
Influenser-løpet som tiltrekker millioner
På Le Mans samles 24 influensere for å kjøre et Formel 4-løp, og millioner av seere engasjerer seg.
RACING: Millioner av seere og høyt engasjement kommer ikke gratis. Kan tradisjonell bilsport lære av en gjeng influensene?
Formel 1 fortsetter å vokse, og interessen er stor verden over. Situasjonen er dog ikke lik i alle grener, og heller ikke nedover formelstigen.
Formel 2 og 3 nyter godt av drahjelpen som tilbys som en del av Formel 1-sirkuset, men lenger ned er interessen naturlig nok lavere. Et vanlig Formel 4-løp sees gjerne av noen tusen seere, og sendes sjeldent på ordinære tv-kanaler.
Stor interesse
En gjeng influensere viser dog at det er mulig å tiltrekke stor interesse rundt et Formel 4-løp. 24 streamere møtes til et løp med stor interesse.
Det hele foregår på Le Mans og går under navnet GP Explorer race. Det er den franske influenseren Lucas Hauchard, kjent som Squeezie, som står bak det hele.
Opp mot 200.000 fans møtte opp på Le Mans, og løpet ble sett direkte av 1,4 millioner på streaming-plattformen Twitch. Det er fransk rekord. I tillegg så 1,2 millioner mennesker løpet på den åpne TV-kanalen France 2.
I år ble spanske og amerikanske team invitert for å gjøre konseptet mer internasjonalt, men potensialet er fortsatt stort ettersom dette i stor grad er et fransk konsept.
GP Explorer er i utgangspunktet historie etter tre utgaver, men «Squeezie» har hintet til den anerkjente avisen L’Equipe at konseptet kan returnere i et annet format med flere løp i året.
Ettertraktede seere
Ikke minst er majoriteten av seerne under 30, en gruppe mange mesterskap sikler etter.
Løsningen er naturlig nok ikke å bruke influensene i alle mulige sammenhenger, men å kombinere de to sfærene kan bidra til økt engasjement for en rekke ulike mesterskap.
Formel E har dyppet tåen i vannet ved å invitere en rekke profiler til et lukket arrangement med kampen mot klokka som konsept, der det hele huskes for at den verdenskjente youtuberen Mr. Beast krasjet.
Hvilket mesterskap blir det neste?