Toyota har i tillegg til en potent Rally1-bil også en nyutviklet Rally2-bil, hvor det foreslås et konkurransefremmende kit som klasser bilene inn i toppklassen. Men disse forslagene har delte synspunkter også innad blant Norges to store rallyprofiler.

Delte meninger om forslagene til nye regler i Rally-VM

Andreas Mikkelsen og Mads Østberg har ulike oppfatninger om endringene i regelverket kommer verdensmesterskapet til gode eller ikke.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Selv om reglene ikke blir hugget i stein før til sommeren, så er utkastet til neste års regelverk fra Rally-VM krystallklart. Blant mange større og mindre endringer er det naturlig nok knyttet størst oppmerksomhet rundt forandringene som gjøres med toppklassen.

RALLY: Selv om reglene ikke blir hugget i stein før til sommeren, så er utkastet til neste års regelverk fra Rally-VM krystallklart. Blant mange større og mindre endringer er det naturlig nok knyttet størst oppmerksomhet rundt forandringene som gjøres med toppklassen.

I korte trekk handler det om at hybridenheten skrotes, Rally1-klassen består som en definert toppklasse, mens det åpnes for at Rally2-bilene kan påkostes et ekstra kit som vil styrke konkurransedyktigheten på disse bilene opp mot toppklassen.

Hovedmålsetningen isolert sett er det bred enighet om; å redusere kostnader med en ringvirkning som gjør sporten mer attraktiv for flere fabrikanter, som igjen åpner opp for flere seter. Per i dag er det kun Hyundai og Toyota som er inne som fabrikkteam, i tillegg til at privatteamet M-Sport utvikler og drifter bilmodell fra Ford.

– Hvis det kan føre til at flere bilfabrikanter blir med, så er det positivt. Men det er ingen nye bilfabrikanter som kommer av den grunn, Det vil eventuelt hjelpe hva slags regler som kommer i 2027, sier Andreas Mikkelsen til Parc Fermé.

– Riktig retning

Han er med andre skeptisk til om de kortsiktige forandringene av regelverket for 2025 og 2026 vil ha noen betydelig effekt for den ønskede målsetningen med mesterskapet.

Mads Østberg.

Landsmannen Mads Østberg er på den andre siden mer positiv til førsteutkastet. Selv har han ikke kjørt i Rally-VM de siste to sesongene, men bred erfaring med tre ulike generasjoner toppklassede biler; 2-literne til og med 2011, 1,6-literne fra 2011 til 2016 og ekstremutgavene som kom fra 2017 til 2021.

– Jeg synes foreløpig at forslaget ser ut til å gå i riktig retning. Jeg skulle gjerne sett at WRC2+ ble nye WRC, men vi får se hva de kommer fram til i juni når nytt reglement kommer. Men dette er helt klart positivt, skriver Østberg i en WhatsApp-melding til Parc Fermé.

Andreas Mikkelsen.

Ønsker forutsigbarhet

Det som er Mikkelsens bekymring er mangel på forutsigbarhet på regelverket som han frykter gjør fabrikantene urolige. Spesielt fordi en elektrifsering av sporten gjennom hybridregelverket gjør mesterskapet fortsat teknologirelevant for bilindustrien.

Og ikke minst fordi nye bilfabrikanter uansett trenger ett til to år å utvikle en ny bil. Derfor hadde Mikkelsen ønsket seg mer langsiktighet.

– Det å endre på regelverket med de bilfabrikantene som er, og når de da blir usikre om de skal være med videre, så gjør egentlig bare vondt verre. Jeg tenker at man kanskje bare skulle beholdt det sånn som det er fram til 2027, for det kommer jo ikke noen nye bilfabrikanter uansett. De trenger tid. Og heller fastsette et ordentlig regelverk for 2027.

– Er du bekymret for at Hyundai kan trekke seg?

– Det er ingenting som overrasker meg lenger. Jeg har vært i sporten i noen år. Det kommer noen overraskende beskjeder og kontrabeskjeder. Så jeg vet ikke. Jeg aner ikke. Men jeg håper ikke det, sier Norges eneste fører i toppklassen i rally.

Håper talenter får sjansen

Selv er Mads Østberg ganske klar på at det ikke er noen klar ambisjon å jobbe iherdig mot en siste sjanse mot en plass i sportens toppdivisjon, så følger han utviklingen med argusøyne og nysgjerrig blikk. Og han syns først og fremst det er positivt at det gjøres forsøksvise grep for å gjøre sporten attraktiv å sikte mot får både utøvere og fabrikanter.

Men om regelendringene isolert sett styrker hans sjanser er han mer usikker på.

– I forhold til mine muligheter så kan det for så vidt hende, men jeg jobber ikke mot WRC og har ikke gjort det på noen år. Hadde det vært et ønske så hadde jeg kjørt mer WRC. Men jeg er komfortabel og fornøyd med tingenes tilstand for min del. Men jeg håper nye regler kan åpne opp for nye unge talenter, sier Mads.

Mikkelsen tror heller ikke regelendringer vil endre noe på kabalen over hvilke førere som vil prege toppen av resultatlistene, når et såpass sentralt element som hybridenheten nå vil fjernes.

– Nei, det gjør nok ikke det. Det er bare noen ting man må tenke på når man kjører med den hybriden. Og det er såpass lite, så det kommer ikke til å endre noe. De som er i toppen i dag kommer fortsatt til å være i toppen når det ikke blir hybrid, tror 34-åringen.

Powered by Labrador CMS