Elektriske karter og arrive and drive har blitt en suksess i gokart for alle.

Gokart for alle utvider satsingen etter vellykket debutsesong

Første sesong er overstått, og med lærdommer i bagasjen ruller «gokart for alle» videre inn i 2026. Nå skal det både være plass til nybegynnere og erfarne førere.

Publisert

GOKART: Det går unna i norsk gokart, og i år har det blitt kjørt et helt nytt mesterskap. «Gokart for alle» er Norges Bilsportforbunds nye satsing med elektriske karter og et «arrive and drive»-konsept. 

GOKART: Det går unna i norsk gokart, og i år har det blitt kjørt et helt nytt mesterskap. «Gokart for alle» er Norges Bilsportforbunds nye satsing med elektriske karter og et «arrive and drive»-konsept. 

Det betyr at førerne, som i dette tilfellet er mellom 8 og 12 år uten erfaring fra bilsporten, enkelt og greit møter opp til trening og løp, og drar igjen uten å tenke på å drifte utstyr. 

– Vi tar førere rett fra gata kan du si, som ikke har noe erfaring med å kjøre gokart-løp og som ikke har lisens. Det har vært er krav at de skal være nybegynnere, forteller Helge Håskjold til Parc Fermé.

Fra trening til konkurranse

Helge Håskjold og Arne Berg, her fra fjorårets Oslo Motor Show.

Det hele startet med kurs og treninger på våren, før det ventet tre løp i høst. Gradvis gikk man over fra individuell oppfølging til et konkurranseformat. Med barn uten erfaring fra bilsporten var det en overgang å begynne med konkurranser. 

– Vi har hatt veldig fokus på at den enkelte skal få tips til hvordan bli en bedre fører. Da har det ikke vært fokus på tider men på individuell forbedring. Så begynte vi med løp i slutten av august, og da ble det naturlig nok et større fokus på tider, kvalifisering, finaler og poeng. Det er noe mange har gledet seg til, men også nok har gruet seg til, sier Håskjold. 

Derfor var det viktig med oppfølging av erfarne trenere både med tanke på kjøring og mental innstilling. 

– Det er barn vi har med å gjøre, og en del gruer seg selvfølgelig når man skal begynne å konkurrere. Det er ikke til å underslå at det har vært oe snørr og tårer, så det å ha den mentale støtten til å hjelpe de over den terskelen at dette først og fremst skal være moro har vært veldig viktig for oss, forteller Arne Berg. 

De to første løpene ble kjørt på Varna, og det siste ble kjørt på Rudskogen. Det er også Rudskogen som har stått for den tekniske driften av alle kartene gjennom sesongen. 

Utvider

Årets førere i Gokart for alle. Thomas Tovsen ble norgescup-mester i elkart foran Liam Størkersen og Lukas Watle.

Tilbakemeldingene fra foreldre og utøvere er svært gode, og alle 27 førere som startet sesongen på vårparten fulgte hele løpet frem til siste løp på Rudskogen der samtlige uteksaminert med en gyldig lisens. Enkelte har allerede nå tatt steget med innkjøp av egen gokart. 

– Hele hensikten var å gjøre sporten lettere tilgjengelig for flere, og det tror jeg vi kan si at vi helt klart har oppnådd, sier Håskjold.

I 2026 skal Gokart for alle igjen fylle griden med unge håpefulle førere uten erfaring, men man ønsker også å gi et tilbud til førere som nå har litt erfaring. 

– Vi kommer til å gjenta suksessen med nybegynnere, men så er problemet at de vi har uteksaminert med lisens ikke kan starte på det igjen neste år, så vi kommer til å ha en pro-klasse neste år hvor vi åpner opp for de som har vært hos oss i år og kanskje andre som også syns at dette er spennende. Det er helt bestemt, og det vi også vurderer er en litt større kart for de som er fra 12 til 16 år, men der er det ikke tatt en endelig beslutning enda, forteller Berg. 

I ventetiden frem til sesongstart starter et nytt prosjekt med simulatorkjøring, og utover høsten fortsetter rekrutteringen mot 2026. 

– Vi kommer til å gjøre en del justeringer etter å ha erfart en del underveis. Det vi kommer til å supplere med er digitale verktøy med digitale instruksjoner, også har vi digitalisert Rudskogen, Varna og Trøgstad slik at simulator blir et viktig verktøy, avslutter Berg. 

Powered by Labrador CMS