Espen Håkelia i sin Citroën Xsara, her fra NM-finalen på hjemmebanen Momarken i fjor høst.

Outsider i ikonisk gullbil – kompisene danner team sammen mot NM-eliten

Det står ikke på utstyret for Espen Håkelia, som får med kompis Fredrik Kviserud på laget. Men noen interne teamordre blir ikke noe tema.

Publisert Sist oppdatert

RALLYCROSS: Det kryr av førere, biler og enkelthistorier når sesongstarten i Rallycross-NM skjer denne helgen. Og alle har sin unike inngang på 2025-sesongen. For eksempel trøgstingene Espen Håkelia (28) og Fredrik Kviserud (23). Sistnevnte tok i fjor en pause for å hjelpe kameraten i depotet etter at han ble nummer fire sammenlagt i NM i Klasse 3 i 2023.

RALLYCROSS: Det kryr av førere, biler og enkelthistorier når sesongstarten i Rallycross-NM skjer denne helgen. Og alle har sin unike inngang på 2025-sesongen. For eksempel trøgstingene Espen Håkelia (28) og Fredrik Kviserud (23). Sistnevnte tok i fjor en pause for å hjelpe kameraten i depotet etter at han ble nummer fire sammenlagt i NM i Klasse 3 i 2023.

Espen på sin side, sønn av rallycrossnestor Børre Håkelia, kommer fra en niendeplass i fjor og mangler også NM-medaljen som henger svært høyt på nivået han konkurrerer i.

– Målet er A-finale hvert løp. Så er det en fin gulrot med medalje på slutten av sesongen. Når det er sagt, så vil en finale i et løp i år vil være bra i seg sjøl, faktisk. Det er bare 14 som skal dit, og da er jo halvparten av startfeltet ute, sier Håkelia til Parc Fermé.

Se sesongstarten i Rallycross-NM på Direktesport.no - lørdag og søndag!

Stian Haugan fra da han avsluttet gull-streaken sin i 2016, under finaleløpet i Grenland. De siste årene har denne børsa vært i Espen Håkelias eie.

Trigges av økt konkurranse

Han vet selv han ikke er noen oddsvinner, og på den måten håper han å kunne overraske. Og det at konkurransen bare blir hardere og hardere i klassen trigger ham enda mer, selv om det vanskeliggjør drømmen om suksess ytterligere.

– Man får bare enda mer lyst til å slå dem, når de har vært i det store utland og vist seg der, sier Håkelia og viser til profiler som Andreas Bakkerud og Sivert Svardal som kommer inn i klassen i år.

– Det hadde vært moro, de er jo utrolig dyktige piloter. Min odds er litt lengre bak der, det vil jeg si. Men det er deilig det og. Så alt kan skje, og man skal ha mye flaks denne sesongen, slår 28-åringen fast.

14 NM-gull

Bilen han har kjørt de siste sesongene er ingen hvilken som helst. Gjennom 2000- og 2010-tallet ble denne rattet av Stian Haugan til flerfoldige NM-gull, og er om mulig den bilen i Norge med flest gullmedaljer i NM-sammenheng.

Fra 2008 til 2016 tok bilen intet mindre enn 14 NM-gull i rallycross og bakkeløp.

– Jo, takk for den. Ikke noe mindre press der, ler Håkelia, når vi oppsummerer hvor god bilen faktisk har vært - og at den fortsatt kanskje bør kunne levere.

Gutta krutt fra Trøgstad er klare. Fredrik Kviserud i en lånt Toyota Corolla fra Børre Håkelia, mens Børres sønn Espen fortsetter som før i sin smått ikoniske Citroën Xsara. Nå skal de få måle krefter med flere av Norges aller beste rallycrossførere i moderne tid.

– Den fortjener en medalje til snart. Den er ganske lik som den alltid har vært, men en liten oppgradering har det vært, på el-nettet på motoren, samt at girkasse og bakaksel er byttet, sier 28-åringen.

Espens far Børre har før denne sesongen også kjøpt tilbake sin tidligere Toyota Corolla, senest rattet av Thomas Tørnby, og tidligere også vært i eie av Tord Linnerud. Men den ble ikke kjøpt for å bli støvet ned.

Symbolsk sum

Da passet det fint av kameraten Fredrik Kviserud gjør comeback i NM, for han får nå disponere bilen denne sesongen - og dermed deler kameratene telt, utstyr og mekanikere sammen. Og ikke minst felles farger, klassiske Trøgstad-farger med hvitt, gult og rødt.

– Det blir helt rått rett og slett. Så får det gå som det går, sier den unge friskusen fra samme bilsportbygda i Østfold.

– Vi skal bli kjørende hver for oss. Vi skal ikke samarbeide noe som går utover de andre, men vi prøve å unngå og krasje i hverandre. Ellers man sparer mye på å kunne være i team. Også er jeg veldig glad for avtalen jeg har fått med Børre om å få bruke bilen. Han har vært veldig snill, og jeg får låne den for en symbolsk sum, sier Kviserud som selv har solgt sin siste Volvo S40 som han konkurrerte med i 2023.

Også han trigges av den økte konkurransen, og gleder seg til å være i team med kameraten. Men han garanterer at de kjører hver for seg.

– Det blir ikke lett, og man vil jo alltid mye. Men vi får prøve å se og telle opp til slutt. A-finaler hadde vært supergromt å kunne få til, sier 23-åringen.

Powered by Labrador CMS