Petter Solberg gjorde en visitt i kjøredress igjen under fjorårets Royal Rally of Scandinavia.

Petter Solberg:

Drømmen om eget team, stjernestatus og nye løp i horisonten

Petter Solberg har fulgt Oliver svært tett opp mot det store gjennombruddet. Selv er han fortsatt en superstjerne i sporten, som i kulissene jobber for å drive et eget VM-team, og som ikke minst vil børste støvet av egen hjelm og kjøredress.

Publisert

RALLY: 22 år har gått siden store deler av nasjonen sto på hodet, og Petter Solberg ble verdensmester i rally. Seks år har gått siden avskjedsturneen i 2019. 

RALLY: 22 år har gått siden store deler av nasjonen sto på hodet, og Petter Solberg ble verdensmester i rally. Seks år har gått siden avskjedsturneen i 2019. 

Det er ingen tvil om at stafettpinnen er gitt videre til sønn Oliver, som nå er klar for sin første fulle sesong på toppnivå for Toyota. 

Likevel er Petter Solberg evig aktuell i norsk og ikke minst internasjonal bilsport. Hva blir det neste for mannen som med norske øyne har ledet vei på en rekke områder?

Drømmen om et eget team

En av prosjektene Solberg er i gang med er drømmen om et eget team i Rally-VM, noe bygging av sentral infrastruktur er et bevis på. 

– Det er ikke noe som er klart enda på noe vis, det er det ikke, forteller Solberg til Parc Fermé.

For selv om det jobbes i kulissene er det ikke gjort på et blunk å rulle i gang et slikt eventyr av et prosjekt. 

Petter Solberg har lykkes med eget team før. Nå jobber han i kulissene for å få en ny satsing opp på beina.

– Vi har holdt på i lang tid, men du kan aldri tvinge frem noen ting på noe vis. Så du tar et steg av gangen. Det er mye ting som må på plass. Okey, vi har gjort en stor jobb i bakgrunnen, men alt er langt unna inntil du har fått noe påskrevet, slår han fast. 

Det skal dog ikke stå på samtalene og jobben som gjøres for å lande en avtale med en fabrikant eller andre sentrale aktører. 

Viktigst for Solberg selv er det uansett at sporten går i riktig retning. 

– Jeg er i dialog med mange, men det er langt unna en signatur på noe. Det er så mye strategi og markedsføring. Det er heller ikke en lett ting. Men det eneste som er viktig for meg er at rallyen blir bra i fremtiden, og at du får flere bilmerker, flere team og flere sjåfører som får mulighet. Så uansett hvem som får ting eller gjør ting, så er det jo liksom ikke det som er viktigst. Det nye regelverket ser jo veldig annerledes ut. Større muligheter, kanskje ikke med en gang, mend et kommer til å bli bra, sier Solberg. 

I likhet med resten av miljøet er Solberg spent på endringene som kommer i sporten i 2027, i tillegg til å være opptatt av hvordan å nå nye seere. 

– Det er en rå sport. Det er ingenting gærent med sporten i det hele tatt, men om vi vil ha det mer på hoved TV-kanaler og sånt så ja. Men rundt om i verden er sporten stor som et helvete, det er jo bra, men ting må bare bli bedre med visjon, plan og strategi. Det er så mye mer du kan gjøre, og da må du få ting på plass. Det er mye som skjer, de prater om en ny promotør i desember, så får vi ta det derfra. 

Olivers nye liv

Siden egen karriereslutt har Petter vært med på Olivers reise, og sjeldent vært mer enn fire skritt bak sønnen. 

I takt med at Oliver både har mer erfaring selv og ikke minst har blitt forlovet finner vi nå Petter mer og mer i bakgrunnen, og i år har han heller ikke vært på plass under alle VM-rundene. 

– Ja jeg har jo ikke noe lekekamerat lenger. Det er jo uten tvil. Han har funnet andre lekekamerater, humrer Solberg. 

Far og sønn Solberg, har fra seier for Norge i Race of Champions.

– Det er jo kjempebra det. Han har hatt et annet liv sammenlignet med mange andre, så å få den roen der og fokuset er kjempebra, og hu jobber og står på og er flink som fader. Han har vokst opp fort, det blir sånn når du får dame vet du, fortsetter han. 

Oliver har også flyttet ut, selv om avstanden ikke kan sies å være den lengste. 

– 27 meter fra dør til dør!

– De holder på for seg selv, og å bo ute i skogen her er perfekt. Du kan gjøre det du vil, så vi stortrives vi altså, sier Petter. 

Familien Solberg er velkjent for å jobbe meget detaljert med oppsettet av en rallybil, og å nærmest aldri bli helt fornøyd med bilen. Det er ene egenskap Oliver på alle måter har videreført. 

Faktisk i såpass stor grad at Oliver står tøffere i de interne kampene enn det Petter selv gjorde i egen karriere. 

– Det var en ny bil i år også. Så det var ikke helt perfekt fra starten av, men til Portugal fikk vi gjort det meste. Han er veldig flink til å sette opp bil og vet hva han vil ha til sin kjørestil. Han vet nummer og alle detaljer, han har blitt het rå der, så han har en megafordel på det området, sier Solberg. 

– Han har vært bestemt på det han vil ha selv, så det blir alltid noen diskusjoner i teamene, men det er sånn du må gjennom. De fleste sier bare «ja ja ja okey», men han er en fighter. Selvitllitten er der, og når du vet hva du vil ha og du får det, også beviser du. Det er sånn det bør være. Han er tøffere enn det jeg noen gang var til å fighte for ting, fortsetter han. 

Forventingene til sønnen er store nå etter en dominerende sesong på nivå to, og en sensasjonell seier på toppnivå i Rally Estland. Petter er klar på at det blir noe annet å rulle i gang på asfalt i januar. 

– Det blir et annerledes press, og han starter med asfalt og greier. Monte Carlo er Monte Carlo, men han har jo Ogier i teamet, og han er spesialist der, så du kan jo sikkert lære mye utifra det løpet. 

– For vår del når vi har holdt på før så har vi ikke rangert Monte Carlo som et viktig løp, det er bare å fullføre, sier Solberg. Neste stopp på VM-kalenderen er Rally Sverige, hvor Oliver naturlig nok har store drømmer om å lykkes. 

Men hva om drømmen om et eget team lykkes for pappa Petter? Hva har det å si for sønn Oliver?

– Det tenker vi ikke på i det hele tatt. Du må bare holde på her og nå med hva som skjer, og Oliver er godt i gang og det er nå jobben begynner. Du må holde fokus. En ting er om jeg kommer meg inn, men det er ganske langt unna uansett. 

Superstjerne

Selv om årene har gått siden VM-titlene i rally og rallycross er det ingen tvil om at Petter fortsatt står støtt som en superstjerne. 

– Det er helt utrolig. Jeg signerer nok flere autografer enn de fleste sjåførene på mange løp, og jeg ligger på en god andreplass blant anne sjåfører hver måned.

– Det er mange som viser at jeg tok bilde med de når de var barn, også skal de ta bilde igjen nå. Det er ganske sterkt og spesielt. Noen kommer også med medlemskortet fra den klubben vi hadde, og viser frem at jeg er 26 av 12.000 eller hva vi var den gangen. Jeg setter pris på sånne ting. 

Hvorfor er det egentlig sånn?

– Ikke spør meg, for den delen skjønner ikke jeg. Men jeg syns det er morsomt. Jeg lever og ånder for sporten og jeg elsker å møte folk. Jeg er stolt av det jeg har gjort i motorsport, så det er jo en livsstil, og jeg syns det er morsomt å skrive autografer og ta bilder, sier Solberg.

For mange er det fortsatt Subaru som virkelig er det store når det er snakk om Petter Solberg, selv om han har oppnådd store resultater i helt andre biler siden den gang. 

– Subaru var en sterk merkevare. Hadde jeg vunnet VM i 2010 som jeg hadde håpet på og regnet med hadde det ikke vørt ofr noe politikk, så hadde det vært en ganske stor greie det også. Men det henger igjen fra den gangen uansett, det er helt utrolig. Jeg har gjort mye etter det også, men rally er rally.

I søken etter en mulig vei inn med eget team er det nettopp Subaru som står øverst på ønskelista for en stor andel av fansen. 

Petter Solberg vil ikke la hjelmen ligge på hylla og støve ned.

– Så klart det hadde vært en drøm det, uten vil. Det er ikke så lett med bilfabrikker rundt om i verden, og nå med tollsatsen mellom USA og Japan. Det er så mange ting som spiller inn i bakgrunnen, så det er ikke så enkelt. Verden har blitt ganske komplisert på mange områder, og hvilke retning teknologi går, det er mye man må passe på, sier han. 

Et intervju med Norges eneste verdensmester i rally kan ikke avsluttes uten et helt sentralt spørsmål. 

– Et siste spørsmål som vi alltid lurer på med deg er når du skal sitte bak et ratt igjen og stå på en startliste. Skal vi få se deg i noen artige doninger i 2026?

– Jeg driver og skal ordne mye av bilene nå i vinter, og skal fokusere litt på det. Så vi holder på å se om vi finner på noe. Jeg har lyst til å kjøre litt, det er jo helt klart.

– Det har tatt mye tid rundt Oliver, vi ville jo være med. Jeg missa jo en del av livet når jeg holdt på selv. Om jeg skal begynne å holde på nå for å nå dit man skal og kjøre litt og holde på og det tar fokus, så kunne det kanskje ødelagt litt. Så jeg har prøvd å sørge for at han skal få holde på, så det har vært en plan bak det, men jeg er fortsatt ung jeg så jeg kan holde på og surre med mange ting jeg etter hvert. 

Powered by Labrador CMS