Oliver Solberg feirer karrierens største triumf sammen med sine nærmeste; Forloveden Chloe Chambers, mamma Pernilla og pappa Petter.

Slik har den «nye» Oliver Solberg slått tilbake

Oliver Solberg er tilbake for fullt i det gode selskap. Veien dit har vært preget av nedturer, nye impulser og en fornyet tro på seg selv.

Publisert

RALLY: Vi skrur tiden tilbake til oktober 2022. 21 år gamle Oliver Solberg har kjørt sitt siste løp i Rally-VMs toppklasse for Hyundai, og vrakes fra fabrikk-satsingen med umiddelbar virkning. 

RALLY: Vi skrur tiden tilbake til oktober 2022. 21 år gamle Oliver Solberg har kjørt sitt siste løp i Rally-VMs toppklasse for Hyundai, og vrakes fra fabrikk-satsingen med umiddelbar virkning. 

Snart fire år senere er det en helt annet versjon av Oliver Solberg, som nå er klar for sin første fulle sesong i toppklassen. Denne gangen skjer det for Toyota, og det med en seier i boks allerede. 

Det har skjedd mye siden sist. 

Nedturen

I 2019 stormet Solberg ut på de internasjonale scenen i det som var hans første sesong i R5-bil. Dette året vant han det latviske mesterskapet slik Kalle Rovanperä hadde gjort to år tidligere, og et av løpene var tellende som en EM-seier. I USA vant han tre løp, og VM-debuten kom i Rally Wales, hvor pappa Petter samtidig rundet av sin VM-karriere. 

En sesong i WRC 2 fulgte i 2020, før muligheten for å kjøre løp i toppklassen plutselig kom for Hyundai året etterpå. I 2022 skulle det satses for fullt, men Hyundai-tiden ble aldri et vellykket kapittel. 

– I 2019 kjørte jeg egentlig ikke noen VM-løp utenom Wales da, og 2019 var et fantastisk år, men så trengte du 2021 og 2022 som noen tunge år der alt kom og gikk litt fort med erfaringen jeg hadde. Som ung må du da velge om du fortsatt vil, da kommer tålmodigheten inn i bildet, og som jeg måtte gjøre, å bygge opp selvtilliten igjen. Å tro på deg selv. Når du får den igjen er det ikke noe problem med tålmodighet og jobbe videre på det du drømmer om, men det er ikke enkelt, forteller Oliver Solberg til Parc Fermé. 

I ettertid er han naturlig nok glad for at han sto i det og klarte å snu skipet. 

– Det er veldig hardt når det går tungt, men når man ser på det nå så er jeg veldig glad for at jeg hadde tålmodighet og troa. 

Hyundai-tiden begynner å føles som et fjernt kapittel både for Solberg selv, og for de som fulgte den tett.

Ny balanse i livet

– Jeg tror forskjellen er.. Jeg er ikke noe raskere nå enn hva jeg var før, men jeg er mye roligere og definitivt mye bedre på «racecraft» og «consistency» og erfaring. Jeg tror farta alltid har vært der, sier Solberg. 

Så hva har egentlig skjedd siden 2022, utover at Oliver selv har blitt tre år eldre? På veien har han kjørt for både Skoda og Toyota, og vunnet flerfoldige seire og ikke minst en tittel i WRC 2, men den største og mest betydningsfulle endringen finner vi på hjemmebane.

– Alt har en betydning. Alt skjer av en grunn tror jeg nå. Jeg har kanskje begynt å bli litt spirituell til og med. Jeg har jo aldri brydd meg om det, men Chloe sier at jeg begynner å bli litt spirituell. Nå begynner jeg å tenke at ting skjer for en grunn. 

Chloe er Oliver Solbergs forlovede Chloe Chambers - og det er ikke den eneste endringen i livet. 

I sosiale medier har Oliver nå et litt annet uttrykk sammenlignet med tidligere, men plass til flere interesser enn bare rally. Utad ser vi en litt ny versjon av Oliver Solberg. 

– Alt har skjedd naturlig. Jeg prøver ikke å være noen annen, jeg er alltid meg selv, men livet endrer seg. Jeg har møtt Chloe, forlovet meg og funnet mer balanse i livet med privatliv. Jeg tror det har vært veldig viktig for fremgang og hvorfor jeg kanskje er rolig, og litt image da. Jeg elsker jo design og image og karakter og show, altså jeg elsker å finne på ting og prøve ting. Jeg har alltid prøvd å gjøre det gjennom kjøredress og biler og sosiale medier, men nå har jeg også tatt det inn i privatlivet litt og prøvd å gi mer av meg selv og vise mer. Jeg har åpnet meg litt mer da, og det har bare skjedd underveis. Jeg har det veldig moro med det, forteller Oliver.

Fra å være kjent som en familie hvor det handler om rally 24 timer i døgnet er det nå litt mer plass til andre ting. 

– Jeg føler jeg har funnet en fin balanse i livet og funnet en person jeg kan dele livet med, og hun har lært meg andre ting som finnes i livet også som kanskje kan gjøre livet litt roligere. Nå har det gått fra 24 timer i døgnet med rally til kanskje 20. Jeg tror jeg helt klart har funnet mye mer ro og glede i livet, og at jeg kan fokusere mer på det jeg trenger å gjøre når jeg trenger å gjøre det.

Gjennombruddet

I årets Rally Estland kom den etterlengtede sjansen på øverste nivå. På sensasjonelt vis vant Oliver Solberg i sin debut for Toyota. Verdensstjernene hadde rett og slett ikke noe å stille opp med når en litt gæren norsk-svensk gutt stilte opp på startstreken med motivasjonslagrene fylt opp til randen. 

I en ny bil med mange meninger om hvordan ting skulle løses var det avgjørende å stole på seg selv og den retningen han selv hadde tro på. 

– Du må jobbe med hva som helst for din ting, og ha troa på det du gjør. Jeg gjorde akkurat det samme i Estland som i alle andre løp, jeg endra ingenting og hadde samme roen og samme følelsen. Okey, jeg var litt mer nervøs under løpet enn vanligvis, men når du har funnet den flyten og funnet det du trenger så må du bare ha troa på det og være rolig med det, slår han fast.

Å stole på sitt eget opplegg og sin egen filosofi står igjen som sesongens store lærdom, og som en nøkkel til at Oliver går inn i toppklassen med høy selvtillit og seiersmål.

– Det har jeg lært meg i år, at du skal ha troa på det, kanskje mot andre år hvor jeg har vært litt mer usikker på meg selv. Det året her har virkelig fått meg til å føle at du kan ha tro på det du gjør og jobbe med det du gjør, og bare fortsette med det samme, fortsette med det samme, fortsette med det samme, også funker det da. 

Oliver Solberg suste inn til en svært imponerende seier i Rally1-comebacket. Nå skal han kjøre på fulltid.

På toppen av verden

I fjor lå alt til rette for at Solberg skulle sikre gullet på nivå to for Skoda, men det endte i en tårevåt nedtur da 

I 2025 har Solberg vært nærmest uslåelig for Toyota, og i tillegg til toppklasse-seieren i Estland står han med seire på nivå to. 

– Det har vært et fantastisk år, det må jeg si. Det har vært det beste året jeg har hatt. Men det er det samme igjen, som vi alltid har sagt, du må jobbe med det du har. Du kan ikke bare hoppe inn i en bil og tro at det er okey, du må jobbe med alt. 

Solberg-familien er velkjent for å prike på de minste ting og å nærmest aldri være fornøyd med oppsettet av bilen. 

– Jeg har jobbet med bilen på asfalt, grus og snø, og til slitt har du jobbet så hardt at du får en godfølelse, og det er da det er enkelt. Det ver ikke enkelt i staten. 

Men også i år har Solberg kjent på utfordringer. Det var nemlig ikke enkelt å lande igjen etter den sensasjonelle seieren i Estland. 

Rally Finland endte med en avkjøring, som forsåvidt kunne kommet uansett, men Solberg innrømmer at det var vanskelig å lande og at forberedelsene ikke var gode nok. 

Oliver Solberg visste ikke selv at han er norsk statsborger

– Stemmer det at det var et vanskelig løp for deg mentalt?

– Ja jeg må si det. Det var litt vanskeligere enn jeg hadde regnet med. Okey, jeg tror ikke krasjen hadde noe med det å gjøre, men jeg lærte fort at forberedelser er viktig uansett hva du gjør. Uansett om du har vært på toppen av verden den ene uka må du forberede deg like godt. Det handler om alle som er involvert, og at vi bare gjorde en halv dag test. Forberedelser er nøkkelen til alt, 

Et tapt rivaleri

Solberg tar over plassen til dobbel verdensmester Kalle Rovanperä, og det er litt spesielt. Ikke bare fordi at Rovanperä bytter ut rally med formelbil, men fordi at alt tydet på at Rovanperä (25) og Solberg (24) skulle ende opp som erkerivaler i mange år. 

– Jeg sa det til Kalle nå, og jeg sa det til Ott Tänak, at jeg er glad jeg fikk slått de begge to en gang. At jeg fikk kjørt ordentlig mot dem og slått dem, men målet mitt var å «fighte» med dem på ordentlig. Få sjansen til å fighte med dem i VM. Det er det som er litt synd, og det er jo litt trist at de slutter og at vi mister to av de raskeste gutta i verden, sier Solberg.

En som derimot ikke gir seg med det første er Sebastien Ogier. Superveteranen har rukket å fylle 41 år, og kjemper nå om sin niende VM-tittel selv om han ikke engang har kjørt alle løp denne sesongen. 

Neste sesong er han igjen på plass, denne gangen som Solbergs teamkamerat, i et deltidsprogram som innebærer å kjøre minimum halvparten av løpene. 

Solberg har et spesielt godt forhold til Ogier, som har vært til stor hjelp for unggutten. Nylig uttalte Ogier at han tror Solberg kan kjempe om VM-tittelen allerede i 2026. 

– Ogier har stor forhåpninger for meg. Han er halt rå vet du, han er helt rå. Han er en fighter. Han syns jeg skal komme inn og fighte og prøve og være best. Han har troa. 

– Han er sånn «faen, ikke slå meg med en gang», men det er kult. Han er hyggelig og har troa og vil det beste, og vi fighter sammen, så det er kult altså. 

Powered by Labrador CMS