Andreas Mikkelsen fra onsdagens seremoni i Kroatia, før det braker løs med shakedown torsdag og VM-runde på asfalt til og med søndag.

Fire årstider på én gang – førerne er forberedt på gjørmebad i Kroatia

– Vi går for å vinne, vi. Neida. Joda. Neida. Joda.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Ordene tilhører Eyvind Brynildsen, friskusen fra Østfold som atter en gang får tillit fra Skoda-teamet Toksport WRT i WRC 2-klassen. For begge de norske førerne, om vi tar med Andreas Mikkelsen i toppklassen med hybridbilene, så hviler det stor spenning for begge.

RALLY: Ordene tilhører Eyvind Brynildsen, friskusen fra Østfold som atter en gang får tillit fra Skoda-teamet Toksport WRT i WRC 2-klassen. For begge de norske førerne, om vi tar med Andreas Mikkelsen i toppklassen med hybridbilene, så hviler det stor spenning for begge.

For mens Eyvind bare har ett asfaltløp på baken de siste 11 årene, og aldri før har kjørt den nyeste varianten av Skoda, så er Mikkelsen tilbake igjen i toppklassen etter en noe svak sesongstart hvor han var et godt stykke bak toppen.

Eyvind Brynildsen er naturlig nok glad for å få atter en sjanse i VM-sirkuset.

Men denne gang er det helt andre forhold som venter sammenliknet med eksempelvis Rally Monte-Carlo, som var en ganske så tørr variant i år.

– Utfordringen denne helgen blir startposisjonen, med dårlig vær med så mye gjørme. Det blir ekstremt utfordrende på dag 1, da vi er en av de siste bilene på veien. Så vi kommer til å tape mye tid på dag 1, så får man prøve å kjøre seg opp på dag 2 hvor startlista blir snudd, sier Andreas Mikkelsen til Parc Fermé.

– Litt gokart på grus

Hans landsmann i klassen under tar imot alt han kan få av vær og forhold. For Brynildsen er det aldri noen selvfølge å kunne kjøre internasjonalt, og tror uansett det å være nordmann ikke bør være en ulempe med tanke på forholdene som venter.

– Etappene ser krevende ut. Men det er en fordel for oss at det er dårlig vær. Nesten litt gokart på grus. Det blir kanskje crosskart, det. Det er fryktelig smale veier.  Mye grus og gjørme og dårlige forhold. Litt berg- og dalbane med en del hopp, sprett og krøn. Jeg tror det kan passe oss bra, sier Brynildsen.

Slik så deler av gjennomkjøringen ut tidligere denne uka.

Selv har han opplevd alt fra 30 varmegrader og fine forhold på test, til gradestokken nådde nullpunktet med påfølgende snøforhold gjennom deler av gjennomkjøringen. Det er meldt opphold og lite nedbør de to kommende dagene, før det skal bøtte ned lørdagen, følge Yr.no.

Mikkelsen ladet opp med et italiensk rallyløp som en oppkjøring til å komme inn i Rally1-bobla igjen, og 34-åringen virker optimistisk tross at han er innstilt på krevende arbeidsoppgaver.

 – Følelsen før løpet er god. Det var veldig fint at vi fikk Rally Alba til å få tid i bilen igjen. Så nå får vi gønne på, så får vi se hvordan det går, sier Mikkelsen.

Solberg står over

Brynildsen på sin side omtaler seg selv gjerne som en «hjelperytter» i teamet, hvor Gus Greensmith er deres frontfigur denne helgen. Oliver Solberg står av Rally Kroatia i sitt Rally2-program.

Selv aner ikke den doble norgesmesteren fra 2015 og 2017 hvor landet ligger før det braker løs.

– Det er bare å nyte denne helga med rally og grom bil. Så får vi bare telle opp på søndag og se hvordan det går. Det kommer til å bli interessant. Men bilen virker bra, selv om jeg har ingenting å sammenlikne med på asfalt, da jeg bare har ett asfaltløp på 11 år, konstaterer Brynildsen.

Powered by Labrador CMS