
Nå skal to norske unggutter kaste seg inn i sirkuset på Nürburgring Nordschleife
Den ene savner større deltakelse i Norge. Den andre har knapt testet en racingbil med tak. Nå skal ungguttene Eirik Wenaas-Schei og Peder Saltvedt få kjenne på en usminket og heftig smak på bilsportens mektigste arena.
RACING: Det brygger opp til det klassiske 24-timersløpet på Nürburgring, men for å bli ordentlig varme i trøya legges det opp til to såkalte kvalifiseringsløp i forkant - uten at det har en direkte innvirkning på selve 24-timercløpet. Men like fullt teller dette i det tyske langdistansemesterskapet NLS.
Og der har vi som vanlig to av Norges mest faste travere på banen, nemlig Christian Krognes og Oskar Sandberg, men denne helgen har også ytterligere to nordmenn funnet veien som førstereis i dette sirkuset.
Navnene er allerede semikjente i norsk bilsportsammenheng, nemlig norgesmester i norsk GT3 Eirik Wenaas-Schei (20) fra Tresfjord i Romsdal og bronsemedaljør i Formula Nordic, Peder Saltvedt (19) fra Haugesund.
Selv om de er fra hver sin landsdel, så er de jevngamle gutta blitt gode kompiser gjennom motorsporten. Og da Wenaas-Schei ville lukte på mulighetene i utlandet, så var det høyst naturlig å høre om Saltvedt ville bli med på spleiselaget til å leie seg inn i et team for å prøve lykken.
– Vi har kjent hverandre i mange år, kanskje siden 2018 da jeg begynte å kjøre gokart. Og da dreiv han og kjørte også. Så ville vi begge to teste litt annet utenfor Norge, så da bestemte vi oss for å teste på «Ringen» til dette løpet her, sier Wenaas-Schei til Parc Fermé.
Verdifull hjelp av Sandberg
Samme historie bekrefter Saltvedt også overfor Parc Fermé. Begge har de oppnådd suksess er hjemme, men vil kjenne på hva det store bilsport-utland har å by på. Men for å ha full frihet til å kjøre NLS-mesterskapet, så må de ta en såkalt «permit».
Den består blant annet i flere strenge prøver og teoretiske tester, som gir de sjansen til å kjøre lavere klasser i løp. Når de fullfører disse to løpene, så løser de inn full lisens til alle klasser. Klassen de skal kjøre er M240i Racing Cup i en standard BMW M240i, sammen med Adrenalin Motorsport. De deler forøvrig bilen med belgierne Axel Soyes og Dmitri Persoons.
Og naturlig nok har Oskar Sandberg vært en viktig brikke og mellommann, nettopp fordi han også tilhører dette teamet. Wenaas-Schei kjenner godt til familien fra norsk racing, med Oskars lillebror Alf Marius som en av erkerivalene i Norsk GT3, samt at deres far Svein Tore har vært deltakerkontakten for GT3-klassen i NM.
– Han har vært en viktig mellommann for oss, sier en takknemlig romsdøling om muligheten som har kommet på banen.
Og nå møter altså verdens lengste motorbane dem. I manges øyne den klart tøffeste, feteste og villeste banen å kjøre fort med bil på. Omlag 2,5 mil med full gass, og her kommer det to nordmenn med minimalt med erfaring herifra.
Erfaringsgrunnlaget er også annerledes. Wenaas-Schei kommer fra flere sesonger i bil, hvorpå han har lagt grunnlaget i en bil som nettopp har flere tusen kilometer ute på Nordsløyfa i Møller Bil Motorsports forrige Audi TT RS, fabrikkbygd for det tyske mesterskapet.

Ferskinger på mange områder
Peder Saltvedt, derimot, har knapt kjørt bil med tak på. Han har primært satset gokart, før det var nordisk formelbil i fjor. Eneste kjøreerfaring med bil var en tur til England hvor han fikk en kjapp test i en Hyundai TCR via noen kontakter.
– Egentlig skulle jeg ha et pauseår. Så var vi på test i England. Første gang i bil. Det er eneste treningen jeg har hatt. Det gikk egentlig fint, sier den sindige 19-åringen fra sørvestlandet.
– Er det ikke litt galskap å kaste seg ut på Nordsløyfa? Og hvor godt kan du banen via spill og simulator?
– Neida, det går fint! Det pleier å gå fint å lære seg banen fort også. Det tror jeg skal gå bra. Jeg har jo lagt ned noen timer på iRacing der, sier han om kjenskapen til banen.
Men like fullt med respekt for hva som møter ham. Det ligger ingen prestasjonsmål bak deltakelsen utover å sikre seg lisensen. Så er målet å kunne kjøre mer i serien.
Samme mål har Wenaas-Schei. Det skader ikke å kaste seg på den norske trenden av å etablere seg i Tyskland. For det oser av energi når han tenker på hva slags liv som møter ham der nede.
– Det kommer til å bli helt rått. Jeg har mange grunder på simulator, spesielt siste tiden, og det er helt sjukt artig bane. Og jeg gleder meg til å ligge i feltet der. Blir jo eb opplevelse vare å se alle andre. Også har jeg aldri vært noe på løp der, så det skal bli helt rått å spesielt å se GT3-bilene. Det gleder jeg meg helt vilt til, sier Wenaas-Schei.