
Parc Fermé forklarer:
McLaren mot Palou i retten
En flerårig krangel skal gjøres opp. Slik startet tvisten mellom McLaren og Alex Palou, og slik går det i den pågående rettsaken.
RACING: De dominerer på hver sin tue. Alex Palou er nærmest uslåelig i IndyCar, og i Formel 1 har McLaren sikret VM-tittelen seks løp før slutt.
Egentlig skulle de fusjoneres til et fruktbart samarbeid, men det hele endte heller opp med at de to partene nå møtes i retten over et søksmål på 30 millioner dollar.
Hva skjedde?
Palous talent var åpenbart også i 2022. Det endte med at han signerte for McLarens IndyCar-team, men en opsjon fra Chip Ganassi medførte til slutt at han likevel ble værende i teamet i 2023.
Kontrakten med McLaren ble utsatt til 2024, men Palou fikk tillatelse til å være Formel 1-reserve for McLaren i 2023 med tilhørende testing.

2023-sesongen rullet i gang, og så ombestemte Palou seg. Spanjolen brøt kontrakten med McLaren og ble værende i Chip Ganassi. Palou så ingen vei til et McLaren-sete i Formel 1 ettersom de nå hadde signert Oscar Piastri, og i IndyCar var Chip Ganassi det beste teamet.
Rettsaken
Saken har kulminert i rettssaken som nå pågår i London. McLaren saksøker Palou for 21 millioner dollar. Alex Palou er ikke uenig i at han har brutt kontrakten, men han er uenig i at erstatningssummen kan regnes frem til å være så høy.
McLaren kommer frem til 21 millioner dollar ved å blant annet inkludere tap av sponsorinntekter og økt lønn for McLaren-fører Pato O’Ward. Teamet argumenterer for at Palou var et lokkemiddel for flere sponsorer.
Rettsaken er i skrivende stund inne i sin andre uke, og blant annet har McLaren-seg Zak Brown nå vitnet for retten. Palous advokat anklaget Brown for å blant annet villede spanjolen med tanke på en Formel 1-fremtid, og de to diskuterte ifølge Motorsportmagazine.com heftig rundt detaljer i e-poster, innstillinger i WhatsApp og om Marcus Ericsson er en god fører eller ikke.
Egentlig skulle sponsoren NTT Data sponse Palous bil, og det har endt med at de har betalt mindre enn planlagt til McLaren. Brown nevnte Ericsson som et nødalternativ de ga et tilbud på flerfoldige millioner til grunnet at det ville vært en tilfredstillende erstatning for NTT, men at det ville være et kompromiss og at Ericsson på bakgrunn av Formel 1-tiden ikke egentlig er så god. Ericsson avslo tilbudet, og 2026 blir NTTs siste sesong som McLaren-sponsor.
Med som IndyCar-ekseprter er Julian Jokobi og Brian Marks, og som Formel 1-eksperter stiller Otmar Szafnauer og Claire Williams. Foreløpig er det uvisst hvor lang tid det vil ta før det faller en avgjørelse.