
Oppskriftsmessig dramatikk da NM-sesongen braket løs
Med kokende motor klarte Andreas Bakkerud bragden han drømte om, men knapt turte å håpe på. Men showmannen var ikke alene om å lage dramatikk i årets første NM-runde i rallycross.
RALLYCROSS: 90 førere fant veien til Trøndelag og Lånkebanen for sesongstarten i Rallycross-NM, som har hatt en ekstraordinær interesse og spenning knyttet til seg i forkant av årets sesong. Og det skal klasse 4 ha mye av æren for, med et enormt trøkk av nye biler og nye utøvere og nye motorer på vei inn i toppklassen.
Og vi starter med toppklassen hvor det var ekstra spenning knyttet til Andreas Bakkeruds nye rallycrossprosjekt med nyetablert team og ikke minst sin nybygde Ford Puma med turbomotor.
Det var Thomas Bryntesson som åpnet helgen mest med totalseier i 1. omgang, men da Andreas Bakkerud satte andretiden i andreomgang, etterfulgt av to omgangsseire og pole position til A-finalen, så fikk bergenseren den progresjonen han hadde håpet på.
Turbo vs. sugemotor
Utover dette var det Simen Engsvik og Sivert Svardal, også to forhåndsfavoritter i klassen, som berget den prestisjefylte A-finale-plasse. Og med spenning knyttet til motorteknologi med stadig flere turbomotorer inn i klassen, så var ståa her 2-2 i duellen turbo vs. sugemotor blant de fire forhåndskvalifiserte A-finalistene.
Det ble så en pangstart som ventet i denne klassen med Andreas Bakkerud i pole position og Thomas Bryntesson ved sin side. Og de gikk hver til sitt inni første sving, med Svardal hengende på Bakkerud mens Bryntesson kom ut relativt fritt da B-finale-vinner Emil Sivesind og Simen Engsvik kjempet inn i alternativsporet, hvor sistnevnte til slutt snurret.

Svardal svarte på Bryntesson allerede på andre runde, mens Bakkerud her fikk kjøre i fred, men Bryntesson kom seg foran sørlendingen, og kunne fortsatte i fri luft i håp om å ta igjen bergenseren som har kommet hjem og laget spenning og overskrifter for Rallycross-NM.
I mellomtiden hadde vi den andre B-finalisten Jonas Dalseth Jacobsen som ikke hadde tempo til å henge på Bakkerud, og dermed så vi at den den store spenningen lå hos Bryntesson, fjorårets norgesmester i klasse 3, som virkelig har hengt godt med i sin sugemotor.
Da alt skulle avgjøres på siste runde med Bakkerud inn i alternativsporet, så hadde Bryntessson et enormt tempo inn i neste sving og gjorde alt han kunne for å utfordre Puma-føreren. Men det gikk akkurat ikke for norsk-svensken, som måtte vike ut alternativsporet.
135 grader
I stedet ble det drømmestarten for Bakkerud i sin nybygde bil og comeback i norsk rallycross, og dermed er pangstarten i toppklassen på sesongen et faktum hvor både turbo- og sugemotorer ser ut til å fungere relativt konkurransedyktig mot hverandre etter første løpet å dømme.
– Jadda! Aiaiai! Denne er til alle som har vært innom oss. Dette var helt nydelig. Det har vært jækla mange timer! Jeg skjønner ikke at det er mulig, det er 135 grader på vannet, sier Bakkerud og viser til kjøleproblemene han har slitt med i ukesvis under testingen av den nye bilen.
Men motoren holdt, selv om Bakkerud kjente pusten til Bryntesson. Sivert Svardal berget tredjeplassen, og dermed ble det pallplass til begge de hjemvendte førerne fra den internasjonale rallycrossen.
– Sykt deilig! Jeg så Thomas, men jeg hadde gapet på høyresiden hele tiden. Det er rart med det, men det er nesten mer følelser nå enn da jeg stod her på VM i 2017, 2018 og 2019. Det var heldig nydelig å starte sesongen her med nybygd bil. Fy søren det er helt rått, sa 33-åringen på sitt sedvanlige utadvente vis.

Oppskriftsmessig debut-seier
I klasse 1 tok sesongdebutant Markus Røsrud oppskriftsmessig starten fra beste startspor. Den sikret han seg etter tre tellende heatseire og full pott fra innledende omganger i sin potente Skoda Fabia.
Ut fra startplata var han etterfulgt av Citroën-banden Sean Olsen, Sindre Haug og Emilie Haukeland, mens Kristine Udnæseth var farlig nær av å slå rundt inn i alternativsporet på åpningsrunden.
Derfra og ut ble det parademarsj for Røsrud i tet, mens resten av feltet strakk seg ut uten nevneverdig dramatikk. Med andre ord en oppskriftsmessig finaleseier for de siste to års juniormester, som nå primært lader opp til EM-debut i sin høyst potente Skoda Fabia.
Mot tampen av finalen fikk Sindre Haug problemer, og det åpnet opp for Emilie Haukeland til å da den siste pallplassen i sin Klasse 1-debut. Sean Olsen tok også da en høyst udramatisk, men solid andreplass.
– Tempoet går fortere og fortere, og det er godt å se. Vi får håpe det går like bra videre, sa Røsrud i seiersintervjuet, før han ga en velfortjent takk til sine nærmeste støttespillere.
Uavklart dramatikk
Supernasjonal klasse 2 har fått besøk av flere tidligere klasse 1-biler som nå søker økt motstand, og Ole Henry Steinsholt i sin Ford Fiesta på pole position fikk tidlig besøk av Polo-gjengen fra Klasse 1, Mats Marthinsen og Per Magne Svardal - som med forhjulstrekk alltid har en liten ulempe ut av startplata.
Trioen fulgte hverandre i starten, for å øke tempoet, mens resten av A-finale-feltet tok alternativsporet på første runden. Og av dem var det Petter J. Fuglestveit, fjorårets A-finale-vinner, som fant tempoet utover i finalen - og herfra og ut skulle det bli enormt dramatisk.
Da Steinsholt tok alternativsporet han og Fuglestveit de side om side ut ved hverandre, mens Marthinsen ble for het på grøten og bommet både i alternativsporet og senere i nedre sving. Like etterpå snurret Fuglestveit, samtidig som Steinsholt fikk trøbbel med sin forstilling.
Da var det duket for Per Magne Svardal, som presset seg forbi en febrilsk Steinsholt som prøvde å holde sporet sitt, og like bak fulgte Markus Skomedal mens favorittene falt fra.
Og den foreløpige seierherren innrømmet at det gikk såpass røft for seg at han ikke vil juble for seieren riktig enda.
– Her skjedde det mye. Biler tverra og stoppet. Jeg prøvde å gjøre så godt jeg gjøre å ikke treffe noen, men jeg klarte selvfølgelig ikke å ikke treffe alle. Sykt gøy å få kjørt og fighta. Jeg er sikkert på at jeg gjorde alt jeg kunne for å unngå å gjøre alt stygt. Jeg gjorde alt jeg kunne for å unngå alt, så det burde gå fint, sier Svardal, som også fikk skryt av kommentatorene for at han var åpen og ærlig om alt som skjedde rett etter finalen.
Etter at dommerne hadde sett nærmere på finalen konkluderte de med å gi Svardal en tre sekunders straff etter et sammenstøt med Fuglestveit. Med det rykket han ned til andreplass mens Markus Skomedal med det sikret karrierens første A-finale-seier i Rallycross-NM.

Leirhol-triumf etter gigatabbe
Minge og Leirhol hadde helt identisk start, der de spottet seg inn i første sving, med Minge i hovesporet og Leirhol i alternativsporet. Finalens to største favoritter åpnet dermed å kunne kjøre fritt hver for seg. Minge foran Solberg Hansen og Leirhol med Kenneth Hansen bak seg.
Leirhol satte opp et høyt tempo på første runde mens Minge hadde selvtillit nok til å fortsette i hovedsporet framfor å dekke opp valdresingen med alternativsporet umiddelbart i første runde.
Disse to gruppene fortsatte å kjøre uforstyrret med hverandre slik at tempoet holdt seg godt oppe, og Minge svarte med en solid andrerunde, som indikerte at han på dette tidspunktet burde ha margin nok til å ta seg ut foran Leirhol etter alternativsporet.
Sarpingen fortsatte bare å øke og skapte også rom ned til Solberg Hansen. Men - det ble for mye møller tran for Puma-føreren, som gled ut i grusen og gjorde en gigatabbe da han snurret helt på egen hånd i den nederste grussvingen. En halv runde senere var det også sluttkjørt fjor fjorårets sølvvinner i klasse 3.
Da var det plutselig duket for Marius Solberg Hansen til å ta sin første seier i Supernasjonal klasse 3 dersom han kunne holdt tempoet oppe. Men det holdt akkurat ikke ut av alternativsporet, og da var det heller Petter Leirhol som hadde føringen siste runden
– Å fy faen, så tøft! Det var drit moro! Fy fader å tøft, sa en jublende glad, men like fullt målløs Leirhol ta han skjønte at finaleseieren var et faktum på aller første forsøk denne sesongen.
Slik gikk det utenfor NM
Ellers er det verdt å nevne norgescupklassene for junior og historisk. Førstnevnte har hatt en enormt fall i deltakelse før årets sesong, og etter mål var ikke alle resultater 100 prosent ferdigstille etter flere hendelser - men i utgangspunktet var det Johannes Rafoss som tok hjem finaleseieren her.
I historisk ble det A-finale-seier til Marius Sannerhaugen, som stod i beste startspor med tre tellende bestetider fra innledende omganger. Ole Johan Sæther fulgte på, etterfulgt av Geir Paulsen.
Også Supercars stilte opp i egen klasse med laber deltakelse - der Kim Roar Hansen tok seieren, nesten hele runden foran Marius Kastad, mens Morten Lerdahl ble tatt igjen med ne runde etter en snurring og havnet på tredje og sisteplass.