Toyota ville bare gi Oliver Solberg en påskjønnelse for god innsats i Rally2-bilen deres ved å få kjøre toppklassen i Rally Estland. Lite visste de hvilke ringvirkninger det ville få.

– Vi har ting å lære fra Oliver

Overfor Parc Fermé legger ikke Toyota-sjef Jari-Matti Latvala skjul på at de har fått litt å tenke på, og allerede har begynt å legge hodet i bløtt for Oliver Solbergs framtid.

Publisert

RALLY: Til helgen er de likeverdige konkurrenter. Jari-Matti Latvala skal igjen kjøre på hjemmebane i Rally2-kategorien, og blir med det sidestilt med Oliver Solberg.

RALLY: Til helgen er de likeverdige konkurrenter. Jari-Matti Latvala skal igjen kjøre på hjemmebane i Rally2-kategorien, og blir med det sidestilt med Oliver Solberg.

Men når Jari-Matti Latvala selv ikke har på seg kjøredress, så er han med og styrer Toyotas WRC-skute sammen med landsmann og levende rallylegende Juha Kankkunen.

Allerede i mars avslørte Latvala overfor Parc Fermé at de var svært interesserte i å se hva Oliver Solberg er kapabel til i toppklassen i Rally-VM, og noen få måneder senere holdt de ord. Som følge av Solbergs solide innsats i WRC 2 med Toyotas Rally2-bil, så var «premien» og takken for innsatsen at han skulle få dette ene Rally1-løpet.

Sammenliknes med Mäkinen

Og alt annet enn planlagt for seier.

– Det vi forventet, i en ideell verden, det var noen gode enkelttider og kanskje topp fem. Så leder han etter fredagen, noe vi i og for seg har sett liknende tilfeller av tidligere på grunn av startposisjonen. Men på lørdag blir presset høyere og toppførerne kommer i bedre posisjoner, og den store, store overraskelsen var at han klare å beholde ledelsen, måten han beholdt ledelsen på, og hvordan han kunne ro i land alt på søndag og da også vinne totalt ni etapper, sier Toyota-sjef Jari-Matti Latvala til Parc Fermé.

Han finner ingen liknende scenarioer i nyere tid. For å finne en tilsvarende bragd vil Latvala gå 31 år tilbake i tid, da han selv var ni år gammel.

– Dette er en historie ingen kunne forutsett. Noe tilsvarende har bare skjedd én gang, og det var da Tommi Mäkinen vant Rally Finland i 1994, sier Latvala og viser til landsmannen som slo VM-eliten som privatfører helt plutselig, og som følge av dette sikret seg både fabrikkontrakter og etterhvert fire VM-titler på rad.

Jari-Matti Latvala.

Leker med tanken om asfalt

Nå innrømmer Latvala at Solbergs resultat, og ikke minst innsats, har skapt hodebry for Toyota. De har bunnsolide kontrakter med fem andre førere, som de ikke vil tukle med, de har tilbudt Sebastien Ogier å fullføre sesongen for å holde liv i muligheten for å tangere landsmann og navnebror Sebastien Loeb sine ni VM-titler.

Samtidig som mange innspill i kommenterfelt rundt omkring på nettet mener at det eneste logiske er å erstatte enten Takamoto Katsuta eller Sami Pajari med Solberg ut resten av sesongen.

Men like lojal som han er overfor sine egne, så er også Latvala klar på at 2025 fortsatt handler om WRC 2 for Oliver. Men han legger ikke skjul på å leke med 2026-tanken.

– Målet dette året er at han skal vinne WRC 2. Så det er det han fortsatt må fokusere på. Men ja - en fyr som er i stand til å vinne et løp i år – selvsagt må vi finne ut hva vi kan tilby han neste år. Det er fristende å få han inn i Rally1. Men for øyeblikket må vi fokusere må at han fokuserer på WRC 2, mens vi må forhandle kontrakter med de andre førerne. Men for øyeblikket snakker vi med og jobber med Oliver, slår han fast.

Ogier-dilemmaet

De har en maks «pool» på fem Rally1-biler per VM-løp, og med det stående tilbudet overfor Ogier er denne kapasiteten tatt utover høsten. Det vil si; skal Oliver få en ny sjanse i toppklassen, så er det Toyota selv som tar regningen. En sponsorfinansiert privatbil er uansett ikke noe Toyota har kapasitet til.

– Situasjonen kommer litt an på hva Ogier gjør. Og det har gjort ting litt mer komplisert. Han har en sjanse i fører-VM, så det er en «tricky» situasjon hvordan vi kan holde på alt. Men fins det en sjanse der, så er det selvsagt interessant å se hva Oliver kan få til på asfalt, for eksempek. Men det er ikke noe mer jeg kan si om for øyeblikket.

I tillegg legger han ikke skjul på at Oliver allerede er blitt en ressurs for «A-laget» i toppklassen. I Estland var han den eneste som var konkurransedyktig fra Toyota, der Hyundais toppførere Ott Tänak og Thierry Neuville ellers hadde god kontroll på resten av feltet. Så det at Toyota-førerne har slitt på raske grusveier gjorde at tilgangen på Solberg-filosofi i Estland kan bli gull verdt for dem til den kommende løpshelgen i Finland, et løp som ikke skiller karakter veldig fra Estland.

– Jeg kjenner Petter, Henning og nå kjenner jeg Oliver. De liker å gjøre ting med bil og oppsett, de har mange tanker og ideer, og som er gode. Og Oliver kjører på en veldig snill måte med bilen. Han kjemper ikke mot bilen, og det fungerte veldig bra. Så det er ting vi kan lære fra Oliver og ta med over til de andre førerne, slår Latvala fast.

Powered by Labrador CMS