Han har ikke mer å bevise på steget under toppklassen i Rally-VM. Men foreløpig står Oliver kun på lista som «interessant» for Toyota med tanke på neste års ledige sete etter Kalle Rovanperäs exit.

Dette er Olivers sjanser for en full sesong i Rally1

Han er absolutt på ønskelista, men overfor Parc Fermé vil Toyota presisere at det ikke er noen automatikk i at de skal signere Oliver Solberg for 2026.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: WRC 2-gullet er allerede sikret. Under Rally Sentral-Europa sist helg tok Oliver Solberg likevel en ny, overbevisende klasseseier på nivå to på asfalt, uten å ha noe mesterskap å kjøre for lengre.

RALLY: WRC 2-gullet er allerede sikret. Under Rally Sentral-Europa sist helg tok Oliver Solberg likevel en ny, overbevisende klasseseier på nivå to på asfalt, uten å ha noe mesterskap å kjøre for lengre.

I tillegg totalvant han Rally Estland på sensasjonelt og imponernede vis, i det som blir hans eneste Rally1-sjanse i år. I neste løp i Japan står Solberg påmeldt, igjen i Rally2-bilen. Overfor Parc Fermé har teamsjef Jari-Matti Latvala igjen luftet sine friske tanker rundt Olivers posisjson i Toyota.

– Om Sebsatien Ogier ikke hadde kjørt de siste løpene, så ville Oliver nok ha fått en sjanse på asfalt. Men Seb er veldig klar på at han vil kjempe for tittelen, så da har vi lovet han den sjansen. Og alle andre seter er tatt nå, så vi får dessverre ikke ikke tilbudt ham noe sete Rally1 andre ganger i år, sier Latvala til Parc Fermé.

Oliver Solberg under VM-runden sist helg, hvor han tok atter en overbevisende Rally2-seier, uten egentlig å ha noe å kjøre for.

Oliver har forøvrig ikke besvart Parc Fermés henvendelser etter helges VM-runde i Mellom-Europa. Selv har han også vært svært ordknapp og sagt så lite som mulig om hva han tenker om sin Rally1-framtid neste år.

Etter Estland-seieren innrømte Latvala overfor oss at han var nysgjerrig på å se hva Oliver kan få til på asfalt i Rally1, men presiserte samtidig at alt ville avhenge av Ogiers lyst på å kjempe om gullet, og at både Sami Pajari og Takamoto Katsuta har bunnsolide kontrakter de ikke bare kan rikke på helt uten videre.

Det sagt, inn mot 2026 er Oliver naturlig nok blitt et hett navn for dem. Spesielt nå som et helt ledig sete har åpnet seg etter sjokkmeldingen om at Kalle Rovanperä gir seg som rallyfører, så virker veien ferdig banet for Oliver.

Jari-Matti Latvala.

Må klarere fremtiden

Så lett er det ikke, ifølge den tidligere rallystjerna.

– Vi innrømmer at Oliver er en veldig god og interessant kandidat, men vi har ikke bestemt oss. Vi jobber fortsatt med det. Jeg er ganske sikker på at vi får svarene i løpet av november.

– Hva gjenstår før dere kommer med et eventuelt kontraktsforslag?

– Han har resultatmessig bevist alt han er i stand til. Men vi må se på framtiden. Når det gjelder Toyota som selskap, så ser man etter langvarige forhold når man signerer unge førere. Vi må få klarert framtidsutsiktene, også med tanke på vår posisjon inn mot 2027. Men Oliver har hatt en fantastisk og veldig sterk sesong, han har bevist alt han er kapabel til, sier Latvala.

– Vil du gi noen prosenter på hvor store sjanser han har?

– Det vi har sett med Oliver, det at han er en veldig «high skilled» rallyfører. Han er ekstremt raskt, men han kom kanskje for tidlig inn i Rally1 for fire år siden. Eller - om ikke for tidlig, men presset fire år siden var for mye for han. Han måtte gå tilbake i Rally2, men nå har han modnet, han har fått mye erfaring og har et klarere syns på hva han vil og trenger, og klarer å se det større bildet. På det området har han tatt store steg.

Positiv til 2027

En ting er at Toyota åpenbart er ute etter å klarere en solid og langsiktig plan overfor Oliver, men også hvordan dere ønsker å gå på det nye 2027-reglementet. Det sagt så virker de positive til de nye reglene, hvor det åpnes for nye biler med rørramme-chassis, men med ytelse som gjenspeiler dagens Rally2-nivå - hvilket gjør at eksisterende Rally2-biler også vil kunne konkurrere som toppklasse.

– Vi er interesserte i å bygge en bil etter de nye reglene. Men tiden går fort, og vi har mindre enn et år på oss før bilene skal komme. Så det må jobbes ganske fort, sier Latvala, som presiserer at reduserte kostnader og Rally2-tempo er det klassen trenger.

Og der kan igjen Oliver bli en nøkkelperson når det kommer til utvikling av den nye bilen. Selv har norsk-svensken levert toppresultater med de tre bilene som har vært de soleklart beste bilene i denne kategorien over mange år; Volkswagen Polo, Skoda Fabia og nå Toyota GR Yaris.

– Det er gode erfaringer, det er alltid viktig å få feedback fra førerne når man bygger en ny bil. Om det blir et samarbeid med Oliver, så er det viktige erfaringer og kunnskaper han har om disse bilene, sier teamsjefen.

Powered by Labrador CMS