
Emil (23) kjemper om GT4-gull - nå vil han ta det neste steget
I skyggen av overskrifter om Onlyfans og en ny hverdag som influenser har Emil Heyerdahl levert en solid sesong ute på banen. Denne helgen kjemper han om GT4-gull, og først nå mener han selv at han er klar for å gå videre til GT3.
RACING: Sesongen nærmer seg slutten også for flere av våre internasjonale racerførere. I Tyskland runder denne helgen Emil Gjerdrum, Storm Gjerdrum og Emil Heyerdahl av sine respektive sesonger på Hockenheim.
Heyerdahl og yngstemann Gjerdrum kjører i GT4 Tyskland, og her kjemper Heyerdahl om medalje sammen med teamkamerat Raphael Rennhofer i en Wimmer Werk-drevet Porsche.
I forkant av løpshelgen er de to nummer fire i mesterskapet, og med full klaff kan de faktisk kapre tittelen.
– Alt er fortsatt mulig. Opp til førsteplass er det selvfølgelig et lite gap, men man så på Red Bull Ring at de måtte bryte et løp og vi henta inn veldig mye poeng, så jeg tror det kan bli veldig spennende. Fra andre- til fjerdeplass er det hvertfall veldig veldig tett, forteller Emil Heyerdahl til Parc Fermé i en pause i forberedelsene på Hockenheim.
Solid sesong

De siste sesongene har Heyerdahl i varierende grad kunnet kjøre full sesong i GT4, men satsingen har stabilisert seg hos Wimmer Werk Motorsport.
– Det har vært noe helt annet. Det er veldig bra både på ot utenfor banen, og også det økonomiske er stabilt kontra noen av teamene jeg har kjørt for før hvor det har vært problemer bak kulissene, så det er veldig behagelig for oss at vi vet hva vi kommer til og at vi vet at de gjør alt for at vi skal lykkes.
Emil merker også at egen progresjon som fører samt god erfaring i klassen gjør seg gjeldende ute på banen, hvor det blir tette dueller i stort sett hvert løp.
– Jeg har kjørt GT4 i noen år nå, og jeg merker vel egentlig det at erfaringen begynner å sitte der da. Vi har ikke hatt noen betydelige skader på bilen, og jeg vil si at dette har vært en veldig veldig bra sesong, sier Heyerdahl.
Eneste helgen vi ikke følte vi maksimerte det vu hadde var Norisring. Det var jo litt kjipt, men alle andre helger har vi vært der oppe. Jeg må dele det med teamkompisen min Raphael, som er ekstremt rask. Han er veldig analytisk og han er alltid på fra start, så han er veldig fin å samarbeide med
Snapchat vs. racing
Utenfor miljøet er Emils navn mest kjent i forbindelse med hans kontroversielle sponsor Onlyfans, eller i forbindelse med sosiale medier hvor unggutten tar med en voksende følgerskare gjennom en variert hverdag.
Å være en kjent skikkelse blant annet på Snapchat
– Det har blitt mer og mer bruk av sosiale medier, og jeg ser selv viktigheten av å dele såpass mye som jeg gjør. Jeg er helt avhengig av det for å få det til å gå rundt. Uten sosiale medier hadde jeg ikke sittet i en racerbil, slår han fast.
Samtidig er det et tydelig skille mellom some-Emil og racing-Emil. I løpet av en løpshelg er det stille i sosiale medier.
– Det er viktig å legge merke til at jeg bruker sosiale medier veldig mye når jeg er hjemme i Norge, men så får jeg tilbakemeldinger om at folk savner at jeg deler racinginnhold når jeg er på løp. Jeg delte 120 snaps i går, og i dag har jeg ikke delt noen ting. Det er rett og slett fordi at jeg prøver å koblrepå mentalt og gjøre det maksimale ut av en løpshelg, sier Heyerdahl.
– Jeg føler at livet mitt er et idrettsliv, men jeg prøver å dokumentere alt, Det er jo lange dager, og det er ikke alltid det optimale, men det er det som får det til å gå rundt og jeg blir egentlig bare mer og mer glad i å eksponere livet mitt. Og hvis man er ærlig, et idrettsliv, altså man har så mye tid!
GT3-drømmen
Etter flere år på GT4-nivå er det naturlig å se mot GT3, som et nivå hvor flere førere viser at det er mulig å til slutt leve av bilsporten.
– Det er selvfølgelig i hodet, det er det ikke noe tvil om. Nå er det fullt fokus på denne helgen, den blir veldig viktig for å fullføre sesongen på en god måte, men det er møter og det er spennende ting på gang, men ingenting som er klart enda. Pg det er ikke noe jeg bare sier til en journalist, men det er ikke noe klart enda, så det jobbes beinhardt med alt sammen nå, forteller 23-åringen.
– Jeg prøver å finne løsninger for å ta steget opp. Selvfølgelig er det målet, og jeg tror også at nivået er der førermessig. Jeg døler meg klar til å gå opp, men det er en del ting rundt som må på plass.
At han føler seg klar til å gå opp til GT3 er nytt av året. Etter forrige sesong mente Heyerdahl selv at han som fører ikke var for å rulle inn på neste nivå.
– Jeg har vært klar på det siden jeg kom inn i GT4, at hver klasse jeg kjører har jeg lyst til å å gjøre det ordentlig. Sånn som i fjor, det hadde selvfølgelig vært kult å kjøre GT3, men jeg følte meg ikke klar til å kjøre GT3 selv om nivået i GT4 var skyhøyt så følte jeg at nivået var ikke der fordi jeg ikke hadde fått resultatene. Jeg har ikke lyst til å «rushe» det heller, sier unggutten.
Samtidig er han klar på at når GT3-muligheten kommer skal han være klar for å levere fra start.
– Jeg har ikke lyst til å ta et læreår. Selv om det frister å bruke det som en unnskyldning har jeg lyst til å komme inn der og klemme til ordentlig når man først får en mulighet i en GT3-bil.