Overtar to biler fra EKS og utelukker ikke VM-deltakelse

JC Raceteknik oppgraderer bilparken sin. Skulle alt klaffe, er det imidlertid ikke umulig at de stiller i den øverste serien.

Publisert

Joel Christoffersson. (Foto: Simen Næss Hagen)

Hvem som skal kjøre bilene blir mest sannsynlig klart først neste uke, men allerede denne uka avslørte det svenske teamet JC Raceteknik at de har gått til innkjøp av to Audi S1 tidligere bygd og kjørt av Mattias Ekström og hans EKS-team.

– Det stemmer. Det er blant annet den ene han vant VM med, forteller teamsjef Joel Christoffersson til Parc Fermé.

Han er stolt og glad over å ha fått to sprett nye biler til teamet. 2018 ble året hvor de fikk erfare at de aller nyeste bilene, kombinert med noen av de beste sjåførene, gjorde det svært krevende å hamle opp i toppen av EM - samme mesterskap som Thomas Bryntesson tok en sterk sølvmedalje i året før.

God kontakt med Ekström

Selv om det ikke er de aller nyeste bilene fra 2018 som teamet har fått levert, så tror og håper de at de to bilene de sitter på skal være konkurransedyktige nok.

– Vi har hatt kontakt med Mattias lenge og hatt diskusjoner fram og tilbake. Etter at vi fikk prøvekjørt bilene, så var vi veldig fornøyde og imponerte, og da bestemte vi oss. Vi skal også få god hjelp og ha et godt samarbeid. Mattias vil alltid være der og hjelpe oss med innstillinger og så videre, sier Christoffersson.

JC Raceteknik har vært ett av de sentrale teamene i både EM og RallyX Nordic. Dette vil de fortsette med. Men etter at fabrikkene i tur og orden har forlatt verdensmesterskapet, så har de ikke hatt skylappene på hva gjelder å ta et steg opp.

– Vi begynte så smått å titte på VM da de store teamene forsvant. Det begynte mer å se ut som før igjen. Anmeldingstiden er ikke før første mars, så vi får se. Men sånn det akkurat er nå, så er det EM og Nordic som gjelder.

– Men om dere får én storsponsor som kan finansiere et VM, så er dere med?

– Nå har vi partnere som har flerårsavtale med sikte på Nordic og EM, så vi trenger i så fall en stor partner som vil inn. Men nå fins i alle fall sjansen å gjøre det billigere i VM. Men fortsatt er det dyrt å fly over mannskapene og være borte så lenge som man blir med tanke på både Abu Dhabi, Canada og Sør-Afrika, sier Joel.

Dette er illustrasjonen som JC Raceteknik sendte ut da de presenterte sine nye doninger for året. (Illustrasjon: JC Raceteknik)

170.000 euro per Ford

Han har fortsatt Fordene tilgjengelige, men de er i utgangspunktet til salgs. Markedsprisen på disse ligger nå på 170.000 euro.

– Men om de ikke blir solgt, så kan vi fortsatt leie de ut hvis det fortsatt er interesse for det, sier teamsjefen.

Hva gjelder potensielle førere, så holder kan kortene tett til brystet. Både norske, svenske og andre europeere er aktuelle, og de har siktet seg inn på to førere som etter planen presenteres neste uke.

Powered by Labrador CMS