
Peder (19) sjekker ut skandinavisk GT-racing – med høye ambisjoner fra første meter
Veien har gått fort fra formelbil til «ordentlig» bil. Og det er ingen tvil om at Peder Saltvedt virkelig har fått smaken på GT-racing.
RACING: Vi møter sørvestlendingen i sprutregnet på Rudskogen. Han er gjestefører i Porsche Sprint Challenge i forbindelse med den skandinaviske Carrera-cupen som gjør sitt norske inntog denne helgen.
I en litt mer avmælt setting da det ikke er noen stor Porschefestival i år, men dog under samme sportslige forutsetninger som tidligere. Der Isabell Rustad og Aksel Lund Svindal har utviklet seg i denne kategorien de siste årene, så hoppre nå Saltvedt inn for første gang med bil med tak her i Norge.
– Vi fikk en telefon i vår, om vi ville kjøre. Så da takket vi ja, sier Saltvedt til Parc Fermé.
Han deler team og trailer med Dennis Hauger denne helgen, der Mtech Competition drifter bilene i hver deres kategori. Hauger er som nevnt trofast gjestefører i Carrera Cup-kategorien denne helgen, men i hver sin kategori.
Tysk «networking»
Og der Hauger nå seiler videre i sitt formelbil-eventyr, så er det ingen tvil om at det er GT-racing som står på planen for Saltvedt. Tydelig inspirert av sine forgjengere som har banet vei på den internasjonale scenen.
– Det å kunne leve av det en dag. Det hadde vært en drøm. Det er drømmen for alle, så vi prøver så vi godt vi kan, sier Saltvedt, som nå etablerer seg i Tyskland ved å ha løst NLS-lisensen sammen med sin gode makker Eirik Wenaas-Schei.
Han snakker om «Aston Martin-ruta» på Nürburgring som et mulig inntog til i det minste å kjøre gratis, og det er ingen tvil om at Christian Krognes han ser opp til i så henseende.

– Å komme inn i NLS hadde vært helt fantastisk. Med Aston Martin eller noe sånt, sier Saltvedt om drømmen om en god GT3-kontrakt.
Samtidig utelukker han ikke en full sesong i Sprint Challenge heller for 2026-
Satser på pall
For Saltvedt kommer altså fra karting og nordisk formelbilkjøring, og valgte spontant tidligere i år å debutere i bil med tak på nettopp Nordsløyfa.
Det har gått over all forventning, med tredjeplass i klassen i debutløpet, og følgelig er ambisjonene store med GT-ratt mellom hendene. Under sin første løpshelg på Rudskogen, i Sprint Challenge, håper han å være helt der oppe med en gang.
– Ambisjonene må jo være å komme topp tre. Det må vi fikse! Hadde vi vunnet hadde det vært ekstremt gøy, slår han fast.