vi har mistet nok førere i slike forhold og det er ikke noe vi vil se, sa Esteban Ocon. 

– De siste årene har vi gitt våre tilbakemeldinger til FIA om hva vi syns er akseptabelt og hva som ikke er det. Det er alltid mye verre i bilen enn det ser ut på TV, og jeg syns FIA har gjort en veldig god jobb med å høre på oss og ta med seg de tilbakemeldingene, forteller Oscar Piastri. 

– Jeg tror det er en umulig jobb for FIA. Vi har historisk sett noen veldig store og livstruende krasjer når det er vått, og å ta den avgjørelsen, jeg tror ikke noen av oss ville vært i deres posisjon for å ta den avgjørelsen, sier Albon.

Nye biler

Neste sesong kommer det nye biler i Formel 1.

Neste sesong starter en ny æra med nye biler i Formel 1, og man går bort fra biler med et «ground effect»-konsept, altså at bilene suges ned mot bakken. 

Spørsmålet er om det er nok for å bedre situasjonen med sikten på vått føre. 

– Jeg tror vi bare må se hvordan det går med de nye reguleringene, forhåpentligvis vil sikten bedres som en konsekvens. Jeg tror det vil det, sier Albon. 

Fernando Alonso og Oliver Bearman er mer skeptisk til bedring med 2026-bilene. 

– Det vil ikke endre noe. Jeg tror det vil være det samme problemet, forteller Alonso. 

– Jeg vet ikke, jeg tror ikke det. Det er bare livet. Formel 1 og marktrykk er lik spray bak bilene, sier Oliver Bearman. 

Kreative løsninger

George Russell ser for seg løsninger på Formel 1s regnproblem.

Men hva kan egentlig gjøres? FIA har tidligere testet ut skjermer på bakhjulene, men det resulterte ikke i videre utvikling. 

Enkelte av førerne har tenkt på problemstillingen, og kommer med kreative løsninger. 

– Man skulle tro med all teknologien vi har nå med GPS og displayet man har i en gatebil at det kan være et system som visualiserer bilen foran deg når du fysisk ikke kan se den bilen. Jeg vet ikke, jeg er ikke intelligent og det er opp til de smarte folkene å komme med løsningene, humrer George Russell. 

– Jeg har alltid tenkt at Formel 1 burde være innovative og prøve noe annerledes om det er mulig. Det er enkelte typer asfalt som ikke gir «spray», og de eksisterer, men baner har det ikke, sier Carlos Sainz. 

– Jeg har sagt det mange ganger at på motorveiene er det null «spray», så om vi implementerer den asfalten på alle banene vil vi ha null spray. Da blir det sikkert veldig stor dekkslitasje på tørre forhold, jeg vet ikke, mens da kan vi jobbe ut fra det. Men jeg er bare en fører, sier Alonso. 

Powered by Labrador CMS