Derfor er Pernilla Solberg helt sentral når Rally-VMs fremtid skal avgjøres

Ved første mulighet befinner Pernilla Solberg seg i begivenhetenes sentrum når Rally-VMs fremtid skal avgjøres.

Publisert

RALLY: Stadig går debatten om hva som skal til for å øke interessen for Rally-VM både blant folket og ikke minst blant bilfabrikkene. 

RALLY: Stadig går debatten om hva som skal til for å øke interessen for Rally-VM både blant folket og ikke minst blant bilfabrikkene. 

Originalt har planen fra FIAs side vært å innføre en rekke endringer i forkant av neste sesong. Blant annet var ønsket å fjerne den omstridte hybridmotoren fra Rally1-bilene samt å innføre en reduksjon av restriktor og aerodynamikk, mens Rally2-bilene på sin side skulle få en oppgradering. 

Samlet motstand

De planene har dog møtt motstand i VM-sirkuset. Hyundai-fører Andreas Mikkelsen er en av de som har vært kritisk til de foreslåtte endringene. 

– Det å endre på regelverket med de bilfabrikantene som er, og når de da blir usikre om de skal være med videre, så gjør egentlig bare vondt verre. Jeg tenker at man kanskje bare skulle beholdt det sånn som det er fram til 2027, for det kommer jo ikke noen nye bilfabrikanter uansett. De trenger tid. Og heller fastsette et ordentlig regelverk for 2027, fortalte Mikkelsen til Parc Fermé etter at endringene ble foreslått. 

Forrige uke gikk de tre konstruktørene i VM (Toyota, Hyundai og M-Sport) sammen og ba i et brev til FIA om at de nåværende Rally1-reguleringene ikke endres før etter 2026-sesongen. 

Tidligere har Hyundais teamsjef Cyril Abitevoul slått fast at det ikke vil tre mulig for teamet å gjøre en god jobb neste år med så lite tid til endringene eventuelt inntreffer. Toyotas teamsjef Jari-Matti Latvala håper på færre endringer enn det som har blir foreslått for å sikre en enklere overgang for teamene. 

– For meg hadde det vært nok å bare ta ut hybriden så teamene ikke hadde trengt å teste så mye, sa Latvala ifølge Autosport. 

Teamsjef i M-Sport Rich Millener, som tidligere i vinter i samtale med Parc Fermé fortalte hvorfor de har kjempet for muligheten til å kjøre uten hybrid, har også uttrykt bekymring for tiden som gjenstår frem til endringene eventuelt innføres. 

Pernilla blir sentral

Tirsdag møttes FIAs WRC-seksjon i Geneve for å blant annet diskutere de potensielle endringene. Hva man kommer frem til her vil i stor grad være avgjørende for hva som vedtas i FIAs motorsportforsamling under deres neste møte i Juni. 

I spissen hos FIAs WRC-seksjon finner vi for første gang Pernilla Solberg som etter flere års erfaring fra så godt som alle roller i rallysporten ble valgt til president for seksjonen i vinter. 

Det fremstår for mange tydelig at noe må gjøres for å øke interessen og få flere biler til start i mesterskapet. Solberg må sammen med resten av seksjonen nå finne ut av om det er de foreslåtte endringene som er veien å gå, eller om det vil være et sjansespill som kan sende konstruktørene som allerede er i sporten ut døren. 

Hva som blir utfallet av møtet i seksjonen er uvisst, og hvor mye informasjon som vil komme frem allerede nå er også usikkert. Det er som nevnt først i juni at eventuelle endringer vedtas, og eventuelle konsekvenser inntreffer. 

Powered by Labrador CMS