Eyvind Brynildsen var blid som ei sol under Numedalsrally tidligere denne måneden. Nå har han grunn til å glise enda bredere.

Eyvind får fornyet tillit i Rally-VM

Et comeback i Rally-NM er ikke nok for Eyvind Brynildsen. Neste stopp blir ett - og kanskje flere løp - i WRC 2.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: – Guess who's back. Back again, sier Eyvind Brynildsen til Parc Fermé.

RALLY: – Guess who's back. Back again, sier Eyvind Brynildsen til Parc Fermé.

Med ubetinget Eminem-referanse på vei til den obligatoriske legesjekken for å få utløst en internasjonal lisens, mens han slår av en prat over telefon. For da vinneren av Numedalsrally for drøye to uker siden hintet om at vi ikke skulle bli overrasket når vi ser startlista til Rally Kroatia, så var ikke det en grunnløs ledetråd.

Brynildsen skal nemlig kjøre Rally Kroatia, asflatrunden i mellomeuropa som kjøres i midten av april. Det melder han selv før startlisten offentliggjøres mandag 25. mars.

Naturlig nok er det snakk om en Skoda i WRC 2, med Toksport som team, hvor han har holdt seg lojal og tilgjengelig for teamet ved et par tilfeller tidligere. Mest kjent fra Arctic Rally Finland i 2021 der han steppet inn for bolivianske Marco Bulacia som fikk innreiseforbud, og under Rally Akropolis i 2022 for samme utøver, den gang på grunn av skade.

Begge løpene endte med solide 4. plasser i WRC 2, og sistnevnte attpåtil med 10. plass totalt og ett poeng i Fører-VM sammenlagt.

– Jeg har i utgangspunktet sagt at jeg ikke skal betale noe mer for å kjøre rally, selv om Numedal var et unntak da vi fikk med oss noen på det. Men det er forskjell på NM og EM og VM. Så i utgangspunktet blir det Kroatia og tre løp til, men jeg har vært veldig tydelig på at jeg ikke har penger til å kjøre disse løpene, sier Brynildsen til Parc Fermé.

Eyvind Brynildsen og Veronica Engan fra Arctic Rally Finland i 2021 der nordmannen steppet inn på kort varsel - og leverte varene i forhold til hva teamet krevde og forventet.

Hjelperytter for Greensmith

Forretningsmodellen til kundeteam som Toksport er derfor å signere utøvere som har med seg eget driftsbudsjett til bil og mannskap, men ved noen tilfeller - spesielt kjent fra baneracing - investerer teamene og deres sponsorer i å hente solide førere som bistår teamet med gode resultater.

Brynildsen har selv erklært seg som den optimale hjelperytter og superreserve, og blir i dette tilfellet det for Gus Greensmith i den kroatiske VM-runden - uten at det er noen andre førere han spesifikt stepper inn for akkurat i Kroatia.

Hvilke tre andre løp han senere skal kjøre er ikke noe han spesifiserer, men det foreligger en kabal for Brynildsen som også har TV-oppdrag for promotoren både i VM og EM.

– Vi får se hva det blir til de andre løpene. Men de snakker som om vi skal kjøre de løpene, men jeg er tydelig på at dersom jeg skal kjøre, så må noen andre betale den regninga, slår 36-åringen fast.

Eyvind Brynildsen bruker ofte nasjonalføreren Anders Kjær som teknisk støttekontakt, og denne sesongen er intet unntak. Her fra Rally Sweden i 2019.

Norsk bistand

Dog slipper Brynildsen å dra til Kroatia med «jeg reiser alene»-skilt hengende på brystkassa. Han får med seg et entourage av lojale lagspillere med samme språk til å bekle ulike roller.

– Jeg må ha med meg alle de som er bedre enn meg når vi skal kjøre fort, bedyrer østfoldingen.

I høyrestolen settes svogeren Jørn Listerud, som ellers er blitt hyret inn til unggutten Karl Peder Nordstrands fremferd i rallysporet. Som personlig konsulent på serviceplassen får han med seg kamerat og rallyfører Anders Kjær, som også har en ekspertise på dempere og oppsett.

Og det er ingen ringere enn Frank Tore Larsen og hans faste reservekartleser Lars Håkon Lundgreen skriver sikkerhetsnotene, såkalt «gravel crew», som man får benytte seg av på asfaltrunder.

 – Jeg tuller ikke når jeg sier at jeg er avhengig av å ha med flinke folk rundt. Og da er disse helt rette folk. Jeg er best når jeg har trygge mennesker rundt meg. Larsen tar notene, Kjær tar oppsettet og Jørn tar vare på meg, humrer Eyvind.

Lojal lagspiller

Dog er det for han alltid like stas å få disse tilbudene. Lojaliteten overfor teamet betaler seg åpenbart, og teamsjef Serkan Duru har langt på vei bekreftet dette tidligere.

– Eyvind er ikke bare en fører, men han er også blitt en god venn, sa teamsjef Duru til Parc Fermé for to år siden, og la ikke skjul på at kontaktnett er alfa og omega i denne bransjen.

– Jeg tror på generelt grunnlag det betaler seg å være blid og positiv fyr. I 2020 ga jeg fra meg noen pallplasser for teamet og for Pontus (Tidemand, journ.anm.). Også velger jeg sjøl å tro at jeg er en enkel fyr å ha med å gjøre i disse settingene, legger Brynildsen til.

Om det blir tre VM-runder til er altså med et klart forbehold fra Brynildsen, men han vil like gjerne flagge det først som sist at det er noe som ligger konkret på bordet foran ham,

– Så er det som regel sånn at å komme inn på en sånn type deal, det er egentlig aldri avklart før det er helt i boks, konstaterer han. 

Powered by Labrador CMS