Knut Eirik Knudsen (til høyre) viser stolt fram sin nye doning han skal få målt krefter med mot en europeiske eliten i Clio Cup denne helgen. Til venstre, fabrikksjef Fabrice Follin hos Alpine Racing, som har utviklet disse bilene.

Knut Eirik (23) til Zandvoort – klar for europeisk Clio Cup

Ny spennende erfaring i vente for et ubeskrevet blad i norsk standbardbilracing.

Publisert Sist oppdatert

RACING: 23-åringen fra Mjøndalen har i flere år satset i den danske DS3-cupen som har hatt mange nordmenn på startstreken de siste årene. 2023-sesongen har derimot vært et sabbatsår.

RACING: 23-åringen fra Mjøndalen har i flere år satset i den danske DS3-cupen som har hatt mange nordmenn på startstreken de siste årene. 2023-sesongen har derimot vært et sabbatsår.

Fram til nå.

Denne uken melder nemlig Knudsen og hans team TF Performance, med den norske racingprofilen Thomas Faraas i spissen, at de denne uken tar turen til Nederland for å prøve noe helt nytt. Nemlig den europeiske Renault Clio-cupen.

215 runder på Rudskogen

Der kjøres den tiende runden sammen med sprintserien til GT World Challenge Europe, samt Formula Regional Europe. Det betyr at Marcus Påverud og Martinius Stenshorne får besøk av atter en landsmann denne uken.

– Dette er veldig nytt for oss og vi vet at nivået på både førere og team er meget høyt, så noe ambisjoner om topplasseringer har vi ikke enda, men vi skal lære, så kommer tempoet etter hvert, skriver Knudsen i en pressemelding til Parc Fermé.

Enn så lenge har han altså ikke konkurrert, men han kommer ikke direkte uforberedt. Over 200 runder er gjennomført på Rudskogen for å holde fartsfølelsen vedlike og rattrusten unna, og nå ser mjøndølen fram til nye og spennende utfordringer på ukjent farvann ved den nederlandske Formel 1-arenaen.

Identiske biler

Totalt 38 førere fra 10 ulike land stiller på startstreken. Alle kjører da hver sin identiske bil, en femtegenerasjons Renault Clio som er rigget for flerfoldige cuper over hele verden. Tilsvarende modell og egenskaper benyttes også blant annet i rally, i tillegg til baneracing, og Clio ble også en periode brukt i nordisk juniorrallycross.

– Vi fikk bilen til Norge i slutten av mars i år og har brukt tiden frem til nå til test og utvikling for å være best mulig forberedt, sier Knudsen.

Det kjøres to løp á 25 minutter pluss én runde. Hvert av løpene har hver sin kvalifisering, og det kjøres både lørdag og søndag, med andre ord et løpsformat som minner om Formula Regional Europe.

Powered by Labrador CMS