Brodie Kostecki under en pallseremoni under fjorårssesongen.

Supercars:

Mesteren trengte tid for seg selv – nå er han tilbake i manesjen

At det har stormet hos Supercars-teamet Erebus den siste tiden er det ingen tvil om, men nå tyder alle signaler på at uværet har løyet.

Publisert

RACING: Det som har vært en turbulent tid for Erebus-teamet og deres regjerende Supercars-mester kan etter alt å dømme se ut til å endelig være over. 

RACING: Det som har vært en turbulent tid for Erebus-teamet og deres regjerende Supercars-mester kan etter alt å dømme se ut til å endelig være over. 

Det bekreftes nå av teamet at fjorårets Supercars-mester Brodie Kostecki kommer tilbake til neste løp på den splitter nye Taupō-banen i New Zealand, etter et fravær fra mesterskapet de første to løpene.

Det er fortsatt et mysterie over akkurat hva som forårsaket den store spliden mellom Erebus og Kostecki. Skal man tro flere medier hadde situasjonen opphav bak sceneteppet etter et løp i august i 2023.

Slik har konflikten utbredt seg

  • I slutten av januar ble det kjent fra flere store medier at Brodie Kostecki skulle forlate Erebus og droppe 2024-sesongen. Dette avviste teamledelsen blankt og sa «(...) han er et verdsatt medlem av teamet» men at han «har gitt signaler på at han ikke er i posisjon til å delta i sesongåpningen».
  • Kort tid etter at «avgangen» mellom Erebus og Kostecki ble kjent mistet teamet to av sine største sponsorer, Coca-Cola og Shaw and Partners.
  • Rett før sesongåpningen, og nesten en måned etter at nyheten om splittelsen kom ut, stilte teameier og teamsjef Betty Klimenko og Barry Ryan til et TV-intervju med Fox Sports. Der ble det kun snakket om hvordan konflikten preget de personlig, uten at de sa noe om hva som hadde skjedd.
  • Todd Hazlewood kjørte de første to løpene i 2024 for Erebus - dette ble meldt allerede da nyheten om splittelsen ble kjent.
  • For drøye tre dager siden slapp Erebus en pressemelding om at Brodie Kostecki gjør comeback med teamet og skal starte sesongen fra årets tredje løp. I pressemeldingen sier også Kostecki:
  • — Jeg er veldig glad for å komme bak rattet igjen, jeg trengte litt tid avsted for å prioritere helsen min, forteller Kostecki i pressemeldingen og fortsetter:

— Jeg er takknemlig for støtten, privatlivet og tiden Betty, Barry og teamet har gitt meg.

Hva betyr det egentlig

Kostecki har begynt sine forberedelser allerede denne uken med testing på Winton-banen i Australia. Bildet er fra et tidligere løp i 2023-sesongen.

Utenfra er det vanskelig å forstå seg på hva som egentlig har skjedd bak kulissene hos Erebus. Det er ytterst sjeldent at regjerende mestere kommer med tilsynelatende spontane avgjørelser så nærme sesongstart.

For det første er det lite sannsynlig at Kostecki for eksempel fikk tilbud om et nytt sete i et annet team, dette fordi at splittelsen kom så nært på starten av 2024-sesongen, da de fleste setene allerede var fylt.

For det andre er det lite taktisk å forlate teamet man nettopp har vunnet mesterskapet med for et annet, spesielt så kort tid før sesongstart da det gjerne tar litt tid å komme inn i nye rutiner hos nye team.

Flere medier, som for eksempel Motorsport.com, har linket Kostecki mot NASCAR. Han har tross alt allerede fått et nettverk i statene etter å ha kjørt et løp på rovalen (kombinasjon av oval og tradisjonell bane, journ. anm.) på Indianapolis i fjor. 

Det er også kjent at Erebus og NASCAR-teamet Richard Childress Racing har lagt frem en avtale om at Kostecki skal kjøre fem løp i USA i år.

Mesterskapet så langt

Et tittelforsvar for den regjerende mesteren blir på ingen måte en lett sak i 2024. Red Bull-teamet har allerede startet sterkt og har begge sine førere på en første- og andreplass med Will Brown i ledelsen.

Brown har også vunnet to av de siste seks løpene som har blitt kjørt og leder mesterskapet med 575 poeng.

Powered by Labrador CMS